پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) بهره‌مندی ۱۱ هزار و ۵۰۰ کودک کمتر از هفت سال از پوشش خدمات درمانی رایگان در مشهد هشدار دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص خطر غرق شدن در استخر‌های ویلا شخصی و کشاورزی در فصل گرما توزیع بیش از ۶۰۰ هزار قوطی شیر خشک معمولی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد زلزله ۴.۵ ریشتری در سمنان (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۳) | تداوم گرما در استان تا پایان هفته رکورد پرواز‌های خارجی در فرودگاه بین المللی مشهد شکسته شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی وقوع رگبار و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پایان عملیات اعزام حجاج خراسانی | خدمات‌رسانی فرودگاه مشهد به بیش از ۱۱ هزار زائر سرزمین وحی راز تبهکاری‌ها قاضی قلابی در مشهد برملا شد + عکس اعمال قانون۱۷۲۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد|۷۰نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۳) ترافیک در محور‌های بزرگراهی مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) کشف خرس و ۴۷۴ پرنده قاچاق از داخل خودروی سمند بهترین جایگزین کشمش در آب دوغ خیار | فوت و فن خوشمزه شدن آب دوغ خیار مصرف پنیر باعث ضعف حافظه نمی‌شود! آغاز فرایند انتخاب بازنشستگان و مستمری‌بگیران نمونه
سرخط خبرها

پیش‌گیری از ابتلا به درد‌های مزمن و آسیب‌های جسمی با انجام اصولی خانه‌تکانی

  • کد خبر: ۱۰۱۸۹۴
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
پیش‌گیری از ابتلا به درد‌های مزمن و آسیب‌های جسمی با انجام اصولی خانه‌تکانی
اگر کار‌های خانه‌تکانی را برای دقیقه ۹۰ نگذاریم و آن‌ها را کم‌کم و با برنامه‌ریزی در طول یک ماه انجام بدهیم، تا این اندازه مشکلات جسمی و البته روحی برای خودمان و دیگر اعضای خانواده ایجاد نمی‌شود.

معصومه متین نژاد | شهرآرانیوز؛ با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و اجرای سنت خانه‌تکانی، براساس یک رسم همیشگی، رفته‌رفته بر تعداد مراجعان بخش‌های اورژانس و مسمومیت‌های مراکز درمانی افزوده می‌شود. با شروع سال جدید هم این مطب‌های متخصصان ارتوپدی است که شلوغ‌تر از بقیه سال می‌شوند.

همه این‌ها هم به‌علت خانه‌تکانی‌های غیراصولی است که کدبانو‌های عزیز با وجود همه هشدار‌هایی که در این وقت از سال داده می‌شود، باز هم تکرار می‌کنند. این در حالی است که اگر کار‌ها را برای دقیقه ۹۰ نگذاریم و آن‌ها را کم‌کم و با برنامه‌ریزی در طول یک ماه انجام بدهیم، تا این اندازه مشکلات جسمی و البته روحی برای خودمان و دیگر اعضای خانواده ایجاد نمی‌شود. در ادامه، می‌خواهیم کمی درباره باید‌ها و نباید‌های خانه‌تکانی که می‌تواند سبب آسیب‌های جسمی زیادی در این روز‌ها شود، با هم صحبت کنیم.

نکات مهم در خانه‌تکانی

  • برنامه‌ریزی پیش از شروع کار
  • پرهیز از انجام کار سنگین، و انجام خانه‌تکانی در فاصله زمانی مطلوب و در حد توانایی جسمی
  • توجه به وضعیت جسمانی و مشکلات و بیماری‌های مزمن
  • دقت در بلندکردن اجسام سنگین (ابتدا باید نشست، سپس همراه با وسیله که فاصله زیادی هم از تکیه گاه بدن ندارد، به صورت عمودی بلند شد تا کمترین فشار به ستون فقرات وارد شود.)
  • استراحت دادن به بدن و انجام چند حرکت نرمشی تخصصی، دست‌کم هر دو ساعت
  • گرم کردن بدن پیش از شروع کار (دست‌کم ۱۵ دقیقه)
  • کمک گرفتن از دیگران به‌ویژه برای انجام کار‌های سنگین مانند جابه‌جایی فرش و مبل و تقسیم‌کار بین همه
  • استفاده از وسایل ایمن مانند نردبان دوطرفه مطمئن، چهارپایه با ارتفاع مناسب و جارو و برس با دسته بلند
  • انجام اصولی و استاندارد کار‌ها مانند هل دادن و کشیدن به جای بلندکردن
  • توجه به نکات و هشدار‌های مهم در کار با وسایل مختلف مانند قطع برق پیش از تمیزکردن وسایل برقی
  • تهیه همه وسایل و لوازم کار برای نظافت پیش از شروع خانه‌تکانی

۲ تا ۱۰۰ برابر

هنگام نظافت، هوای داخل خانه از دو تا صد برابر آلوده‌تر از هوای بیرون از خانه است.

