اسکان رایگان ۷ هزار و ۲۰۰ شرکت‌کننده در مراسم تشییع شهدای سانحه بالگرد در مشهد افزایش ۳۵ درصدی سفر به خراسان‌رضوی با خودروی شخصی (خرداد ۱۴۰۳) بهترین زمان مصرف قرص آهن چگونه می‌توان عادت استفاده از تلفن همراه قبل از خواب را ترک کرد؟ برنج شفته شده را چکار کنیم؟ | این اشتباهات باعث نرم‌تر شدن برنج می‌شود خانواده قربانیان تیراندازی مدرسه تگزاس، از اکتیویژن و سازندگان بازی Call of Duty شکایت کردند ماست یونانی چه تفاوتی با ماست‌های دیگری دارد؟ این سه غذای شگفت انگیز قلب شما را کوک می‌کنند چطور با سوگ جمعی کنار بیاییم؟ قتل ۳ برادر بابلی در شلیک مرگبار بر سر زمین زراعتی + عکس دستگیری عامل توهین به شهدا در اینستاگرام (۵ خرداد ۱۴۰۳) وزارت بهداشت قلیان اکسیژن را تایید کرد ارسال ماهانه پیامک اطلاعات بیمه‌ای به شاغلان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی از ابتدای خرداد معاون وزیر بهداشت: مالیات سیگار چهار برابر افزایش یابد اعمال قانون۱۲۱۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۸ نفر در تصادفات رانندگی مصدوم شدند (۵ خرداد ۱۴۰۳) لزوم کنترل شیوع چاقی و اضافه وزن بین دانش‌آموزان نقشه هولناک زن قاچاقچی برای فرار از بیمارستان در مشهد + عکس پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (شنبه، ۵ خرداد ۱۴۰۳) | تداوم وزش باد شدید تا چهارشنبه آغاز مهلت مجدد ثبت‌نام کنکور از فردا (۶ خرداد ۱۴۰۳) بنیان خانواده نقشی تأثیرگذار در حفظ و بهبود سلامت روانی و اجتماعی دارد
سرخط خبرها

طرح ترافیک تهران ۱۴۰۲

  • کد خبر: ۱۶۳۹۱۲
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
طرح ترافیک تهران ۱۴۰۲
تعداد خودرو‌ها دائما در حال افزایش است و تراکم آن‌ها در شهر‌های بزرگی مانند تهران، اصفهان، مشهد و ... بیش‌تر است. چنین شهر‌هایی سال‌هاست که با معضلاتی مانند ترافیک، آلودگی هوا، کمبود جای پارک خودرو و ... همراه هستند. شهرداری‌ها و سازمان‌های مرتبط نیز همواره به دنبال راهکار‌های موثر برای کنترل ترافیک در سطح شهر‌ها بوده و تلاش می‌کنند.

گزارش آگهی

معضل ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران، موضوع جدیدی نیست و به زمان پیش از انقلاب اسلامی ایران بازمی‌گردد. زمانی که مرکز شهر تهران صبح‌ها وبعدازظهرها، هنگام رفت و آمد بازاریان، شلوغ می‌شد. تاریخ نشان می‌دهد که شهر تهران سال‌هاست شاهد تردد خودروهای شخصی است.

یکی از مهم‌ترین تدابیر و کارهای انجام شده در این راستا، اجرای طرح ترافیک در پایتخت بوده است. طرح ترافیک تهران نخستین بار از آخر سال 1357 اجرایی شد. این طرح به منظور کاهش استفاده از خودروی شخصی در نقاط مرکزی شهر بود و رفته رفته با ممنوعیت ورود وسایل نقلیه غیرمجاز در ساعاتی از روز، گسترش یافت.

همان طور که اشاره شد، نقطه شروع طرح ترافیک فعلی از سال 1357 بود؛ اما محدودیت‌های تردد در شهر، قدمت بیش‌تری دارد. قبل از پیدایش خودروها و در زمان ناصرالدین شاه، درشکه‌ها و چهارپایان در شهر تهران رفت و آمد زیادی داشتند؛ این موضوع سبب شد تا وی دستور منع ورود چهارپایان باربر به میدان ارگ را صادر کند.

