مادر مشهدی چهارقلو به دنیا آورد + فیلم خروج قطار باری از ریل در ازنا لرستان (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) تاکید شهید رییسی بر مردمی کردن حفاظت از محیط زیست دستگیری ۲ شکارچی قوچ‌های وحشی در نیشابور| جریمه شکار هر قوچ ۸۰ میلیون تومان تعیین شده است سقوط خودرو در نیشابور ۲ مصدوم برجای گذاشت+تصویر (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) دستگیری قاتل مسلح و اعترافات این فرد جانی(۱۱ خرداد ۱۴۰۳) مرگ‌های تلخ در پشت صحنه فیلم‌ها و سریالها | بازخوانی حوادث مرگبار سینمایی ترکیب طب ایرانی و نوین برای ترک سیگار تولد سومین گورخر پارک ملی کویر سمنان گیر کردن پاترول روی ریل، قطار تهران - یزد را متوقف کرد + فیلم دبیر ستاد ملی جمعیت: به دنبال افزایش حق فرزند و همسر برای کارکنان دولت هستیم صفر تا صد قوانین مربوط به «موتورسیکلت‌های پاکشتی» قیمت پیش‌فروش سؤالات امتحان نهایی با ارز دیجیتال اعلام شد! حریق منزل مسکونی در الهیه اطفا شد+تصویر جزییات ریزش ساختمان در گناباد| آواربرداری غیراصولی ۲ کشته بر جای گذاشت (۱۱ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیااستفاده فراوان از وسایل دیجیتال، یادگیری کودکان را مختل می‌کند؟

  • کد خبر: ۱۰۲۸۸۹
  • ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
آیااستفاده فراوان از وسایل دیجیتال، یادگیری کودکان را مختل می‌کند؟
یک روانشناس گفت: اینکه کودکی در سن چهار یا پنج سالگی بیش فعال می‌شود و در یادگیری و درست صحبت‌ کردن با اختلالاتی مواجه و یا پرخاشگر می‌شود یکی از دلایل آن می‌تواند استفاده غیراصولی از وسایل دیجیتال باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، زهرا غلامی، روانشناس در این باره گفت: در گذشته والدین تصور داشتند که چنانچه کودک مقابل وسایل دیجیتال مثل تلویزیون قرار بگیرد زودتر زبان باز می‌کنند و باهوش تر می‌شوند، اما باید توجه داشت استفاده خارج از اصول نیز  منجر به لطمه‌های جدی برای کودک می‌شود.

وی بیان کرد: اینکه کودکی در سن چهار یا پنج سالگی بیش فعال می‌شود و در یادگیری و درست صحبت‌ کردن با اختلالاتی مواجه و یا پرخاشگر می‌شود یکی از دلایل آن می‌تواند استفاده غیراصولی از وسایل دیجیتال باشد.

 غلامی ادامه داد: تلویزیون دیدن قبل از سه سالگی یا بازی کردن زیاد با تلفن همراه در سنین کودکی روی خواندن، یادگیری ریاضی، توجه، هوش و حافظه تاثیر منفی داشته و کودکان را در دوران تحصیل با مشکل جدی مواجه می‌کند.

وی اظهار کرد: وقتی کودک در اویل کودکی روزانه بیشتر از دو سه ساعت جلوی تلویزیون و یا با تلفن همراه سرگرم شود احتمال ابتلای وی به اختلال نقص در توجه تشدید می‌شود.

غلامی گفت: وسایل دیجیتال باعث شدند که کودکان کمتر بازی، فعال و هیجان و تعامل با هم‌سن و سالان خود داشته باشند که چنین روندی رشد اجتماعی کودک را  در سال‌های آینده دچار مشکل می‌کند.

وی اظهار کرد: در موارد زیادی مشاهده است که نوجوانان امروزی قادر به برقراری روابط خوبی با اطرافیان خود نبوده و به شدت کم حوصله و پرخاشگر هستند که چنین افرادی حضور در فضای مجازی  را به فضای واقعی و صحبت با اطرافیان ترجیح می دهند که همه این‌ها می‌تواند ریشه در کودکیِ نوجوان داشته باشد.

غلامی تاکید کرد: شاید حذف کردن کامل وسایل دیجیتال مثل تلویزیون، گوشی و تبلت سخت باشد که چنین موضوعی هم توصیه نمی شود بلکه استفاده درست و بجا باید در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: برای مثال برای کودکان بالای پنج سال حداکثر یک الی دو ساعت استفاده از وسایل دیجیتال مجاز است و برای نوجوانان نیز باید با نظارت غیرمستقیم والدین باشد.

غلامی عنوان کرد: برای کودکان زیر ۱۸ سال نیز نباید گوشی شخصی تهیه کرد ولی باید اجازه داد که مدت مشخصی از گوشی والدین استفاده کنند.

وی افزود: کودکان در چنین رویکردی با الگوگیری خیلی از رفتارها را یاد می‌گیرند و در کل نیز شایسته است یک سری قوانین و جایگزین‌های جذاب و موثرتری از وسایل دیجیتال برای کودکان ایجاد شود تا علاقه‌مندی آنها به وسایلی مانند تلفن همراه کاهش پیدا کند.

غلامی تاکید کرد: در مجموع برای پرورش یک کودک سالم، باید تیزبینانه به مسائل رشدی کودک نگریسته و بهترین انتخاب‌ها و رفتارها را در قبال کودک لحاظ کرد.

 

منبع: خبرآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->