یک‌سوم طول

فاصله پایه نردبان تا دیوار نباید از یک‌سوم طول نردبان بیشتر باشد

۱۵ برابر

براساس آمار‌های غیررسمی، مراجعه زنان به پزشک به علت شکایت از مشکلات اسکلتی‌عضلانی در اسفندماه در مقایسه با دیگر ماه‌ها تا ١۵ برابر بیشتر است.

۱۳-۲۰ کیلوگرم

بیشینه بار مجاز برای جابه جایی برای مردان ٢٠ و برای زنان ١٣ کیلوگرم است که آن هم باید باتوجه به شرایط بدنی و توانایی فرد صورت بگیرد

از تماس با خیریه‌ها تا بازیافت

اگر لوازم و اقلامی که دیگر کارایی ندارند مرتب و‌تر و تمیز هستند، باید با یک خیریه تماس گرفت. در غیر این صورت، باید آن‌ها را تفکیک کرد و به بازیافت تحویل داد. «سی‌مپ» گزینه خوبی در این شرایط است.

۴۸ ساعت

اگر در زمان کار دچار آسیب و درد شویم و بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کرد. در غیر این صورت، درد مزمن می‌شود.

۸۰ به ۲۰

با وجود افزایش آمار آسیب‌ها و صدمه‌های بدنی در روز‌های پایانی سال در بین زنان، باز هم ۸۰ درصد آمار این آسیب‌ها به مردان و ۲۰ درصد به زنان اختصاص دارد.

بیشترین آسیب‌های اسکلتی در پایان سال

  • شکستگی‌های استخوانی به‌ویژه لگن
  • دررفتگی مهره‌ها
  • کمردرد و ضایعات ستون فقرات


روش استاندارد بلندکردن اجسام سنگین

ابتدا باید نشست، سپس همراه با وسیله که فاصله زیادی هم از تکیه‌گاه بدن ندارد، به صورت عمودی بلند شد تا کمترین فشار به ستون فقرات وارد شود.

آسیب‌رسان‌ترین کار هنگام جابه‌جایی وسایل

آسیب‌رسان‌ترین کار در زمان جابه‌جایی وسایل، چرخش ناگهانی کمر است، به‌ویژه وقتی بار سنگین حمل شود.
کمردرد از شایع‌ترین آسیب‌های اسکلتی‌عضلانی در خانه‌تکانی‌ها و دومین علت شایع غیبت از محل کار است.

زمان فشار کاری روی بدن در مجموع نباید بیش از یک ساعت باشد. در یک دقیقه هم نباید بیش از دوتا بار یا وسیله را جابه‌جا کرد.

خانه را بتکانید، نه خودتان را

بدترین شکل استفاده از شوینده‌ها و سفیدکننده‌ها

مخلوط آب گرم با مواد سفیدکننده و پاک‌کننده

استفاده از مواد سفیدکننده و پاک‌کننده در محیط‌های بسته حاوی بخار آب

ترکیب مواد شوینده یا پاک‌کننده با مواد سفیدکننده به‌ویژه در فضا‌های کوچکی مانند حمام

چرا نباید مواد را با هم ترکیب کرد؟

ترکیب مواد مختلف با هم گاهی سبب واکنش‌های شیمیایی خطرناک می‌شود. برای نمونه ترکیب شوینده یا پاک‌کننده‌ها با مواد سفیدکننده در فضای کوچکی مانند حمام سبب واکنش شیمیایی و تولید گاز کلر می‌شود که با رطوبت مخاط دهان، اسیدکلریدریک ایجاد می‌کند، گازی بسیار قوی و سوزاننده که تنفس آن در فضا‌های کوچک، آسیب‌های شدید تنفسی ایجاد می‌کند.

