سرخط خبرها

داوری کشتی مشهد هم مثل خود کشتی ضعیف شده است

  • کد خبر: ۹۸۸۴
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۴
  • ۱
داوری کشتی مشهد هم مثل خود کشتی ضعیف شده است
پای حرف‌های ابراهیم صدری، پیش‌کسوت داوری کشتی مشهد
شاگردان زیادی از آن مدرسه به جامعه ورزش معرفی شده‌اند: مدرسه جلیل نصیرزاده در خیابان عشرت‌آباد مشهد، جایی که دبیر ورزش آن ۳۰ سال به دبیری در آنجا وفادار ماند و هیچ‌گاه به هیچ‌جای دیگر نرفت. پیش‌کسوت این هفته داوری ما موسپید قضاوت در عرصه کشتی است گرچه تجربه داوری در رشته‌های مختلفی را در کارنامه دارد. ابراهیم صدری میهمان این هفته «دوشنبه‌ها با موسپیدان قضاوت» است.

به وقت تولد
سال ۱۳۲۸ در بجنورد به دنیا آمدم. ورزش و مسیر داوری‌ام را از مشهد آغاز کردم. ما خانواده‌ای هشت‌نفره بودیم: ۳ خواهر، ۳ برادر و پدر و مادرم که در بین همه آن‌ها فقط من به ورزش علاقه داشتم و تحصیلات عالی را در رشته تربیت بدنی در دانشسرای عالی تهران گذراندم.

شغل در کنار داوری
۳۰ سال دبیر ورزش آموزش و پرورش در یک مدرسه بودم! بازنشسته آموزش و پرورش از مدرسه جلیل نصیرزاده در خیابان هاشمی‌نژاد مشهد هستم.

دوران قضاوت
دوازده سیزده سال در رشته کشتی قضاوت کردم، اما جالب است بدانید من در رشته‌های مختلف، چون هندبال، بسکتبال و دوومیدانی هم داوری کرده‌ام. در رشته دوومیدانی حتی مسابقات آسیایی را قضاوت کردم، اما انتخابم برای داوری کشتی بود. انگیزه و مشوق اصلی من برای این انتخاب هم استاد دانشگاهم عبدا... موحد، دارنده مدال المپیک و جهان، بود که باعث شد به سمت داوری کشتی بروم.

مهم‌ترین داوری
یادم می‌آید در دهه ۵۰، پیش از انقلاب، یک بار تیم ملی آمریکا برای دیداری دوستانه به مشهد آمد و با تیم مشهد دیدار کشتی را برگزار کرد. آن مسابقه مهم‌ترین قضاوتم بود.

اشتباه مهم در داوری
اشتباه که بود. زیاد هم بود. یادم می‌آید یک بار بعد از پایان مسابقه وقتی دست یکی از طرفین کشتی را بالا بردم، طرف دیگر گریه می‌کرد و می‌گفت: «بابا اشتباه کردی!» من هم خندیدم و گفتم: «خب دیگر، اشتباه ما هم قسمت تو شده!»

بهترین داور استان
به نظر من مؤمن‌زاده بهترین داور کشتی استان بود.

تفاوت داوری امروز و دیروز
امروز داوری هم آسان شده است هم سخت! آسان شده، چون ویدئوچک به قاضی میدان کمک می‌کند تا اشتباهش را تصحیح کند، اما سخت شده، چون قوانین بیشتر و پیچیده‌تر شده است و همین مسئله باعث می‌شود داور به تمرکز زیادی نیاز داشته باشد.

حال و روز داوری استان
داوری امروز استان مثل خود کشتی استان حال و روز خوبی ندارد. وقتی کشتی مشهد خوب باشد، داوری آن هم خوب خواهد بود. ما در گذشته داوران بین‌المللی و تأثیرگذار بیشتری در سطح کشور داشتیم.

بهره‌مندی از تجربیات داوری
امروز به عنوان گوینده در سالن، مسابقات هیئت استان را پوشش می‌دهم و از تجربیاتم در این زمینه استفاده می‌شود.

عایدی از داوری کشتی
عایدی ما از داوری کشتی، شخصیتی است که از این کار گرفتیم. ما امروز در جامعه شخصیت یک داور و قاضی را داریم که روی تشک کشتی قضاوت کرده است و همین احترامی که به ما می‌گذارند از صدقه سر کشتی و داوری آن است.

درد دل
درد دلی نیست. هیئت کشتی استان امروز خیلی بهتر کار می‌کند و به دنبال توسعه کشتی است، اما حقیقت آن است که مربیان ما با هم همدل و هم‌کاسه نیستند. اگر مربیان ما کمی همدل‌تر باشند، مطمئنا کشتی ما می‌تواند وضعیت بهتری را تجربه کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
0
0
آقای صدری از بهترین و با اخلاق ترین معلم‌های ورزش دبیرستان‌های مشهد بودند.
معلم ما هم بودند.

امیدوارم سلامت باشند.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->