طرح ترافیک تهران از گذشته تاکنون دستخوش تغییرات فراوانی شده تا به نسخه امروزی‌اش رسیده است. کارشناسان ادعا می‌کنند که این طرح در 20 مرحله تغییر یافته است. ابتدا محدودیت‌ها کم بود و برای خودروهای تک سرنشین اعمال می‌شد. این طرح تاثیر چندانی بر حجم ترافیک نگذاشت. محدوده طرح 23 کیلومتر بود و در نقاط مرکزی شهر اجرا شد.

طرح ترافیک تهران دائما در حال پیشرفت بود و از سال 1362، جریمه مشخصی نیز برای آن در نظر گرفته شد که البته ناچیز بود. در حین اجرای طرح، مجوزهایی برای خودروهای دولتی، عمومی، ویژه جانبازان و ... صادر می‌شد.

یکی از مهم‌ترین تغییرات طرح ترافیک تهران در سال 1379 رخ داد که طبق آن محدوده طرح افزایش یافت.

اما حتی گسترش محدوده هم برای شهر بزرگ تهران کافی نبود و هوای شهر به طور عجیبی آلوده شد. با وجود چنین مشکلی، مسئولان تصمیم گرفتند تا طرح مکملی را در پایتخت اجرا کنند که موسوم به طرح زوج و فرد بود. این طرح از آذرماه سال 1384 و در مساحتی به بزرگی 74 کیلومتر مربع اجرا شد. رانندگان در این طرح باید در روزهایی مطابق با رقم سمت راست پلاک خود تردد می‌کردند.

طرح ترافیک تهران ۱۴۰۲

با توجه به آن که تعداد خودروها در شهر تهران رو به افزایش است، رفته رفته طرح زوج و فرد تهران نیز کارایی خود را از دست داد و نتوانست ترافیک تهران را کنترل کند. پس از گذشت 14 سال از اجرای طرح زوج و فرد، سرانجام این طرح در سال 1398 پایان یافت. مسئولان شهری روش دیگری را باید جایگزین این طرح قدیمی می‌کردند. بنابراین طرح جدیدی با نام طرح کنترل و کاهش آلودگی هوا پدید آمد. این طرح جایگزین طرح زوج و فرد شد و در همان محدوده نیز به اجرا درآمد.

در طرح کنترل و کاهش آلودگی هوا، هر خودرویی می‌تواند 20 روز در هر فصل را در این محدوده مشخص تردد کند. رانندگان باید در سامانه «تهران من» ثبت نام کرده و از سهمیه تردد خود استفاده کنند. لازم به ذکر است که رانندگان می‌توانند برای خرید طرح ترافیک از همین سامانه اقدام کنند.

اگر خودرویی بخواهد بیش‌تر از حق تردد خود وارد محدوده طرح کاهش آلودگی هوا شود، باید نصف عوارض طرح ترافیک را به صورت روزانه پرداخت کند.

طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا در شهر تهران این روزها به طور جدی اجرا می‌شود و متخلفان به راحتی شناسایی و جریمه می‌شوند. دوربین‌های مخصوص طرح همه جا وجود دارند و خودروهای متخلف را ثبت می‌کنند. برخی از رانندگان متخلف، با پوشاندن پلاک خودرو سعی دارند تا در محدود طرح‌ها تردد کنند؛ اما باید توجه داشت که مخدوش کردن پلاک خودرو جزء تخلف‌های سنگین است و تبعات فراوانی دارد. فروش طرح ترافیک برای موارد اضطراری در نظر گرفته شده و رانندگان به جای تخلفات سنگین، می‌توانند طرح موردنظر خود را خریداری کرده و به راحتی تردد کنند.

اگر اخبار خودرو را دنبال کنید، حتما می‌دانید که برای خودروهایی که معاینه فنی برتر داشته باشند، 25 درصد تخفیف برای خرید طرح در نظر گرفته می‌شود. افرادی مانند خبرنگاران، جانبازان، بیماران خاص و ... نیز می‌توانند از سهمیه‌های ویژه‌ای برای تردد در محدوده طرح‌های ترافیک و کنترل آلودگی هوا استفاده کنند. ساکنین محدوده طرح‌ها نیز از شرایط ویژه‌ای برخوردار هستند.

متقاضیان برای ثبت‌نام سهمیه‌های ویژه و یا حتی رزرو و خرید طرح ترافیک، می‌توانند به سامانه «تهران من» با نشانی my.tehran.ir مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->