دلیل کاهش شدید قیمت نات کوین چیست؟ حقوق اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری واریز شد نحوه انتقال نات‌کوین از ربات تلگرام به کیف‌ پول و فروش آن + روش استیک‌کردن یا سرمایه‌گذاری کشف و توقیف ۲۱ تن پای مرغ غیربهداشتی در مشهد | در خرید گوشت چرخ‌کرده دقت کنید  در خواست اتاق اصناف مشهد از واحد‌های صنفی برای کمک به سیل‌زدگان استان ایران خودرو محصولات هایما را گران کرد+ جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار در آستانه ورود به کانال ۵۶ هزار تومان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توزیع ۲۲ هزار تن انواع کود‌های یارانه‌ای بین کشاورزان خراسان رضوی طی سال جاری آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در خراسان‌رضوی | افزایش ۱۷ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان سودای صعود در روز‌های رکود بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد خسارت در بخش کشاورزی بر اثر سیلاب در مشهد دعوت از نیروگاه‌ها برای عرضه برق تولیدی در بورس راه‌اندازی سامانه جدید عرضه خودرو‌های برقی | شروع ثبت نام از فردا + لینک (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام حجت به طلافروشان | یک توصیه به مردم: طلای خود را از طلافروشی‌های متصل به سامانه بخرید زمان بعدی حراج شمش طلا مشخص شد + جزئیات و مشخصات شمش طلای استاندارد یکصدوشانزدهمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در مشهد برگزار شد ریزش دلار به کانال ۵۷ هزار تومان | حباب سکه چقدر شد؟ + جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی فایل‌های اجاره در خیابان امام رضا (ع) مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توضیحات استاندار خراسان‌رضوی درباره تعیین میزان خسارت‌های ناشی از سیلاب در استان اعتبار ۸ هزار میلیارد تومانی بانک تعاون برای حمایت از تعاونی‌ها سهمیه سوخت کدام خودرو‌ها قطع می‌شود؟ (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) صادرات به روسیه با ریال آف‌شور | رفع تعهد ارزی صادرکنندگان چگونه انجام می‌شود؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) استاندار خراسان‌رضوی: امدادرسانی به سیل‌زدگان و انجام عملیات پیشگیرانه باید در اولویت باشد اردی‌جهنم بورس| چرا شاخص بورس در اردیبهشت نزولی شد؟ سود بانکی در بازار سیاه وام‌ها چقدر است؟
سرخط خبرها

صنعت ساختمان مشهد در قاب نمایشگاه بین‌المللی

  • کد خبر: ۱۶۹۴۱۳
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
صنعت ساختمان مشهد در قاب نمایشگاه بین‌المللی
شهرآرا از دغدغه‌های تولیدکنندگان حاضر در بیست وچهارمین نمایشگاه صنعت ساختمان مشهد گزارش می‌دهد

بیست وچهارمین نمایشگاه صنعت ساختمان با رویکرد صنایع گرمایشی و سرمایشی، عصر سه شنبه با حضور فعالان این حوزه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد آغاز به کار کرد. در آیین افتتاحیه این نمایشگاه معاون عمران و توسعه امور شهری وزارت کشور، استاندار خراسان رضوی، رئیس کمیسیون عمران مجلس و شماری از اعضای شورای شهر مشهد حضور داشتند. همچنین شهردار مشهد از این نمایشگاه بازدید کرد.

این نمایشگاه به همت سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی و با حضور ۱۱۰شرکت از این استان و ۷۵شرکت از استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، یزد، بیرجند، سمنان، قم، فارس، اردبیل و مازندران گشایش یافته و تا ۲۶خرداد ۱۴۰۲ طی ساعات ۱۶ تا ۲۱ در محل نمایشگاه بین المللی مشهد دایر است. برگزاری این نمایشگاه فرصتی شد تا با فعالان صنعت ساختمان که در نمایشگاه حضور داشتند، گفتگو کنیم و مهم‌ترین راهکار‌های حمایت از این صنعت را جویا شویم.

دغدغه‌های فعالان صنعت ساختمان

گفت وگوی شهرآرا با فعالان صنعت ساختمان که در نمایشگاه حضور دارند، نشان می‌دهد که مؤلفه‌هایی مانند نوسان ارز و قیمت مواد اولیه، انتظارات تورمی، دسترسی به منابع مالی، میزان حضور در بازار‌های خارجی، میزان سفارش‌های جدید در بازار داخلی و تسهیل دسترسی به انرژی، ازجمله مهم‌ترین دغدغه‌های این صنعت در حال حاضر است. به عنوان نمونه به گفته شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، کاهش قیمت ارز اگرچه می‌تواند نشانه خوبی برای صنعت ساختمان باشد، اما این مسئله منوط به رسیدن بازار ارز به ثبات است، چرا که نوسان زیاد در عمل، قدرت تصمیم گیری از سرمایه گذاران را می‌گیرد.

