تغییر ساعت آغازبه‌کار دستگاه‌های اجرایی مشهد و خراسان‌رضوی از سه‌شنبه (۱۵ خرداد ۱۴۰۳) اجرای پروژه تعریض پل شهید باهنر در محور جاده سرخس - مشهد تدوین «مدل جریان‌سازی اجتماعی» برای رسیدگی به معضل طلاق| ظرفیت‌های مختلف برای کنش‌گری اجتماعی بسیج می‌شوند عدالت فضایی، زمینه‌سازِ رسیدنِ شهروندان به توسعه فردی هوای کلانشهر ۵ منطقه مشهد امروز پاک است (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیگیری دغدغه شهروندان مشهدی درباره بوی بد استخر بوستان کوهسنگی زمان بهره‌برداری از ایستگاه مترو باب الجواد (ع) مشهد اعلام شد+اینفوگرافی شهروند خبرنگار | درخواست افزودن اتوبوس در مسیر روزبازارهای محدوده جاهدشهر و الهیه مشهد + پاسخ جمیله علم‌الهدی در دانشگاه فردوسی مشهد: شهید آیت‌الله رئیسی نمونه و مصداق عینی جمهوریت اسلامی بود پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه بولوار قمربنی هاشم (ع) و زیر گذر شهید هریری در مشهد اعزام کاروان بسیج شهرداری مشهد به مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) یاد «آتشبار ضدطیاره»| ناشنیده‌هایی از تاریخچه فلکه «ضِد» در خیابان امام رضا(ع) مشهد مترو مشهد روز دوشنبه (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد در روز رحلت حضرت امام‌خمینی‌(ره) و روز دحوالارض اعمال‌قانون یک‌ هزار و ۳۶۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۸ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ۵۳ درصد حریق‌ها در مشهد منشأ برقی دارد ترافیک سنگین پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) سلیمی: پیام پویش نائب الزیاره همدلی و وحدت است پیشرفت ۷۳ درصدی رینگ پیرامونی بوستان ۷۳ هکتاری کرامت در مشهد
سرخط خبرها
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

به‌شدت دچار خشک‌سالی مدیریتی هستیم

  • کد خبر: ۳۱۲۷۰
  • ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
به‌شدت دچار خشک‌سالی مدیریتی هستیم
در خراسان رضوی میانگین بارش‌ها از میانگین بارش کشور، قاره آسیا و کره زمین خیلی کمتر است و میانگین تبخیر و تعرق خراسان از میانگین ایران و آسیا و سایر نقاط دنیا خیلی بیشتر است.
سمیرا شاهیان/ شهرآرانیوز، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در نشست خبری مشترک مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب‌وفضلاب خراسان رضوی و آبفای مشهد که صبح امروز، اول تیرماه، در ساختمان آب‌و‌فاضلاب برگزار شد، گفت: ایران کشور خشکی است. میانگین بارش در ایران حدود ۲۵۱ میلی‌متر است و میانگین درازمدت بارش در خراسان رضوی ۲۲۱ میلی‌‌متر است.
محمد علایی ادامه داد: دومین شاخص، نسبت تبخیر و تعرق است. این شاخص در دنیا حدود ۶۰ درصد، در آسیا حدود ۷۰ درصد و در ایران حدود ۷۴ درصد و در خراسان رضوی حدود ۸۰ درصد است. حاصل این ۲ می‌شود مجموع منابع تجدیدپذیر که این نسبت در استان، هم از ایران و هم از آسیا و هم از دنیا خیلی کمتر است.
او افزود: شاخص دیگر برداشت آب است. ما برابر استاندارد‌های جهانی حداکثر ۴۰ درصد آب تجدیدپذیر را باید برداشت کنیم. بارندگی بر مبنای قانون آمار و احتمالات است که بیشترین فراوانی را ۵۰ درصد مدنظر قرار می‌دهند. می‌گویند ۴۰ درصد زیر آن ۵۰ درصد برداشت شود تا با پدیده‌ای به نام خشک‌سالی مدیریتی روبه‌رو نشویم.
علایی با بیان اینکه در استان به‌شدت دچار خشک‌سالی مدیریتی هستیم، اظهار کرد: خشک‌سالی مدیریتی وقتی است که مدیرِ آب، به شکلی منابع آب را تخصیص دهد که استان یا شهرستان یا کشور هر سال درگیر بحران کمبود آب باشد. برابر تجربه جهانی ۴۰ درصد منابع آب را تخصیص می‌دهند و برابر استاندار‌های ایران ۷۵ درصد منابع آب را تخصیص می‌دهیم، در استان خراسان نیز قبلا ۱۶۰ درصد تخصیص دادیم و اکنون به حدود ۱۲۵ درصد رسیده‌ایم که این یعنی خشک‌سالی مدیریتی.
او افزود: حداکثر باید ۱۰۰ درصد برداشت کنیم، اما وقتی می‌گویید ۱۲۵ درصد یعنی هر سال چه‌تر و چه خشک، بحران آب داریم. با وجود اینکه در ۲ سال گذشته بارندگی‌های خوبی داشتیم، بازهم در غرب مشهد چاه‌های آب یک میلی‌متر افت کرده است. به این خشک‌سالی مدیریتی می‌گوییم که در نهایت شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی باید این مسئولیت را بپذیرد. باید بپذیریم که ما نتوانستیم کاری بکنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: امسال بارندگی بسیار خوبی داشتیم. تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه امسال از سال گذشته هم بیشتر بارندگی داشتیم، اما از ۲۲ اردیبهشت‌ماه بارندگی‌ها تا امروز قطع شده است. بارندگی‌های سال گذشته در ۵۰ سال قبل بی‌نظیر بوده است. امسال دومین سال بی‌نظیر در ۵۰ سال گذشته و سال دوم به‌لحاظ فراوانی باران است. سد‌ها هم متناسب با بارندگی‌ها آب بسیار زیادی دارند.
او در پایان گفت: خشک‌سالی مدیریتی هنوز سرجایش است. یعنی آقایان اسماعیلیان و علوی در شرکت‌های آب‌وفاضلاب مشهد و استان شلاق من را در حوزه آب می‌خورند. باز هم چاه‌ها آبدهی‌شان کم می‌شود، باز هم آب شور می‌شود، باز هم باید تغییر محل بدهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->