مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و سایر تکالیف مودیان اعلام شد جزییات تازه از نحوه فروش بلیت‌های اربعین (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۳ توسط سرپرست ریاست جمهوری راه‌اندازی تالار ارز اشخاص در مرکز مبادله تا یک ماه دیگر جزئیات جدید از فروش اینترنتی نان | چگونه اینترنتی نان بخریم؟ شرایط فروش فوری سه محصول ایران خودرو ویژه خرداد ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات آیا زمان واریز کالابرگ خرداد ۱۴۰۳ مشخص شده است؟ بازار طلای جهانی در انتظار سیاستهای پولی ایالات متحده آرام شد توزیع روزانه ۱.۵ تن گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازار در مشهد تحقق بیش از ۲۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در خراسان رضوی از ابتدای سال جاری قبض‌های میلیونی در انتظار مشترکان بد مصرف برق قیمت جدید کوییک پلاس اتوماتیک اعلام شد + جدول (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) ارز ترجیحی شکر حذف شد | گرانی در انتظار شکر؟ فراخوان گمرک برای جاماندگان فعال‌سازی موبایل مسافری توزیع تایر با ارائه ضمانت‌نامه تولیدکنندگان سردرگمی سهامداران در بلاتکلیفی بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) طلای ۱۸ عیار در مشهد نسبت به دیروز گرانتر شد + جزئیات (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) نظر کارشناسان بازار‌های مالی درباره وضعیت بازار‌ها با توجه به انتخابات پیش رو + نمودار بانوان مشهدی چگونه می‌توانند وام خوداشتغالی خیاطی دریافت کنند؟ قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال امروز | کاهش اندک حباب سکه (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) واردات تمام مدل‌های آیفون همچنان ممنوع است | آیفون ۱۳ دیگر ترخیص نمی‌شود از رهن ۷۰۰ میلیونی تا اجاره ۲۰ میلیونی آپارتمان در کوی امیرالمومنین مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) آدرس اشتباهی حمایت از تولید | درس‌هایی از تئوری رشد آدام اسمیت ممنوعیت فروش پرواز‌های چارتری لغو شد؟ تعاونی مسکن کارگران به طور جدی در دستور کار است کلاهبرداری ۱۵۰۰ میلیارد ریالی با ترفند پیش فروش خودرو
سرخط خبرها

برند ایرانی در خدمت نشان خارجی غفلت از قدرت نرم اقتصادی

  • کد خبر: ۹۴۳۳۷
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
برند ایرانی در خدمت نشان خارجی غفلت از قدرت نرم اقتصادی
امیر روح پرور - روزنامه نگار

این روز‌ها همه از ضرورت حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی می‌گویند؛ عزم و راهبردی که اگر عملیاتی شود، بی شک آثار و برکات آن در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی ملموس خواهد بود.

واقعیت این است که امروزه حمایت از تولید ملی و برند محصولات داخلی موضوعی جهانی است که صدالبته از مقوله‌های فراموش شده در کشور است، زیرا برندسازی محصولات سبب ارتقای تولیدات باکیفیت در داخل و صدور آن‌ها به خارج از مرز‌ها خواهد شد. به عبارت دیگر، در اوضاع کنونی تولید به تنهایی نمی‌تواند موجب گسترش صنایع شود، بلکه برای توسعه محصولات داخلی به ابزار‌هایی مانند برندسازی و تبلیغات برند‌های ملی نیاز دارد.

ازاین رو، هیچ فردی نمی‌تواند منکر اهمیت برند ملی و نقش پررنگ آن بر توسعه تولید شود، اما نکته مهم این است که متأسفانه به علت ضعف شرکت‌های داخلی، محصولات برخی برند‌های ملی کشورمان با نشان‌های تجاری خاص کشور‌های مختلف روانه بازار جهانی می‌شوند. این مهم زمانی اهمیت دوچندان می‌یابد که بدانیم بی توجهی به برندسازی در صادرات محصولات ایرانی نیز یکی از علل ضعف در توسعه صادرات غیرنفتی است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورمان برند‌ها و نشان‌های تجاری فراوانی ثبت شده است و تولیدکنندگان این برند‌ها سال هاست به فعالیت مشغول اند، اما به علت بی توجهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی رشد و توسعه نیافته اند.

نباید فراموش کنیم که برند ملی نشان دهنده هویت یک ملت در ابعاد گوناگون و نمونه عینی و مدرن قدرت نرم یک کشور است. بااین حال تاکنون در کشور ما به اهمیت مقوله برندسازی و نقش آن در حمایت از تولید ملی به علت نداشتن راهبرد مشخص کم توجهی شده است. این درحالی است که اقتصاد‌های پیشرو در عرصه برندسازی توانسته اند از این فرصت بزرگ نهایت استفاده را ببرند.

در اینجا باید از همه صاحبان اندیشه و نظر برای ارائه نظر‌های کارشناسی و راهبردی برای شروع نهضت پیشران ملی در عرصه برندسازی دعوت کنیم تا با استفاده از تجربه‌های موفق بومی «برند‌های پیشرو» را در برابر دیدگان مخاطب جهانی قرار دهیم. در این مسیر تولیدکنندگان داخلی هم وظایفی دارند. آنان باید با استفاده از ابزار‌ها و دانش نوین ضمن تولید محصولات کیفی و مطابق با نیاز و سلیقه بازار به سمت توسعه تولیدات رقابت پذیر حرکت کنند، زیرا یک برند ذهنیتی مثبت در مشتری به‌وجود می‌آورد و او را به خرید آن کالا تشویق می‌کند؛ بنابراین برندینگ فقط به انتخاب نامی زیبا یا لوگویی شاخص محدود نمی‌شود، بلکه این مفهوم نشانه اعتبار، اصالت و کیفیت کالا‌های آن برند است.

در این راستا، نباید این نکته مهم را نیز فراموش کنیم که تأثیر برندسازی در بازار‌های صادراتی بسیار زیاد است و آنچه در بازار‌های پررقابت صادراتی به نفوذ ماندگاری و تعهد دوطرف منجر می‌شود، برندها، نام ونشان و البته کیفیت آن هاست؛ بنابراین اگر خواهان افزایش سهم ایران از بازار‌های جهانی هستیم، باید به سمت برندسازی حرکت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->