ثبات ارزی

پورحیدر، فعال حوزه صنعت ساختمان و تأسیسات، در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه نوسان قیمت ارز در یک سال گذشته یکی از مشکلات او بوده است، می‌گوید: زمینه فعالیتمان در حوزه دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی است. قطعات این دستگاه‌ها را از خارج کشور وارد کرده و بعد از مونتاژ به بازار عرضه می‌کنیم. در یک سال اخیر نوسان ارزی سبب شده است تا بعضا هزینه تمام شده محصول ما به شدت افزایش یابد و همین مسئله بر روی بازار تأثیر گذاشته است. اکنون هم که بحث کاهش قیمت ارز مطرح است، این دغدغه ایجاد می‌شود که درنهایت نرخ ارز در چه نقطه‌ای به ثبات می‌رسد، چرا که در زمان نوسان شدید ارزی نمی‌توانیم برای تولید ماه‌های آینده تصمیم گیری کنیم.

انتظارات تورمی

حسین زاده هم از افرادی است که در بخش سازه‌های پیش ساخته فعالیت دارد. به گفته او انتظارات تورمی نقش مهمی در صنعت ساخت وساز دارد. او می‌گوید: وقتی انتظارات تورمی در اقتصاد افزایش یابد، این مسئله سبب ایجاد رکود تورمی در ساخت وساز می‌شود. نتیجه این مسئله کاهش تقاضا برای ساخت وساز در کشور است. در چنین شرایطی تقاضا برای تولیدات ما نیز کاهش می‌یابد. اما اگر انتظارات تورم در ماه‌های آینده کاهش یابد، این مسئله می‌تواند به رونق صنعت ساخت وساز کمک کند.

کاهش ریسک‌های غیراقتصادی

پوراحمدی هم که در حوزه تولید انواع شیرآلات فعال است، به مؤلفه دیگری که بر صنعت ساختمان تأثیرگذار است، اشاره می‌کند و آن ریسک‌های غیراقتصادی است که منجر به جهش نرخ ارز و ثبت رکورد بی سابقه نرخ در بازار می‌شود. او معتقد است که در چند وقت اخیر با بهبود روابط ایران با کشور‌های همسایه، نشانه‌هایی از کاهش ریسک‌های غیراقتصادی در بازار دیده می‌شود که این مسئله می‌تواند خودش را به صورت رشد سفارش‌های جدید در بازار داخلی و البته دسترسی به بازار‌های خارجی نشان دهد.

محتشمی، مدیر یکی دیگر از شرکت‌های ساختمانی که در نمایشگاه حضور دارد، می‌گوید: تقویت حضور ایران در بازار بین المللی صنعت ساختمان کشور‌های همسایه، نیازمند دیپلماسی فعال و البته حل مسئله ارتباطات مالی با آن هاست. او می‌گوید هر چند اقداماتی برای توسعه روابط مالی با کشور‌های همسایه شده است؛ اما برای تأثیر ملموس این مسئله بر صنعت و ساخت وساز، نیازمند زمان بیشتری هستیم.

تأمین انرژی پایدار

سعیدی یکی از تولیدکنندگان لوله و اتصالات هم به دغدغه تأمین انرژی پایدار برای صنایع اشاره می‌کند و می‌گوید: اکنون دیگر دغدغه تأمین انرژی مربوط به یک فصل نیست، به طوری که در زمستان و تابستان به نوعی با این مشکل روبه رو هستیم. این انتظار می‌رود که مسئولان برای حمایت از تولید، برنامه لازم و جدی به منظور تأمین انرژی پایدار برای صنایع را در نظر بگیرند. وقتی تولیدکننده به دلیل قطع انرژی کلی ضرر می‌بیند، این مسئله خودش را در رشد قیمت تمام شده نشان می‌دهد.

