کشف ۴۰ کیلوگرم چای تریاکی در فرودگاه امام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حضور ۳۸۰ پزشک و پرستار در شهرستان‌های خراسان رضوی (۲۹ اردیبهشت) آمادگی حوزه سلامت مشهد برای مواجهه با حوادث احتمالی ناشی از سیلاب بیش از ۴ هزار تماس با اورژانس مشهد درپی بارش باران‌های سیل‌آسا خسارت ۴۵ هزار میلیارد ریالی سامانه بارشی اخیر به بخش کشاورزی خراسان رضوی تا کنون (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بیش از ۳ هزار نفر از حوادث ناشی از بارندگی خراسان رضوی دچار حادثه شدند انگیزه ۲ معتاد برای قتل هولناک مرد ۶۰ ساله در مشهد چه بود؟ + عکس بررسی پرداخت مطالبات بازنشستگان فرهنگی بابت رتبه‌بندی و متناسب سازی حقوق پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | احتمال ایجاد روان‌آب و سیلاب در مشهد + فیلم مصرف برق خانه را چگونه محاسبه کنیم؟ + نحوه محاسبه امروز (۲۹ اردیبهشت) بازدید از موزه‌ها رایگان است واکسیناسیون راهکار موثر در کنترل بیماری سرطان دهانه رحم  عبور آمار قربانیان تصادفات رانندگی از مرز ۲۰ هزار تن امدادرسانی اورژانس پیش بیمارستانی به ۲۵۰ مصدوم ناشی از حیوان گزیدگی چرا حقوق و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی طبق برنامه پرداخت نشد؟ (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد چگونه در برابر سیل ایمن بمانیم؟ | تمام اطلاعات لازم برای آمادگی مقابل سیل بارش‌های بهاری خراسان رضوی به زندگی عشایری جان تازه‌ای بخشید
سرخط خبرها

دلیل گرد و غبار مشهد چیست و تا کی ادامه دارد؟

  • کد خبر: ۱۷۴۷۲۱
  • ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
دلیل گرد و غبار مشهد چیست و تا کی ادامه دارد؟
رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: گسترش ریزگرد‌ها در مشهد منشأ داخلی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، غلظت ذرات معلق در شهر مشهد اکنون حدود ۲۲۰ میکروگرم بر مترمکعب بوده که حدود ۷برابر سطح استاندارد است. این غلظت که طی ساعات آینده افزایش خواهد داشت، تا آخر هفته مهمان هوای مشهد است. بر اساس تحلیل نقشه‌ها و تصاویر ماهواره‌ای، تا انتهای هفته جاری در ناحیه شرقی و جنوبی وزش باد شدید با احتمال بروز خسارت و طوفان گرد و خاک پیش‌بینی شده است و اکنون شاخص آلودگی برای تمامی گروه‌ها بسیار ناسالم است.

محمد پذیرا در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز در‌باره علت جریان این گرد و غبار در شهر مشهد گفت: از دیروز توده گرد و غبار وارد شهر مشهد شده است که منشأ عمده این ریزگردها داخل کشور است. تأثیرات خشکسالی طی چند سال گذشته و سال جاری باعث شده پوشش‌های گیاهی و رطوبت خاک به تبع آن از بین برود و همین امر باعث تشدید ریزگردها در نقاط مختلف کشور شده است.

به گفته رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد، خشکسالی باعث شده حجم پوشش گیاهی که قبلا پیشروی این گردوغبار را کنترل می‌کرد، ‌در ‌استان خراسان رضوی‌ کاسته شود و همه این موارد ذکر شده باعث شده این اتفاق رخ دهد و موضوع شدت ریزگرد‌ها به معضل تبدیل شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه پوشش گیاهی شهر مشهد نسبتا مناسب است و وجود کمربند‌های سبز که باید تقویت شود، در امر جلوگیری از ریزگرد‌ها تأثیر دارد. مسلما تقویت پوشش گیاهی و کمربند سبز نقش قابل توجهی در کنترل ریز‌گرد‌ها دارد.

پذیرا یادآور شد: علی‌رغم اینکه کمبود آب‌ داریم، موضوع ریزگردها و گسترش آن هم به یک معضل تبدیل شده است که ممکن است در سال آینده هم ادامه داشته باشد. باید توسعه پوشش گیاهی شرق کشور در دستور‌کار باشد.

وی با بیان اینکه این شاخص کیفیت هوایی در مشهد‌ در اقتصاد گردشگری شهر هم تأثیر دارد، تأکید کرد: کلان‌شهر مشهد که از لحاظ ژئوپولتیک شاخص‌هایی دارد، نیاز به توجه بیشتر و اعتبارات ملی دارد. هر اتفاقی که در شهر مشهد بیفتد، مسلما شرق کشور را تحت‌‌تأثیر قرار می‌دهد و از این حیث نیاز به توجه بیشتر دارد. بدترین تأثیرات زیست‌محیطی جابه‌جایی جمعیتی است که در سال‌های گذشته در برخی مناطق کشور‌ اتفاق افتاده است.

وی افزود: مسلما رفع این معضلات نیاز به برنامه‌ریزی مدون و بلند‌مدت دارد. اینکه در اتفاقاتی مثل گسترش ریزگردها تصمیمات لحظه‌ای‌ گرفته شود، تأثیر نخواهد داشت و باید توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->