حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم
سرخط خبرها

نمایندگان رهبری، خواستار برخورد قاطع قضایی با فرد سوزاننده کتاب پزشکی

  • کد خبر: ۱۵۸۴۶
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
  • ۱
نمایندگان رهبری، خواستار برخورد قاطع قضایی با فرد سوزاننده کتاب پزشکی
نمایندگان مقام معظم رهبری، خواهان برخورد قاطع قضایی با فرد معلوم‌الحالی که کتاب پزشکی را به آتش کشیده است، شدند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ حجت‌الاسلام والمسلمین میرمجید سیدقریشی در پیامی، ضمن تبری روحانیت و حوزه‌های علمیه از عمل شنیع فردی معلوم‌الحال در به آتش کشیدن کتاب پزشکی، خواهان برخورد قاطع قضایی با فرد مزبور شد.

در این پیام آمده است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«در روز‌های اخیر اقدام فردی معلوم‌الحال در سوزاندن کتاب پزشکی که نشانه‌ای از نادانی، علم ناشناسی و ناآگاهی به معارف دینی و اسلامی فرد مزبور است، موجب تکدر خاطر اساتید، محققان، دانشگاهیان و حوزویان شده است.

روحانیت اصیل خود را پیرو پیامبری می‌داند که در یادگیری علوم و کسب دانش، نه‌تن‌ها به بعد مسافت التزامی ندارد «اطلبواالعلم ولوبالصین» بلکه برای کسب حکمت، حتی مرام و مسلک صاحب عقیده را مانعی برای دریافت حکمت نمی‌داند «خذوا الحکمه ولومن المشرکین» و هموست که برای مداوا از پزشکان یهودی و غیرمسلمان کمک می‌گیرد.

در طول تاریخ، اختلاف آرا در میان دانشمندان و محققان، امری معمول و موجب رشد و ترقی دانش بوده وتضارب آرا به همراه احترام، نشانه فرهیختگی و بلوغ فکری صاحبان اندیشه است؛ اما همگان بر این باوریم که بی‌احترامی و هتاکی، نشانه سفاهت و تزلزل عقلی است و راه اثبات حق، ارائه استدلال عقلی و علمی معتبراست نه معرکه‌گیری در میان عوام و خود را مضحکه عام و خاص کردن.

از مسئولین قضایی کشور انتظار داریم، در عمل به وظایف قانونی خود، رفتار غیرمعمول و شنیع این فرد - که مسبوق به سابقه است و بار‌ها از سوی علما و مسئولین حوزه‌های علمیه مورد توبیخ قرارگرفته است- را مورد پیگرد قرار دهند تا دامان روحانیت اصیل و حوزه‌های علمیه از چنین افراد و رفتار‌هایی منزه بماند.

از خدا جوییم توفیق ادب/ بی‌ادب محروم گشت از لطف رب

بی‌ادب تنها نه خود را داشت بد/ بلکه آتش در همه آفاق زد»
 
 
مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم:

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام انزجاز در آتش زدن کتاب علمی به نام طب‌هاریسون، آن را محکوم نمود و بیان داشت این گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.

متن بیانیه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با امضای آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه قم به این شرح می‌باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

حوزه‌های علمیه و بزرگان آن با تاکید بر جایگاه علم و اندیشه و نقد عالمانه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر در تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی را که در فضای مجازی انتشار یافته است ناروا می‌دانند و حوزه‌های علمیه و بزرگان آن و شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه آن را محکوم می‌نمایند، آشکار است که این گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.

اسلام عزیز، روحانیت معظم، حوزه علمیه و بزرگان آن در طول تاریخ همواره پرچم دار و مشوق رشد و شکوفایی علمی در همه قلمرو‌ها و در بسیاری از این زمینه‌ها بویژه در زمینه بهداشت و پزشکی پیشگام بوده‌اند و این سنت دیرپا همچنان ادامه دارد.

انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی ربط در این زمینه اقدام لازم بعمل آوردند.

