در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم خدمات‌رسانی رایگان مترو و اتوبوس در روز تشییع پیکر رئیس جمهور در مشهد یکی از معابر اصلی یا میادین شهر مشهد به نام خادم‌الرضا(ع)، «سیدابراهیم رئیسی» نام‌گذاری می‌شود مشهدی‌ها در فراق خادم‌الرضا (ع) و یارانش گردهم می‌آیند (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد سوگوار خادم الرضا (ع) شد + عکس اعمال قانون ۱۳۳۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) جشن بزرگ امام رضایی‌ها در مشهد لغو شد (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) تسلیت شورای اسلامی شهر مشهد در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه تسلیت شهردار مشهد در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه سرویس‌دهی متروی مشهد تا ساعت ۲ بامداد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) عملیات امدادونجات آتش‌نشانی مشهد در پی سیلاب روز گذشته | تماس با ۱۲۵ در شنبه پرحادثه مشهد رکورد زد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید میدانی معاون‌اول رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده مشهد | قدردانی از حضور شبانه‌روزی و خدمت‌رسانی دستگاه‌های دولتی، امدادی و جهادی هوای کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمامی معابر شهری مشهد باز است (۳٠ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پیامد‌های بارندگی بی‌سابقه مشهد در روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد بوی میوه می‌دهد خانه فردوسی کجاست؟ | درباره یک خانه تاریخی در روستای پاژ مطالبات مردم تپه سلام، مهدی و شهرک قدس مشهد در طرح شهید اصلانی حفاظت از کمربند سبز برای جلوگیری از تغییر کاربری
سرخط خبرها

حکایت تشکیلات

  • کد خبر: ۹۷۷۳۳
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
حکایت تشکیلات
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

موضوع تشکیلات در شهرداری‌ها به خصوص در کلان شهر‌ها چند سالی است نسبت به گذشته درمیان صاحب نظران سازمان دهی و مدیریت، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. شاید بخش مهمی از این موضوع به دلیل تورم شدید نیروی انسانی در اکثر شهرداری‌های کشور و ضرورت بازتعریف و تازه گردانی فرایندها، روندها، روش‌ها و ساختار‌ها باشد.

ازطرف دیگر تنوع، تکثر و پیچیدگی فرایند‌های شهرداری‌ها سبب می‌شود در بسیاری مواقع «ماتریس تعامل فرایندها» به نحو مطلوب، منطقی، علمی و به دور از حاشیه، موازی کاری و ناکارآمدی شکل نگیرد و بهره وری سیستم‌ها کاهش یابد.

به هرحال باتوجه به اینکه قواعد جذب نیرو در مدیریت شهری با سازمان‌های دولتی تفاوت دارد و با انعطاف بیشتری روبه روست، در طول ادوار گذشته تعداد زیادی نیروی انسانی، بدون حساب و بدون توجه به شرایط قانونی وارد سیستم مدیریت شهری در کشور شده اند که نه با ساختار سازمانی مصوب و قانونی همخوانی دارد و نه با مفاهیم چالاکی و چابکی سازمانی، از این رو ضرورت دارد این مهم در تداوم حیات مدیریت شهری کشور به صورت ویژه محل توجه قرار گیرد و به صورت تدریجی و براساس قواعد علمی روز اصلاح شود.

در سال‌های اخیر وزارت کشور در بخش‌های مطالعاتی خود و حوزه‌هایی که به فرایند‌ها و عملکرد شهرداری‌ها نظارت دارد، حساسیت بیشتری به این موضوع نشان داده، اصلاحاتی صورت داده و برای ایجاد ثبات و قانون مداری حداکثری تلاش کرده است، اما مشکلات این عرصه به گونه‌ای است که هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله فراوانی پیش رو داریم.

شکی نیست که شهر متعلق به همه شهروندان است و کل تشکیلات مدیریت شهری، مفهومی جز خدمت رسانی به شهروندان و به وجود آوردن شرایطی برای ایجاد رفاه و محیط مطلوب برای آن‌ها ندارد، پس باید در نظام اداری کشور به صورت عام و در شهرداری‌ها به صورت خاص هر جایگاهی که تعریف می‌شود و هر نیروی انسانی که وارد سیستم می‌شود، منافع آن مستقیم به آحاد مردم برگردد.

تشکیلات برای تشکیلات و در خدمت تشریفات مدیریتی و اداری نیست، بلکه تشکیلات باید در استخدام اهداف سازمانی که همانا تامین نیاز‌های شهروندان در حوزه خدمات شهری است، قرار گیرد.

باتوجه به شرایط موجود، تحقق کامل این مهم کار بسیار سختی است، اما غیرممکن نیست و باید برای تحقق این اتفاق مهم، عزم جدی ایجاد شود. باید شهرداری‌های کشور با هدف روان سازی فرایند‌های خود و خدمات دهی مطلوب به شهروندان، تجارب خود را به اشتراک بگذارند و با پذیرش این چالش جدی به منظور رفع آن تلاش کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->