سرخط خبرها

مهر با مهربانی آمد

  • کد خبر: ۵۹۲۴
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۱
مهر با مهربانی آمد
حرکت خودجوش اهالی محله شهید قربانی در رنگ‌آمیزی مدرسه شهید محلاتی و کتابخانه نرجس

ندا معصوم - سفره مهربانی هنوز هم گسترده است. حرکت خودجوش اهالی برای آماده‌سازی یک مدرسه در محله شهید قربانی این را می‌گوید. رنگ‌آمیزی مدرسه شهید محلاتی و تجهیز کتابخانه مدرسه دخترانه بهانه‌ای شد برای سرک کشیدن به این محله و همراهی با اهالی که خودشان بدون کمک هیچ سازمان و ارگانی دست به کار شدند، دیوارهای مدرسه را رنگ کردند و لذت بردند.
طرحی که چند سال قبل با عنوان «دیوار مهربانی» آغاز شد بنا به دلایلی موفق نبود و کم‌رنگ شد، اما موج گسترده‌ای بین مردم و به خصوص شهروندان یک محله راه انداخت. اینکه می‌توان کارهای زیادی را با لطف و مهربانی به سرانجام رساند. شبیه فعالیتی که همین‌ها انجام دادند و می‌تواند الگویی برای دیگر محله‌ها باشد. فرقی نمی‌کند، در حاشیه شهر هم همدلی معجزه می‌کند.
شهریور که به نیمه می‌رسید، بیرون از چارچوب خانه و زیر پوست شهر اتفاق تازه‌ای در حال رخ دادن بود؛ حال و هوایی شبیه آمدن نوروز.
 شاید مهر برای دانش‌آموزان، تازه شروع شده باشد، اما برای خیلی‌ها از مدت‌ها پیش آغاز شده است. حیاط‌های خالی و کلاس‌های خاک گرفته می‌گفتند که باید آستین‌ها را بالا زد.
مدیران شهری هم دست به کار شدند تا گرد و خاک 3ماه تعطیلی را از چهره مدارس پاک کنند، اما مدارس فرسوده بیشتر از این حرف‌ها کار می‌طلبید. یا باید یک نفر کمر همت می‌بست یا بی‌خیال همه‌چیز می‌شد و امسال هم مثل سال‌های دیگر می‌گذشت. 

 

مهربانی ادامه دارد
نفیسه ابراهیمی همیشه به آینده پسرش و هم‌کلاسی‌های او فکر می‌کند. می‌داند برای رسیدن به آینده روشن باید زیرساخت‌ها آماده باشد و اینکه دانش‌آموز نیاز به محیط زیبا دارد. او می‌گوید: دیوارهای دود گرفته هوای کلاس‌ها را سنگین می‌کرد، دانش‌آموز نیاز به یک محیط چشم‌نواز دارد. به خیلی از راه‌ها متوسل شدم، با این مدیر حرف زدم، سراغ مدیر دیگر شهری رفتم، اما صحبت‌ها بی‌نتیجه بود. فکر کردم همیشه که نباید چشم به دست مسئولان دوخت و از آن‌ها کمک خواست، خیلی از کارها را می‌شود با هم‌یاری یکدیگر و با کمترین هزینه حل کرد. فکر کردم اگر قرار باشد هم معلمان و هم دانش‌آموزان و هم خانواده‌ها سال تحصیلی خوبی را آغاز کنند، باید دست به کار شوند؛ موضوع رنگ‌آمیزی مدرسه را با آقای مدیر سوختانلو در میان گذاشتم، پذیرفت و خودش هم همراهی کرد و خوشبختانه مردم پای کار هستند، فقط باید یک نفر پا پیش بگذارد و مدیریت کند. می‌دانستم اگر شروع کنم موج همراهی‌ها و همدلی‌ها می‌آید.
به نظرم دیوار مهربانی را می‌توان به خیلی موضوعات دیگر تعمیم داد؛ بحثی مثل آبیاری درختان محله، زیبایی محله و فعالیت‌های دیگری که برخلاف تصور ما هزینه‌بر هم نیستند.
شما فکر کنید هر خانواده روز اول مهر برای فرزند دانش‌آموزش یک گلدان به مدرسه هدیه دهد، چه می‌شود؟


همه پای کار آمدند
 نجمه رحیمی، فرمانده حوزه بسیج حضرت مریم(س) ناحیه میثم هم می‌گوید: بعضی از مدارس شبیه مدرسه پسرانه محلاتی، حمایتی و هیئت امنایی اداره می‌شوند؛ به همین سبب توجه سازمان و ارگانی به آن‌ها نیست، اما این موضوع دلیل نمی‌شود دانش‌آموزان از امکانات بی‌بهره باشند.
وی ادامه می‌دهد: جریان رنگ‌آمیزی را که شنیدیم، تصمیم گرفتیم با کمک گروه جهادی برای نو شدن مدرسه اقدام کنیم و خوشبختانه مقدمات کار خیلی زود انجام شد. 5نفر از روحانیان هنرمند خطاطی دیوار مدرسه را عهده‌دار شدند. والدین که تلاش و رغبت این‌ها را دیدند، مشتاق انجام کار شدند و خلاصه یک گروه از زن و مرد پای کار آمدند و رنگ‌آمیزی مدرسه را انجام دادند. دیوارهای کوتاه‌تر را هم خانم‌ها عهده‌دار شدند.
موضوع دیگر که به نظر من جالب می‌آمد هم‌زمانی مهرماه با دفاع مقدس بود. به نظرم این اقدام برای مدرسه شهید محلاتی که از بچه‌های همین محله بود خیلی شایسته است.  
رحیمی می‌گوید: یکی از رسالت‌های نیرو بسیج در حاشیه شهر ارتقای سطح کیفی منطقه‌ای است که در آن مشغول به فعالیت است و این موضوع هم جدا از آن نیست.


آماده‌سازی کتابخانه نرجس
 حرف به اینجا که می‌رسد، احمدی از تجهیز کتابخانه مدرسه متوسطه دخترانه نرجس در همین محله می‌گوید: تمام تلاش ما این است دانش‌آموزان این محدوده از آسیب‌های اجتماعی دور بمانند، اما قدمی در این رابطه برنمی‌داریم. دانش‌آموزان دوران متوسطه نیاز به منابع مطالعاتی جدید و غنی دارند و بیشتر مدارس فقط نام کتابخانه را یدک می‌کشند. کتابخانه این مدرسه هم همین‌طور بود، خلاصه می‌شد در اتاقی کوچک و نمور، با چند جلد کتاب. تصمیم گرفتیم آن را از این حالت خارج کنیم و موضوع را با مدیر مدرسه در میان گذاشتیم و خوشبختانه همراهی خوبی کردند و به این سبب یکی از کلاس‌ها در اختیار کتابخانه قرار گرفت.
تعطیلی مدارس بهترین فرصت برای آماده‌سازی آن بود و جمع که باشیم، هزینه‌ها روی دوش یک نفر بار نمی‌شود. خلاصه رنگ خریدیم و دیوارها را رنگ‌آمیزی کردیم و کتابخانه تازه‌ای راه‌اندازی شد که جا دارد تکمیل شود.
رحیمی هم می‌گوید: از قدرت همراهی و همدلی و حرکت‌های خودجوشی که همیشه معجزه می‌کند نباید غافل بود.  

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->