امید است پیشرفت‌های علمی ایران و رشد مراکز علمی و دانشگاهها، که در پرتو انقلاب اسلامی رشد چشمگیر داشته است، استمرار و ارتقاء یابد.

 
حجت‌الاسلام رسول جعفریان:

قدام شرم آور یک روحانی مروج طب سنتی به اسم طب دینی، با آتش زدن یک کتاب علمی با نام طب‌هاریسون ـ بر اساس فیلمی که انتشار یافته ـ کار زشتی است که هیچ دانش دوستی، در هیچ سطحی، آن را نمی‌پذیرد. متاسفانه این شخص، سالهاست با استفاده از باور‌های عامیانه در میان مردم، تلاش در ترویج بافته‌های خود به اسم طب دینی دارد و برای تقدیس آنها، از روایاتی که بار‌ها محدثان آن‌ها را نقد کرده‌اند، استفاده می‌کند. این رفتار وی، در حوزه قم، مورد تأیید هیچ کس، جز شماری از هواداران ساده لوح او که مانند آن‌ها همه جای دنیا هستند، نیست.

روشن است که طب سنتی، به عنوان یک شاخه علمی، در مراکز دانشگاهی می‌تواند مطرح و توصیه‌های آن پس از بررسی‌های علمی، و تأیید مراکز رسمی، مورد استفاده قرار گیرد، اما نامبرده نه از نظر تحصیلات علمی و نه حوزوی، در مقامی نیست که بخواهد چنین ادعایی را بکند. طبعا در قم یا مشهد، هیچ نوع شاخه درسی وجود ندارد که او به استناد تحصیل در آن، چنین ادعایی را داشته باشد.

و، اما اقدام به کتابسوزی، این عمل مشمئز کننده، باید گفت، این اقدام، همیشه کار افراد جاهل و افراطی بوده است، کسانی که هیچ گاه، در هیچ مدلی، چه از نوع کسروی با آتش زدن آثار ادبی، و این شخص، با آتش زدن یک کتاب علمی، در پیشگاه ملت فرهیخته ایران، جایی نداشته و ندارند.

خوشحالیم که این شخص، پس از یک دوره تلاش در قم، از این مرکز دینی طرد شده و به دلیل اقدامات ناصوابش، در محاکم مربوط، محکوم هم شده است. مسلما، وظیفه حاکمیت، دفاع از حریم علم و دانش و مبارزه با جاهلانی است که با اقدمات ناصواب خود، زمینه آسیب زدن به دین و سلامت مردم را دنبال می‌کنند.

درباره دادن لقب آیت‌الله به ایشان، باید عرض کنم، در قم، مع الاسف زمینه‌ای وجود دارد که کسانی از سوی خود یا نزدیکانشان، لقب آیت الله را به خود اختصاص دهند. مسلم است که دادن چنین لقبی، هیچ رسمیتی نداشته و نشان دهنده هیچ مقام و منصب علمی و غیر علمی نیست.

باید عرض کنم، یکی از افتخارات ایران در چند دهه اخیر، در مراکز علمی و پزشکی، توسعه پزشکی مدرن است، امری که سبب شده ست تا ایران در منطقه خاورمیانه، یک قطب مهم پزشکی باشد. این راهی است که دولت‌های پس از انقلاب، بشدت از آن حمایت کرده و ایران اسلامی از این زاویه، کشوری سرافزار است.

بنابراین، نباید این قبیل رفتار‌های زشت و شرم آور را در مقابل آن همه تلاش و گسترش علم پزشکی نوین قرار داد، هرچند، نهاد‌های مربوطه، در تمام سطوح، می‌باید با اقدامات دقیق نظارتی خود، شائبه اعتنای به این قبیل رفتار‌های نادرست را از میان ببرند، کاری که جز با توسعه مراکز علمی و ترویج دانش میان مردم، امکان نخواهد داشت.