دسترسی به بازار‌های صادراتی

دسترسی به بازار‌های صادراتی یکی دیگر از نکاتی است که برخی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه به آن اشاره می‌کنند. به عنوان مثال ملایی که مدیر یک شرکت دانش بنیان است، می‌گوید: شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت ساختمان، قابلیت رقابت در بازار‌های جهانی و کشور‌های همسایه را دارند. او می‌گوید که شرکت‌های ایرانی به راحتی می‌توانند بازار‌های خوبی در کشور‌های خلیج فارس و آسیای میانه به دست آورند، اما این مسئله نیازمند برگزاری نمایشگاه معرفی شرکت‌های ایرانی در کشور‌های همسایه و دیپلماسی قوی اقتصادی است.

عوامل تأثیرگذار بر کاهش قیمت مسکن

معاون عمران و توسعه امور شهری وزارت کشور با بیان اینکه پارامتر‌های مختلفی بر روی هزینه تمام شده قیمت مسکن تأثیر می‌گذارد، گفت: عوامل مختلفی مانند هزینه تأمین زمین، صدور پروانه‌های ساختمانی، دستمزد کارگران و هزینه مصالح ساختمانی ازجمله اموری هستند که بر روی قیمت تمام شده مسکن تأثیرگذار هستند.

ازاین رو درصدد هستیم تا با آنالیز تأثیرگذاری این فاکتور‌ها راهکار‌های کاهش هزینه ساخت وساز در کشور را شناسایی و اجرا کنیم. مهدی جمالی نژاد بیان کرد: افزایش هزینه بیمه کارگران ساختمانی در امسال، یکی از مواردی است که می‌تواند بر رشد هزینه ساخت وساز تأثیر زیادی بگذارد، ازهمین رو با رایزنی با مجلس قرار شد که نمایندگان، این مسئله را بررسی کنند تا هزینه بیمه کارگران ساختمانی تعدیل شود.

تبدیل کشور به کارگاه ساخت وساز

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم در زمینه ساخت و ساز اولویت بر این است که مردم خودشان مدیریت ساخت را به عهده بگیرند. باید پهنه کشور را به کارگاه ساختمانی تبدیل کنیم.
هادی عباسی گفت: به طور ماهانه پروژه‌هایی را بهره برداری می‌کنیم که فقط به یک زمان خاص محدود نشده است و مسلما یک فرایند ادامه دار است. درواقع کل پهنه کشور در تمام شهر‌ها و روستا‌ها باید به کارگاه ساختمانی تبدیل شود و ترجیحا این پروژه‌ها باید به صورت مردمی باشد.
عباسی بیان کرد: باید بستر و تسهیلات ساخت و آماده سازی زیربنایی و روبنایی را در اختیار مردم قرار دهیم تا خود مردم از طریق مجریان ذی صلاح مدیریت ساخت را برعهده بگیرند.

۱۰۰هزار قطعه زمین برای طرح نهضت ملی مسکن

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله در طرح نهضت ملی مسکن تأمین زمین است، گفت: تاکنون حدود ۱۰۰هزار قطعه زمین برای طرح نهضت ملی مسکن استان تأمین شده است. بیش از ۲۰ هزار مسکن در این طرح به صورت انبوه سازی در حال ساخت است.
یعقوبعلی نظری گفت: برخی از متقاضیانی که سال گذشته ساخت وساز براساس طرح نهضت ملی مسکن را آغاز کرده بودند، پروژه‌شان در حال اتمام است و در برخی شهرستان‌ها ساخت وساز تمام شده است و مردم ساکن شده اند. وی بیان کرد: باتوجه به پیگیری‌هایی که صورت گرفته است، انتظار می‌رود که در چند ماه آینده شاهد یک جهش در طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی باشیم. درمجموع وضعیت خراسان رضوی نسبت به وضعیت کل کشور در طرح نهضت ملی مسکن خوب است.

فاصله تولیدکننده و مصرف‌کننده در صنعت ساختمان

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که فعالان حوزه صنعت ساختمان با آن روبه‌رو هستند، این است که فاصله تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به‌طرز چشمگیر و نگران‌کننده‌ای افزایش پیدا کرده است. حمید ضمیری گفت: هر ساله نمایشگاه‌های متعددی در حوزه صنعت ساختمان، تجهیزات و مصالح ساختمانی برگزار می‌شود که باعث شده است فرصت مناسبی برای افزایش بهره‌وری فعالان صنعت ساختمان و آشنایی علاقه‌مندان به وجود بیاید.

وی بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان به‌عنوان یک پلتفرم تأثیرگذار برای شرکت‌ها، متخصصان و کارشناسان صنعت محسوب می‌شود، چراکه از طریق شرکت در برنامه‌های نمایشگاهی می‌توانند برای اشتراک‌گذاری فناوری‌های جدید و اطلاعات اقدام کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->