بهترین شیوه استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده

  • استفاده از دو عدد ماسک یا بستن دستمال ضخیم مرطوب روی دهان و بینی
  • رعایت تهویه مناسب در محل با روشن کردن هواکش و بازکردن پنجره‌ها
  • استفاده نکردن از محلول‌های غلیظ برای نظافت
  • پوشیدن دستکش و عینک محافظتی مناسب

واکنش‌های اورژانسی در مسمومیت‌های تنفسی

  • خروج سریع فرد از محل سربسته
  • استفاده از هوای آزاد و قرار گرفتن در معرض جریان هوا
  • استفاده از بخور به‌ویژه بخور سرد
  • خودداری از صحبت کردن

آسیب‌های چشمی استفاده از مواد شیمیایی

-زخم قرنیه و در موارد شدیدتر سوراخ شدن کره چشم

-ایجاد زخم‌های شدید در پلک

-چسبندگی در کره چشم و پلک

-از دست دادن بینایی از ضعف تا نابینایی کامل

در صورت بروز مسمومیت خوراکی

-استفراغ نکردن، چون سبب آسیب‌دیدگی و سوختگی بیشتر می‌شود

-نخوردن آب، چون جذب را سریع‌تر می‌کند

-خوردن شیر، چون سبب رقیق‌شدن مواد در معده می‌شود

-شست‌وشوی دهان

-رساندن مصدوم به مراکز درمانی

به پستو‌های خانه دلتان هم سرک بکشید

دکتر زهره معینی، روان‌شناس بالینی می‌گوید: خانه‌تکانی یک رسم است با عقبه فرهنگی، تاریخی و روان‌شناسی که قرار است در آن، به شادباش شروعی دوباره، یک سال زندگی‌مان را زیرورو کنیم و به هرکجا که در این یک سال از دسترسمان دور بوده‌است، سرک بکشیم و گردوغبار‌ها را از همه‌چیز بزداییم. روح و روان آدمی هم به همین اندازه نیازمند تکانده شدن است، چون حال دلمان هم در این یک سال، از دغدغه‌های بسیار، غرزدن‌های زیاد، خشم‌های نهفته، کدورت‌های برطرف‌نشده، دلخوری‌های نابجا و احوال بد گهگاهی، انباشته شده است و ما در همه این یک سال فقط سعی کرده‌ایم با ندیدن و حذف کردن آن آدم‌ها که مسبب آن بوده‌اند حال دلمان را بهتر کنیم.

حالا وقتش رسیده‌است که به گوشه‌گوشه و ناکجاآباد ذهنمان سرک بکشیم و وجودمان را از همه آن حال‌بدکن‌ها خالی، پرونده‌های نیمه‌باز را رسیدگی و میزکار روان و دلمان را تخلیه کنیم تا ظرفیت برای پرونده‌های جدید باز شود. سپس سراغ از جا‌هایی بگیریم که ترس‌هایمان در آنجا نهفته است، کار‌های نکرده، حرف‌های نزده و برنامه‌های به‌تأخیرافتاده. خدا می‌داند که بابهانه و بی‌بهانه، چه‌قدر کار نکرده و آرزوی نرسیده داریم که با قدم برداشتن به سمت آن‌ها حال دلمان بهتر می‌شود.

اما یادمان باشد تا زنگار از دلمان نزدوده و پرونده‌های نیمه‌باز گذشته را نبسته ایم، سراغ برنامه‌های جدید نرویم، چون با این کار، سطح اضطرابمان را بالا می‌بریم. برای نمونه، اگر با همسرمان مشکلی داریم و هنوز حل نشده‌است، نباید به فکر بچه‌دار شدن برای بهبودی رابطه‌مان باشیم، چون با این کار فقط حجم اضطراب‌هایمان افزایش می‌یابد. انباشت احساسات منفی که هنوز با آن‌ها کنار نیامده‌ایم، از سالی به سال دیگر، فقط سطح اضطرابمان را افزایش می‌دهد.

شرط حل مسائل و مشکلات هم خودآگاهی است، یعنی تا زمانی که نفهمیم مشکل چیست و سهم خودمان در آن تا چه اندازه است، نمی‌توانیم برای آن نسخه‌ای بیابیم. لازمه خودآگاهی هم این است که از دیگران چشم برداریم و به خودمان برسیم، یعنی بفهمیم چه کرده‌ایم، چرا این‌طور شده‌است، چه مانع‌هایی مربوط به خود ما می‌شود و نقش و سهم ما در آنچه به وجود آمده است چیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->