 
حجت‌الاسلام سید محمدصادق علم الهدی:

سوختن کتب علمی در آتش جهل مدعیانی که نه سر رشته‌ای از علم روز دارند و نه تحصیلات حوزوی روشنی و در عوض، بسیار هنرمندند در تسخیر اذهان عوام و شبه عوام…

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

به یاری خداوند متعال و برکت انقلاب اسلامی فضای علمی کشور به سطحی از تکثر ذیل عقلانیت انقلابی رسیده است که اگر کسی ادعای علمی داشته باشد بتواند از طرق مختلف آن را محک زد و نیازی به کار‌های رادیکال نداشته باشد.

اقدام سخیف آتش زدن کتاب علمی مهم رشته پزشکی و انتشار آن خطایی بزرگ است که ساحت علم و عقل و منطق را خدشه دار می‌کند اگر این اقدام توسط فردی که ملبس به ردای روحانیت است صورت گیرد که خطایی مضاعف است.

بر هر پژوهشگر و مدعی علمی لازم است اگر حرفی متقن و چارچوب‌مند دارد در مجاری پیش بینی شده پیگیری کند و الا اقدامات مذبوحانه‌ای از جنس آنچه انجام شده است حتما نتیجه‌ای جز انشقاق و دو‌دستگی، وهن روحانیت و آب به آسیاب دشمن ریختن ندارد.

متاسفانه ترک برگزاری جلسات مناظره و جدال احسن، برخی را به شیوه‌هایی ناپسند کشانده که حتما محکوم است.

در این بین جالب است برخی دایه‌های مهربانتر از مادر مانند بی‌بی‌سی فارسی، که در مقابل هیچ کتابسوزی حتی کتاب‌های مقدس نظیر قرآن، هیچ واکنشی نداشتند، حالا در برابر سوزاندن کتاب پزشکی، با نیت دامن زدن به شکاف‌های اجتماعی تمام قد وارد ماجرا شده‌اند.

 
دکتر محسن اسماعیلی:

آتش زدن کتاب پزشکی هاریسون و انتشار وسیع تصویر آن را نباید ساده انگاشت و فقط به جهالت و حماقت یک مدعی فروکاست؛ خصوصا در این زمان.

هیچ نادان فرومایه‌ای نمی‌توانست بهتر از این به بد نام سازی ایران عزیز و ترویج اسلام هراسی و بردن رونق مسلمانی کمک کند.

مسامحه و تاخیر در محکومیت این ننگ و پیراستن دامان اسلام و روحانیت از آن جایز نیست.

 
مهدی نصیری:

بنده منتقد مدرنیته و نیز در مواردی طب مدرن هستم، اما اقدام اخیر آقای تبریزیان را در کتابسوزی، بسیار زشت و ناپسند و برخلاف سنت اصیل اسلامی و شیعی می‌دانم.

حوزه‌های علمیه باید در برابر این حرکت زننده سکوت نکنند و برای مقابله با آثار سوء این حرکت اقدام کنند.

علیرضا رییسی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

از داستان کتاب‌سوزان اسکندر و یونانیان و اقوام جاهل و مغول تا جشن‌های واقعی و مستند کتاب‌سوزان نازی‌ها و عید کتاب‌سوزی کسروی در یکم دی ماه هر سال حکایت‌های بسیار شنیده و خوانده‌ایم، اما اکنون و مقارن با عید کتاب‌سوزان پیروان کسروی در مراسمی آئینی با فیلم و تصویر فردی به نام تبریزیان که پیروانش او را آیت‌الله می‌خوانند و تحت عنوان طب اسلامی تجارتخانه‌ای برپا کرده است به خود جرات داده و کتاب «اصول طب‌هاریسون» از کتب مرجع پزشکی را به آتش می‌کشد.

آنچه مایه تاسف است فقط خالی بودن دست این گروه جاهل و پرمدعا از نقد علمی نیست، بلکه سکوت و عدم برخورد قاطع مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضایی در برابر چنین رفتار‌های نابهنجار به نام اسلام و ایران است.

