پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سایه سنگین ویروس کرونا بر کسب‌و‌کارها

  • کد خبر: ۱۹۰۵۸
  • ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
سایه سنگین ویروس کرونا بر کسب‌و‌کارها
سید علی عقیلی دکتری مدیریت کسب‌و‌کار
جهانی شدن اقتصاد و ارتباط بین کشور‌ها شرایطی را ایجاد کرده است که بحران‌های اقتصادی جهانی می‌تواند مستقیما بر کاهش رشد اقتصادی کشور‌ها تأثیر بگذارد. گسترش یک‌باره ویروس کرونا در کشورمان و اینکه ایران بعد از چین دومین کشوری است که بیشترین مبتلایان را دارد سبب شده است در چند روز گذشته فضای کسب‌و‌کار کشور به شدت تحت‌تأثیر شیوع این ویروس قرار بگیرد. اکنون لغو شدن پرواز‌ها و لغو تور‌های خارجی و داخلی در آستانه عید نوروز به صنعت گردشگری ایران ضربه زیادی وارد کرده است.
در ماه‌های گذشته خطوط هوایی کشور‌های همسایه (نظیر عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان و کشور‌های حوزه خلیج فارس) بیشترین گردشگران و زائران خارجی را به ایران و مشهد منتقل می‌کردند، اکنون با لغو پرواز‌های آن‌ها در عمل روند ورودی گردشگران خارجی به ایران متوقف شده است. این مسئله سبب شد کسب‌و‌کار‌هایی که مرتبط با این طیف مشتریان خارجی هستند (مانند آژانس‌های هواپیمایی، هتل‌ها، رستوران‌ها و مقاصد گردشگری و مراکز درمانی و بهداشتی و زیبایی) به شدت آسیب ببینند و در معرض تعدیل نیروی انسانی قرار بگیرند. همچنین باید این مسئله را در نظر داشت که هرسال در این ایام با ورود گردشگران خارجی به کشور، میزان ورودی ارز‌های خارجی به بازار بیشتر می‌شد. اکنون کاهش ورود گردشگران سبب خواهد شد میزان ورودی ارز به بازار از سوی گردشگران خارجی به شدت کاهش یابد.
البته برخی می‌گویند با توجه به اینکه در ماه پایانی سال اغلب خانواده‌ها به فکر سفر‌های نوروزی و برنامه‌ریزی برای تعطیلات ابتدای سال نو هستند، تغییر رویکرد جذب مخاطب از گردشگر خارجی به داخلی با بهینه کردن نرخ‌های خدمات و کالا‌ها می‌تواند این تهدید را به فرصتی طلایی برای این‌گونه مشاغل تبدیل کند، اما این مسئله را باید در نظر گرفت که شهروندان داخلی نیز در رفتن به سفر محتاط شده‌اند و همین مسئله میزان تقاضا برای تور‌های داخلی را نیز تحت شعاع قرار داده است. براین‌اساس این سؤال به وجود می‌آید که در شرایط فعلی چه اقداماتی برای جلوگیری از آسیب به فضای کسب‌و‌کار باید انجام داد؟
اولین قدم در مدیریت بحران مدیریت بر خود است. کمبود نقدینگی، کاهش فروش، سررسید اسناد پرداختی و وصول نشدن مطالبات بزرگ‌ترین خطر‌های تهدید‌کننده کسب‌و‌کار‌ها در هنگام بحران نیستند. مدیران ناآماده و هراسان در رأس بنگاه‌های اقتصادی بزرگ‌ترین تهدید در زمان بحران اند. در تاریخ آمده است که هم‌رزم ناپلئون بناپارت هنگامی که وی سربازی جوان بود، در میان یکی از جنگ‌ها با اشاره به پا‌های لرزان ناپلئون به تمسخر به او می‌گوید: چقدر می‌ترسی! ناپلئون در پاسخ می‌گوید: تو اگر نصف ترس مرا داشتی تا پاریس فرار می‌کردی. شهامت نترسیدن نیست، بلکه غلبه بر ترس است. یقینا بحران کرونا روزی تمام می‌شود و کشور عزیزمان با تمهیدات و درایت این بحران را پشت سرخواهد گذاشت، اما به طور حتم آنچه سبب می‌شود در دوران گذار، کسب‌و‌کار‌های کشور کمترین آسیب را ببینند و بتوانند خود را احیا کنند، برخورداری از مدیریت مناسب بحران در بنگاه‌های اقتصادی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->