اتوبوس‌های آلمانی به خیابان‌های مشهد می‌آیند| ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم تاکسیران امانت‌دار مشهدی سه میلیارد ارز را به صاحبش برگرداند استفاده ۳۷ درصد مشترکین مشهدی از پاداش صرفه جویی آب (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رینگ پیرامونی بوستان کرامت مشهد ۶۵ درصد پیشرفت داشته است | عملیات احداث این پارک تا مرداد به پایان می‌رسد تعیین تکلیف یک زمین ۲۰۰۰ متر مربعی در منطقه ۹ شهرداری مشهد گلایه مردم از جولان معادن شن شویی و استخراج ماسه در  حوالی آرامگاه فردوسی جشنواره گل‌های اطلسی در باغ مشهد برگزار می‌شود ترافیک پرحجم در میدان آزادی، تقاطع کلاهدوز و میدان بهارستان مشهد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولد ۱۹۱ نوزاد در مأموریت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه مشهد جزئیات طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر
سرخط خبرها

تصویب اجرای طرح بازآفرینی شهری در اراضی شرقی مشهد

  • کد خبر: ۴۱۶۸۴
  • ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
تصویب اجرای طرح بازآفرینی شهری در اراضی شرقی مشهد
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد از اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ طرح تفصیلی مشهد برای تغییر کاربری و استفاده از اراضی شرق مشهد در جهت تأمین سرانه‌های موردنیاز شهری خبر داد.
به گزارش شهرآرانیوز، محمدهادی مهدی‌نیا در این خصوص گفت: پس از یک ماه کار کارشناسی سنگین در جلسه روز چهارشنبه کمیسیون ماده ۵ که به ریاست استاندار خراسان رضوی برگزار شد، موضوع تغییر کاربری اراضی مجاور دو شهرک شهید باهنر و شهید رجایی به تصویب رسیده و مقرر شد از این اراضی برای ایجاد کاربری‌های خدماتی، مسکونی و فضای سبز استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه مالکیت تمام این اراضی متعلق به آستان قدس بوده است، ادامه داد: درگذشته بخش‌های زیادی از این اراضی توسط مردم تصرف و تحت ساخت‌وساز رفته است. بااین‌وجود بخش اعظمی از مناطق مسکونی این بخش از کمبود سرانه‌های خدماتی رنج می‌برد لذا با توافقات صورت گرفته از قبل و تصویب نهایی کمیسیون ماده ۵ مقرر شد ۲۶۲ هکتار از اراضی این قسمت از شهر برای تأمین سرانه‌های شهری تغییر کاربری یابد.

مهدی‌نیا در تشریح کاربرد این اراضی گفت: ۹۵ هکتار از زمین‌های این منطقه که سابقه کشت و کار زراعی در آن‌ها وجود دارد تبدیل به پارک موضوعی کشاورزی شهری خواهد شد که در مجاورت خط راه‌آهن قرار دارد. همچنین ۲۱ هکتار از این اراضی با تغییر به کاربری مسکونی جهت اجرای طرح بازآفرینی شهری در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت و مقررشده با طراحی الگو‌های مناسب نسبت به احداث واحد‌های سه‌طبقه اقدام شده و ساکنان شهرک شهید رجایی به‌صورت فازبندی‌شده به این مجتمع منتقل شوند؛ از این طریق موضوع بازآفرینی در این قسمت از شهر محقق خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد ادامه داد: ۹۰ هکتار دیگر نیز که در مصوبه سال ۶۹ با کاربری مسکونی مصوب شده بود در اختیار آستان قدس قرار می¬گیرد تا با توافقات آتی با دولت و یا مدیریت شهری نسبت به تأمین مسکن ارزان‌قیمت برای اقشار کم‌درآمد اقدام نماید. تأمین کاربری‌های خدماتی مقیاس شهر ازجمله پایانه شرق و TOD متصل به این پایانه که نقطه انتهایی خط ۴ قطار شهری است از دیگر کاربری‌های جدید می‌باشد.

به گفته مهدی‌نیا، شهر مشهد در دهه‌های گذشته و در جهت شرق توسعه خودرو و نامنظم داشته و از بافت‌های منظم محروم است. ازاین‌رو امیدواری زیادی وجود دارد با اجرای برنامه‌های مدنظر ازجمله کاربری‌های خدماتی مقیاس شهری، ترمینال و تکمیل خط ۴ قطار شهری، ضمن ایجاد بافته‌ای مسکونی ارزشمند و باکیفیت مناسب، بین دو منطقه شرق و غرب مشهد تعادل برقرار شود.

وی یادآور شد: تشخیص اینکه این مصوبه نیاز به تائید شورای عالی شهرسازی و معماری دارد یا خیر با کمیسیون ماده ۵ اداره کل راه و شهرسازی است، اما باید توجه داشت که در مصوبات سال ۶۹ و طرح تفصیلی گذشته مشهد همین کاربری‌ها در این منطقه موجود بوده، اما در طرح تفصیلی سال ۹۵ به کاربری زراعی شهری تبدیل‌شده است. البته دیدگاه دیگری نیز وجود دارد مبنی براینکه به دلیل وسعت زیاد اراضی تغییر کاربری یافته، تأییدیه شورای عالی الزامی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد افزود: هرچند اراضی مورداشاره در حال حاضر از زیرساخت‌های خدماتی آب و برق و گاز بی‌بهره هستند، اما شهرداری مشهد با اجرای پروژه‌های کلان حمل‌ونقلی ازجمله تقاطع غیرهم‌سطح مصلی و بازه چهارم بلوار مصلی، دسترسی‌های مناسب و زیرساخت حمل‌ونقلی لازم را تأمین خواهد کرد و طبیعی است دستگاه‌های خدمات رسان در جریان توسعه این منطقه اقدام به ارائه خدمات نمایند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->