سرخط خبرها

هم‌نوایی ۴۰۰۰ دانش‌آموز مشهدی با نوجوان کربلا

  • کد خبر: ۵۷۶۳
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
هم‌نوایی ۴۰۰۰ دانش‌آموز مشهدی با نوجوان کربلا
نرجس حسین‌زاده
 
خبر دارم که قرار است نوجوانان به حرم شرف‌یاب شوند. آدرس رواق امام خمینی (ره) را هم داده‌اند. وارد حرم که می‌شوم به سمت همان آدرسی که دارم به راه می‌افتم. جمعیت زیادی از دانش‌آموزان پسر در میان خیل عظیم عزاداران توجه همه را جلب می‌کنند. از نقاط مختلف مشهد گرد هم آمده‌اند تا در هفتمین روز محرم برای نوجوان کربلا، حضرت قاسم (ع)، عزاداری کنند. حضور آن‌ها به مراسم برپاشده در حرم، شور و حال دیگری بخشیده است. روی سربندهایشان جمله «احلی من العسل» حک شده است، همان جمله معروف حضرت قاسم (ع) که در روز عاشورا فرمود: «مرگ برای من شیرین‌تر از عسل است». دانش‌آموزان هم گویی در مقابل، همنوای نوجوان کربلا، حضرت قاسم (ع)، شده‌اند و همراه با او فریاد لبیک یا حسین (ع) سر می‌دهند.
حجت‌السلام و المسلمین حلوائیان، در سخنرانی خود این مراسم را برای نوجوانان یک جشن تکلیف بزرگ می‌داند و آن‌ها را «محسن حججی»‌های آینده و ثمره باغ دفاع مقدس خطاب می‌کند.
ساعتی بعد تمام دانش‌آموزان قیام می‌کنند و با نوحه‌خوانی یکی از هم‌سن‌و‌سالان خودشان شروع به سینه‌زنی می‌کنند. آن‌قدر این سینه‌زنی پی‌در‌پی و منظم است که صدای دل‌نشینش، نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند و بیشتر زائران را به سوی این رواق می‌کشاند. بعد از اتمام سینه‌زنی، دانش‌آموزان دست‌های خود را برای دعا بالا می‌برند و با صدایی رسا آمین می‌گویند. دقایقی پای صحبت چندنفر از این دانش‌آموزان می‌نشینم تا حال‌و‌هوای این لحظات را از زبان خودشان بشنوم.

دوست دارم هر‌سال در این مراسم شرکت کنم
مهدی ساطعی، یکی از دانش‌آموزان حاضر در مراسم است که برای دومین سال متوالی در آن حضور دارد و می‌گوید: هفده‌ساله هستم و امسال به همراه دبیران و ۱۲ نفر از دوستانم به مراسم آمدم. دوست دارم هر سال در این سوگواره باشم. این مکان و این آدم‌ها حس‌و‌حال عجیبی به من می‌دهند که در زندگی خود کمتر با چنین شرایط و حال خوبی مواجه شده‌ا‌م. وی ادامه می‌دهد: امسال هم با هدف زنده نگه‌داشتن قیام عاشورا و آشنا شدن با وقایع ماه محرم آمده‌ام و می‌خواهم به حضرت قاسم (ع) بگویم معرفت، بزرگی و ایثار ایشان را از یاد نخواهم برد.
محمد هادی هم ۱۳ سال دارد و برای اولین‌بار است که به این مراسم می‌آید. او هم با یکی از مسئولان مدرسه و ۳ نفر از هم‌کلاسی‌هایش در این مراسم شرکت کرده است. محمدهادی می‌گوید: علاقه زیادی به حضرت قاسم (ع) دارم. ایشان با‌وجود اینکه ۱۳ سال بیشتر نداشت، ولی همانند مردی بزرگ روز عاشورا در برابر دشمنان اسلام ایستادگی کرد و پدر خود، امام حسن (ع)، را خشنود کرد. ما هم قصد داریم با انجام تکالیف دینی خود آن حضرت را خشنود کنیم. این جمع‌شدن‌ها بهانه خوبی برای فکر کردن درباره آدم‌های کم‌سن‌و‌سال، اما بزرگ دشت کربلاست.
الگوی اخلاق و رفتارمان حضرت قاسم (ع) باشد
علی، نوجوان دوازده‌ساله‌ای که همراه چند نفر از نوجوانان هم‌محله‌ای عضو بسیج خود به این مراسم آمده است، این‌گونه شرح می‌دهد: من از ۹ سالگی به این مراسم می‌آیم و دوست دارم همیشه در آن شرکت کنم. شاید ما نتوانیم مانند حضرت قاسم (ع) شهید شویم، ولی می‌توانیم با الگو قرار دادن رفتار و اخلاق ایشان، راه آن حضرت را زنده نگه داریم.

کربلا، نهضتی برای رشد و تعالی نوجوانان است
حمید قبادی، دبیر مقطع متوسطه اول یکی از مدارس مشهد است که تعدادی از دانش‌آموزانش با او به حرم آمده‌اند. قبادی در توضیح اینکه چگونه می‌توان در این مراسم شرکت کرد، اظهار می‌کند: چندین سال است که با دانش‌آموزان علاقه‌مندم در این مراسم شرکت می‌کنم. دانش‌آموزان من هر سال به مدرسه مراجعه می‌کنند و برای حضور داوطلبانه در این مراسم درخواست ثبت‌نام می‌دهند. مدرسه پس از گرفتن رضایت اولیا، دانش‌آموزان را به حرم می‌آورد.
وی درباره اهمیت حضور نوجوانان در چنین مراسم مذهبی‌ای اضافه می‌کند: قیام کربلا را نهضتی می‌دانم که نوجوانان باید در راستای آن قدم بردارند تا به رشد و تعالی برسند و این رشد را در شرکت در چنین مراسمی می‌دانم. هر سال هم دانش‌آموزان خود را با هدف آشنایی با ارزش‌های دینی و دانستن وظایف خود به این مراسم می‌آورم.

یک آیین سراسری برای نوجوانان
*برای هفتمین سال متوالی و در راستای گرامیداشت رشادت‌های نوجوان شهید کربلا، اجتماع حدود ۴۰۰۰ دانش‌آموز عزادار پسر از نواحی هفتگانه مشهد و منطقه تبادکان هم‌زمان با سراسر کشور در هفتمین روز از ماه محرم، در حرم مطهر رضوی برگزار شد.
* این مراسم با حضور دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم مدارس استان خراسان رضوی در حرم مطهر امام رضا (ع)، مساجد، بقاع متبرکه و حسینیه‌های بزرگ استان خراسان رضوی برپا شد.
*عزاداران نوجوان مدارس مشهد و منطقه تبادکان در قالب ۸۰ هیئت دانش آموزی از مدارس مشهد و تبادکان سازمان‌دهی شدند و با لباس متحدالشکل و سربند منقش به اسامی ائمه اطهار (ع) در مراسم حاضر شدند.
*‌هدف اصلی از این اجتماع ضمن عزاداری برای سالار شهیدان، تأسی به الگو‌های والای شهادت‌طلبی است. در دوران انقلاب، نوجوانان زیادی با الگوپذیری از شهدای کربلا راه شهادت را در پیش گرفتند و نوجوانان امروز نیز با حضور در این اجتماع عظیم برای استمرار راه پر‌افتخار شهدا اعلام آمادگی
خواهند کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->