«حبيب هشتمين خورشيد»؛ اولين كتاب درباره شهيد رئيسی رونمايی شد فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای نیمه خرداد؛ از «صنوبر» تا «پا به پای آفتاب» رقابت سریال «نوبت لیلی» در جشنواره‌ بریتانیا برگزیدگان جشنواره دانشجویی موسیقی نواحی معرفی شدند + اسامی پخش مستند «پدر، پسر، گلوله» از شبکه دو به مناسبت قیام ۱۵ خرداد پوستر فیلم سینمایی «عطرآلود» منتشر شد + عکس بازپخش اپیزودهایی از «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» در نیمه خرداد + زمان پخش فراخوان جایزه پژوهش سال سینما منتشر شد + جزئیات تلویزیون ریسکِ تغییر مجری مناظره‌ها را می‌پذیرد؟ او با تمام رهبران خاورمیانه فرق داشت | روایتی از گفتگو‌ی اوریانا فالاچی با امام خمینی (ره) «ماه پنهان» محمدرضا یکانی در مراحل پایانی تولید آموزش به نسل جدید در بستر یک فیلم تلویزیونی | گزارشی از اکران خصوصی «محله باصفا» یک جای خالی و چند علامت سؤال | درنگی بر دلایل ضعف آثار سینمایی و تلویزیونی با محوریت امام خمینی (ره) اکران فیلم‌های کوتاه برگزیده فیلم فجر در سینماهای هنر و تجربه ماهرشالا علی در دنباله جدید «دنیای ژوراسیک» جزئیاتی از ساخت فیلم تگزاس ۴ و ۵ و حضور پژمان جمشیدی
سرخط خبرها

حوزه هنری خراسان رضوی نشست‌هایی با موضوع «مشهد در تاریخ» برگزار می‌کند

  • کد خبر: ۹۹۷۳۳
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
حوزه هنری خراسان رضوی نشست‌هایی با موضوع «مشهد در تاریخ» برگزار می‌کند
حوزه هنری خراسان رضوی جلساتی با محور تاریخ مشهد، برگزار می‌کند. برای باخبرشدن از چگونگی و کم و کیف این جلسات با محسن اسدی مسئول واحد هنر‌های تجسمی حوزه هنری خراسان رضوی و یکی از هماهنگ کنندگان و فعالان این نشست‌ها گپ زده ایم که پیش روی شماست.

امیرمنصوررحیمیان | شهرآرانیوز - تاریخ دورریختنی و عوض‌کردنی نیست. اتفاقاتی که افتاده، شالوده‌هایی که محکم و اصولی ریخته شده  و یا بنیان‌هایی که ویران شده، برای همیشه در سرنوشت و پیشانی یک ملت ثبت شده اند. هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند با فراموش‌کردن اتفاقاتی که در گذشته برایش افتاده است، ادامه حیات بدهد.

بخشی از این اتفاقات، در بنا‌ها و ساختمان‌هایی است که از گذشته به یادگار مانده است. محله ها، کوی ها، خیابان‌ها و کوچه ها، بخشی از حافظه جمعی مردمی است که سالیان دراز و نسل به نسل همچون درخت‌هایی در آن ریشه دوانده اند، در آن رشد کرده اند و در آن جغرافیا، مرده اند. اتفاقات و حوادثی که گاه برای جامعه کوچک محله رخ داده است، مردم یک شهر را می‌سازد. بیشتر مواقع برای شناختن و رشد دادن یک جامعه، نیاز به واکاوی تاریخ و گذشته آن جامعه به صورت خرد و موشکافانه است. تجربه زیستش در محله ها، کوچه‌ها و برزن ها. پاسخ به دلیل این حرکت هم ساده است.

«تجربه زیسته هر جامعه ای، سبب ایستادنش در جایگاه اکنونش است.» «حوزه هنری خراسان رضوی»، به این موضوع پی برده و از هنرمندان کمک خواسته است. برای همین جلساتی با محور تاریخ مشهد، به همت این نهاد متولی در حال برگزاری است. برای باخبر شدن از چگونگی و کم و کیف این جلسات با محسن اسدی مسئول واحد هنر‌های تجسمی حوزه هنری خراسان رضوی و یکی از هماهنگ کنندگان و فعالان این نشست‌ها گپ زده ایم که پیش روی شماست.

این روز‌ها خبر داریم حوزه هنری، سعی دارد با برگزاری جلساتی با هنرمندان، برای فضای شهری مشهد فعالیتی هنری انجام بدهد. از روند و شکل انجام این جلسات بگویید.

در حقیقت این کارگاه‌ها سال ۹۷ شکل گرفت؛ که شامل یک دوره ده جلسه‌ای زیر نظر آقای دکتر نوائیان رودسری بود. در این کارگاه‌ها هنرمندانی از همه رشته ها، مثل سینما، تئاتر، ادبیات و هنرمندان رشته‌های هنر‌های تجسمی، شرکت کردند. اواخر سال گذشته، در واحد تجسمی حوزه تصمیم گرفتیم که این جلسات را با محوریت تولید آثاری که بعد‌ها بتواند در دسترس مخاطب قرار گیرد، برگزار کنیم. به همین دلیل دوباره از دکتر نوائیان رودسری، دعوت کردیم تا حوادث تاریخی، فرهنگی و هنری را برای جمعی از هنرمندان مطرح شهر مشهد که بیشتر آن‌ها در حوزه هنر‌های تجسمی، فعالیت می‌کنند، در سلسله جلساتی با عنوان «مشهد در تاریخ» مطرح کند.