به نظر می‌رسد که این اتفاق نادر و عجیبی نیست و در حال تبدیل شدن به رویه و قاعده‌ای است که به اشکال مختلف شاهد تکرار آن بوده‌ایم.

از دخالت جاهلانه در درمان صد‌ها بیمار مبتلا به سرطان و بیماری‌های مزمن تا توصیه به خوردن نمک در هنگامه پویش ملی کنترل فشار خون از تریبون صدا و سیما، خط نفوذی برای به تاراج بردن ایمان و اعتماد آحاد ملت مسلمان ایران و ضربه زدن به شأن و جایگاه روحانیت شکل گرفته است.

در این برهه وظیفه خود می‌دانیم که به کلیه مراجع دینی، دانشگاهی و قضایی هشدار داده شود که در برابر این چنین اقدامات سخیف و جاهلانه‌ای بایستند و واکنشی در خور از خود نشان دهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
0
0
کدام کودک دبستانی است که امروز نداند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است که :اطلب العلم ولو بالصین (علم را طلب کن اگر چه در چین باشد ) و حق را بپذیر اگر چه کودک بگوید و باطل را نپذیر اگر چه حکیم بگوید.؟ و امیر المؤمنین علیه الصلوة و السلام میفرماید حق را بگیرید اگر چه مشرک و منافق بگوید . این است که انسان تعجب میکند چرا کسی که به لباس روحانیت شیعه ملبس است بدون توجه به عواقب بد یک عمل ناپسند و زشت اقدام به سوزاندن کتاب علمی میکند . این عمل زشت یاد آور کار آن مردک بی دین عامل استعمار انگلیس است که جشن کتابسوزان برپا میکرد و کتب دینیه را میسوزاند .اما زشت تر از این عمل (عذر بد تر از گناه) است که کسی بگوید خوب مالک کتاب خودش بوده است و د لش خواسته است که مال خودش راآتش بزند به دیگران چه ربطی دارد ؟ این هم نه تنها دوستی خاله خرسه است که آن داستان زشت کریم شیره ای را در اذهان تداعی میکند که :گفته اند ناصرالدین شاه از پلکان قصر بالا میرفت کریم شیره ای عمل زشتی را نسبت به او مرتکب شد .وقتی ناصرالدین پرخاش کرده وخطاب به او گفت مردک این چه کاری بود که کردی ؟ گفت قبله ی عالم بسلامتببخشید من فکر کردم که ...تان است. مگر انسان حق دارد آنچه را که در مالکیت او است هر گونه بخواهن اگر چه نامشروع در آن تصرف کند؟ آیا کسی حق دارد بگوید من صاحب اختیار خودم هستم پس دلم میخواهد خودم را بسوزانم و خود کشی کنم؟ البته ما معتقدیم که این عمل یک اشتباه بوده است .چون بشر اشتباه میکند . اما در عین حالی که از موضعگیری حضرات آقایان علما ء کثر الله تعالی امثالهم در این مورد صمیمانه تشکر میکنیم و قد ردانشان هستیم . به دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی نیز اعلام میکنیم که مبادا گمان کنند مستمسک خوبی یافته اند تا آن را بهانه ی حمله به اسلام و مسلمین قرار دهند . زیرا بر احدی از مردم فهیم و بزرگ و بزرگوار ایران پوشیده نیست که هیچ مکتبی و مذهبی در عالم نمی توان یافت که به اندازه ای اسلام از علم و عالم تجلیل کرد ه و آن را ستوده و مهم شمرده باشند .پس گمان نکنند که حالا با بهانه هائی از این قبیل خواهند توانست در جهت تضعیف دین مبین اسلام و ایمان مسلمانان تبلیغ و به یاوه گوئی بپردازند . آری آذر بایجان عایاقدی انقلابه دایاقدی . این شعار عموم ایرانیان شریف و غیور است . با درود و سلام بر شما خواننده ی عزیز عرایضم را خاتمه میدهم انشاءالله تعالی موفق و سربلند باشید.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->