رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تاکید کرد؛ لزوم رفع ابهام حقوق کارکنان شرکت های خدماتی سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نظارت بر واحدهای صنفی طلافروش در مشهد ادامه دارد ارسال فهرست سهام‌داران مشکوک در سقوط بورس، به دادسرا چرا قیمت زعفران کاهشی شد؟ | یک درخواست از بورس جریمه ۱.۲ میلیون‌تومانی برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز امشب؛ آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اقساط مالیاتی اصناف بیش‌تر می‌شود نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ در تهران آغاز به کار کرد مهلت استفاده از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید شد + جزئیات علت فرار پول‌ها از بورس چیست؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین گواهی سپرده سکه صادره خزانه بورس کالا معامله شد ماجرای تعطیلی و پلمب طلافروشی‌های مشهد چه بود؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۳۰ هزار سکه در حراج امروز فروش رفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ۲۵۰ همت تسهیلات بانک کشاورزی برای متقاضیان + فیلم پلمب ۲ مشاور املاک در محدوده قاسم‌آباد مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | پلمب ۱۱ بنگاه از ابتدای سال افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟ اندر فواید خاموشی صادرات مرغ از تمامی مرز‌ها بلامانع است مرور خاطره تلخ سال گذشته و افت ۲۰ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای خرید گوشت مرغ + ویدئو جولان سکه طلا همچنان در کانال ۴۰ میلیون تومان | حباب سکه تخلیه نشد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
سرخط خبرها

پر از بنگاه، خالی از رونق

  • کد خبر: ۴۹۹۱
  • ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۹
پر از بنگاه، خالی از رونق
آمار‌ها از افزایش ۴۴۶ درصدی بنگاه‌های املاک مشهد در ۱۳ سال گذشته حکایت دارد

جزایری| در حالی بازار مسکن در سال‌های 1392 تا 1396راکد بوده و این بخش بعد از مدت اندکی رونق، دوباره دچار رکود شده که تعداد بنگاه‌های املاک مشهد از 8000 واحد در سال 1392 به 14 هزار واحد در سال 1398 افزایش یافته است. روز گذشته حیدر خوش‌نیت، معاون سیاسی-اجتماعی فرمانداری مشهد در گفت‌وگو با ایرنا از فعالیت بیش از 3000دفتر مشاور املاک فاقد مجوز در مشهد خبر داده و گفته است با تدوین «طرح سامان‌دهی» فعالیت این واحدهای صنفی نظام‌مند و مطابق قانون می‌شود.
مقایسه آمار ارائه‌شده از سوی معاون فرماندار با اظهارات رئیس اتحادیه املاک مشهد در سال 1392 نشان می‌‌دهد که در 6 سال گذشته بر تعداد بنگاه‌های املاک غیرمجاز 100 درصد افزوده شده است. آن‌گونه که سایت اتاق اصناف مشهد گزارش کرده است، صادق عابدزاده، رئیس اتحادیه املاک، در آبان 1392 گفته بوده است بالغ بر 8000 واحد مشاور املاک مجاز در مشهد فعالیت دارند. برآورد می‌شود حدود 1500 واحد غیرمجاز در مشهد فعال باشند.

 

 


سامان‌دهی املاک غیرمجاز
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد در گفت‌وگو با شهرآرا از آغاز طرح سامان‌دهی بنگاه‌های املاک غیرمجاز خبر داد و گفت: این طرح با مشارکت معاونت پیشگیری از وقوع مجرم دادگستری، دادسرای ناحیه 7، اتاق اصناف، شهرداری و سازمان صنعت و معدن و تجارت اجرا می‌شود. در این طرح، بنگاه‌های املاک غیرمجاز شناسایی می‌شوند و در ابتدا به آن‌ها برای کسب مجوز فرصت داده می‌شود. چناچه فرد به دریافت مجوز اقدام نکند، واحد مربوط پلمب می‌شود. علی مرادزاده افزود: در صورتی که پلمب از سوی بنگاه‌دار شکسته شود، با این فرد برخورد قضایی می‌شود. بر این اساس، ما به بنگاه‌های املاک فاقد مجوز اعلام می‌کنیم که با مراجعه به اتحادیه، اقدامات لازم برای دریافت مجوز را انجام دهند زیرا در صورت پلمب شدن واحد آن‌ها، دریافت مجوزها برای رفع پلمب زمان‌بر است و این مسئله سبب تعطیلی چندماهه بنگاه آن‌ها می‌شود. وی با بیان اینکه بیشترین بنگاه‌های املاک غیرمجاز در حاشیه شهر دایر هستند افزود: بنگاه‌های املاک غیرمجاز بیشتر در مناطق 2، 3، 4، 5، 6 و 7 مستقر هستند. برخی از این بنگاه‌ها زمین‌های رها‌شده‌ای را که به صورت غیرمجاز قطعه‌بندی می‌شوند می‌فروشند. مرادزاده تعداد بنگاه‌های دارای مجوز در مشهد را 14هزار و 200 واحد اعلام کرد و گفت: 3000 واحد مجوز خود را ابطال کرده‌اند و غیرفعال هستند.در حالی رئیس اتحادیه املاک مشهد تعداد بنگاه‌های املاک فعال در مشهد را 14 هزار و 200 واحد اعلام کرده که در سال 1385، تعداد بنگاه‌های املاک مشهد حدود 3200 بنگاه بوده است. این آمار نشان می‌دهد در 13 سال گذشته 446درصد بر تعداد بنگاه‌‌های املاک مشهد افزوده شده است. این افزایش در حالی صورت می‌گیرد که در چند سال اخیر، رشد فضای مجازی بسیاری از فعالیت‌های تجاری را غیراقتصادی کرده است. برای بررسی دلیل افزایش این حجم بنگاه املاک در مشهد باید شاخص‌های کلان اقتصاد کشور مورد بررسی قرار بگیرد. حجم نقدینگی در 2 دهه اخیر بیش از 4000 درصد رشد کرده است.
افزایش روزافزون حجم نقدینگی و رسیدن آن به بیش از ۱8۰۰ هزار میلیارد تومان در حالی است که محمدرضا دیانی، رئیس مجمع کارآفرینان، اعلام کرده از این حجم، تنها ۲۱ درصد به صنعت آمده و حدود ۷۳ درصد از آن به حوزه‌های مربوط به سفته‌بازی رفته است. بررسی قیمت هر متر واحد مسکونی طی ۲۰ سال گذشته بیانگر رشد بیش از شصت‌وپنج‌برابری قیمت هر متر خانه در شهرهای کشور است. این آمار نشان می‌دهد بخش چشمگیری از نقدینگی روانه بخش مسکن شده است. در چنین شرایطی، رشد قارچ‌‌گونه بنگاه‌‌های املاک با معادلات کلان اقتصادی کشور کاملا هم‌خوانی دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->