حوزه هنری خراسان رضوی نشست‌هایی با موضوع «مشهد در تاریخ» برگزار می‌کند

این کارگاه‌ها در چند جلسه برگزار می‌شوند و هدف حوزه هنری از برگزاری این نشست‌ها چیست؟

این سلسله نشست‌ها با حدود ۱۰ هنرمند و در ۱۵ جلسه در حال برگزاری است. هدف آشنا کردن هنرمندان با عقبه و تاریخ حماسی مردم این جغرافیاست. تصورمان از برگزاری این نشست‌ها این است که تولیدات این هنرمندان درخور تاریخ و فرهنگ مردم مشهد باشد. در این جلسات مباحث تاریخی مطرح می‌شود و هنرمندانی که علاقه‌مند به تولید آثار در این زمینه هستند از آن ایده برای خلق آثار بهره می‌برند. ما این هنرمندان را شناسایی و دعوت کرده ایم تا در این سلسله نشست‌ها حضور داشته باشند.

آیا انتخاب هنرمندان برای حضور در این کارگاه‌ها فرایند خاصی دارد؟

این بار سعی شده است تا با تعداد کمتری از هنرمندان ارتباط برقرار شود. آن‌هایی را دعوت به همکاری و شرکت در این جلسات کرده ایم که دغدغه تولید در این زمینه را دارند. ولی در‌های حوزه هنری، همیشه به روی همه هنرمندان دیگر که از این فهرست کوتاه جا مانده اند باز است. همه هنرمندان می‌توانند به صورت رایگان از این جلسات استفاده کنند. در این جلسات علاوه بر دکتر نوائیان رودسری، مهدی مصباحی در زمینه عکاسی، عبد الرضا رحمانی نسب کارگردان سینما، علی شهبازی، مریم صدر و سعید خاتمی در رشته نقاشی و حلیمه پیری در رشته تصویرسازی از جمله هنرمندان حاضر در این جلسات هستند.

حوزه هنری خراسان رضوی نشست‌هایی با موضوع «مشهد در تاریخ» برگزار می‌کند

سرنوشت آثار تولیدی چه می‌شود؟ قرار است خریده شوند و در موزه یا جایی نگه داری شوند؟

این جلسات با هدف تولید اثر برگزار شده است. در سال‌های گذشته هم همین اتفاق افتاده است. در سال‌های ۹۷ و ۹۸ این آثار با محور رویداد‌های انقلاب اسلامی در مشهد و در ابعاد بزرگ تولید شد. بازخورد‌هایی که از آن آثار داشتیم، خیلی چشمگیر بود. برای همین تصمیم گرفتیم این حرکت را تکرار بکنیم. اما این بار عمیق‌تر نگاهی به تاریخ و حوادث حماسی مشهد مقدس بیندازیم. مقصود هم برانگیختن حس کنجکاوی و ایده در هنرمندان است تا دست به تولید اثر بزنند.

برای گام اول هم در شورای تصمیم گیری، قصد کردیم تا نمایشگاهی از این آثار برگزار کنیم. این کار هم با حمایت مادی و معنوی حوزه هنری و دیگر سازمان‌هایی انجام می‌شود که دغدغه حرکت فرهنگی و هنری را در این سطح دارند. چون کار سنگین و به قول معروف پرطمطراقی است و جا دارد که پذیرای هنرمندان بیشتری باشیم و آن‌ها هم پای کار بیایند. این کار‌ها در گام‌های بعدی به عنوان سفارش از هنرمندان، خریداری و استفاده می‌شوند.

برنامه ریزی حوزه هنری به چه صورت است؟ یعنی قرار است کی نتیجه این کارگاه‌ها و جلسات، به نمایش دربیایند؟

برنامه ریزی شده است تا در سال آینده، در بازه زمانی خرداد تا تیر، نمایشگاهی از تولیدات این سلسله نشست‌ها در نگارخانه اشراق حوزه هنری مشهد، برگزار شود. این آثار در ابعاد بزرگ و با سبک و سیاق و تکنیک‌های مختلف خواهد بود. در ضمن این جلسات را حوزه هنری، تا زمانی که توانش را داشته باشد ادامه خواهد داد. به طور یقین محدود به همین پانزده جلسه نخواهد بود. در کنار این جلسات حوزه هنری اقدامات دیگری هم در زمینه تولید آثار هنری تاریخی انجام می‌دهد. یکی از آن‌ها تولید پرده‌های نقالی است. نقاشی قهوه خانه‌ای جزئی از تاریخ هنر این شهر است که در حال فراموشی بوده و ما تا جایی که انرژی و منابعمان پاسخ گو باشد سعی در حفظ آن داریم.س

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->