دلیل کاهش شدید قیمت نات کوین چیست؟ حقوق اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری واریز شد نحوه انتقال نات‌کوین از ربات تلگرام به کیف‌ پول و فروش آن + روش استیک‌کردن یا سرمایه‌گذاری کشف و توقیف ۲۱ تن پای مرغ غیربهداشتی در مشهد | در خرید گوشت چرخ‌کرده دقت کنید  در خواست اتاق اصناف مشهد از واحد‌های صنفی برای کمک به سیل‌زدگان استان ایران خودرو محصولات هایما را گران کرد+ جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار در آستانه ورود به کانال ۵۶ هزار تومان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توزیع ۲۲ هزار تن انواع کود‌های یارانه‌ای بین کشاورزان خراسان رضوی طی سال جاری آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در خراسان‌رضوی | افزایش ۱۷ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان سودای صعود در روز‌های رکود بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد خسارت در بخش کشاورزی بر اثر سیلاب در مشهد دعوت از نیروگاه‌ها برای عرضه برق تولیدی در بورس راه‌اندازی سامانه جدید عرضه خودرو‌های برقی | شروع ثبت نام از فردا + لینک (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام حجت به طلافروشان | یک توصیه به مردم: طلای خود را از طلافروشی‌های متصل به سامانه بخرید زمان بعدی حراج شمش طلا مشخص شد + جزئیات و مشخصات شمش طلای استاندارد یکصدوشانزدهمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در مشهد برگزار شد ریزش دلار به کانال ۵۷ هزار تومان | حباب سکه چقدر شد؟ + جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی فایل‌های اجاره در خیابان امام رضا (ع) مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توضیحات استاندار خراسان‌رضوی درباره تعیین میزان خسارت‌های ناشی از سیلاب در استان اعتبار ۸ هزار میلیارد تومانی بانک تعاون برای حمایت از تعاونی‌ها سهمیه سوخت کدام خودرو‌ها قطع می‌شود؟ (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) صادرات به روسیه با ریال آف‌شور | رفع تعهد ارزی صادرکنندگان چگونه انجام می‌شود؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) استاندار خراسان‌رضوی: امدادرسانی به سیل‌زدگان و انجام عملیات پیشگیرانه باید در اولویت باشد اردی‌جهنم بورس| چرا شاخص بورس در اردیبهشت نزولی شد؟ سود بانکی در بازار سیاه وام‌ها چقدر است؟
سرخط خبرها

دستمزد کارگران؛ ۳ برابر کمتر از هزینه سبد معیشت

  • کد خبر: ۲۰۸۶۱۰
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
دستمزد کارگران؛ ۳ برابر کمتر از هزینه سبد معیشت
نماینده کارگران در شورای‌عالی کار گفت: دستمزدی که کارگران دریافت می‌کنند با مزایا حدود ۷ میلیون است، در حالی که هزینه‌های زندگی کارگران بسیار بیشتر از این میزان است، یعنی دستمزد کارگران حدود ۲.۵ یا ۳ برابر کمتر از هزینه سبد معیشت است.

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا میرغفاری درباره برگزاری سومین جلسه کمیته مزد برای بررسی مزد ۱۴۰۳ تصریح کرد: با توجه به اینکه در جلسه قبلی سؤالات و ابهامات زیادی مطرح شد، مقرر شد در یک جلسه دیگر مزد منطقه‌ای مطرح و در نهایت تصمیم‌گیری شود.

میرغفاری با بیان اینکه اصرار دولت (وزارت اقتصاد) برای اجرای مزد منطقه‌ای بیشتر از کارفرمایان است، اضافه کرد: جلسه با ارائه گزارش معاونت اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس آغاز شد و گزارشی درخصوص شاخص‌های موجود، سبد معیشت، خوراکی‌ها، هزینه مسکن و... ارائه کردند و در نهایت با محوریت تفاوت حق هزینه مسکن خواستار اجرای مزد منطقه‌ای بودند.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با ابراز اینکه گزارش‌هایی هم که مرکز آمار گرفته است، به‌دلیل آنکه به‌روزرسانی نشده بود ایراداتی داشت، گفت: ضمن اینکه نمایندگان موافق مزد منطقه‌ای اعم از دولتی و کارفرمایی به ایرادات و ابهامات سازمان تأمین اجتماعی پاسخ ندادند.



نماینده کارگران در شورای‌عالی کار درباره مغایرت این طرح پیشنهادی با قانون کار نیز گفت: از این نظر مغایر با قانون کار است که ماده ۴۱۱ قانون کار می‌گوید حداقل دستمزد همه‌ساله توسط شورای‌عالی کار با توجه به معیار نرخ تورم و سبد معیشت تعیین می‌شود. موضع نمایندگان کارگری این است که سبد معیشت حداقل استاندارد‌هایی را که کارگر نیاز دارد تا بتواند امرار معاش کند باید داشته باشد، لذا قبل از اینکه درباره مزد منطقه‌ای صحبت کنیم بهتر است به بحث سبد معیشت ورود کنیم و حقوق و دستمزد بتواند سبد معیشتی را که سراسری تعیین می‌شود، تأمین کند بعد با ساختار چانه‌زنی وارد مزد برای صنایع و مناطق مختلف شویم.

وی با تأکید به اینکه «خواستار اجرای حداقل دستمزد برابر با سبد معیشت کارگران هستیم» اظهار داشت: دستمزدی که کارگران دریافت می‌کنند با مزایا حدود ۷ میلیون است، در حالی که هزینه‌های زندگی کارگران بسیار بیشتر از این میزان است، یعنی دستمزد کارگران حدود ۲.۵ یا ۳ برابر کمتر از هزینه سبد معیشت است.

میرغفاری با اشاره به ماده ۸ قانون کار گفت: در این ماده آمده است که «شروط مذکور در قرارداد کار یا تغییرات بعدی آن در صورتی نافذ خواهد بود که برای کارگر مزایایی کمتر از امتیازات مقرر در این قانون منظور ننماید.» یعنی برای تغییر مزد، ابتدا باید حداقل‌های قانونی تعیین شود سپس بر اساس صنایع و مناطق دستمزد بیشتری پیدا کند.

وی تأکید کرد: الزام نمایندگان کارگری این است که حداقل دستمزد برابر با سبد معیشت درنظر گرفته شود و سپس با ساختار سه‌جانبه‌گرایی و چانه‌زنی برای صنایع و مناطق مختلف مزد بیشتر از حداقل‌ها در نظر گرفته شود.

وی با تصریح به اینکه تقریباً نمایندگان دستگاه‌های مختلف پذیرفتند که شرایط برای مزد منطقه‌ای وجود ندارد، ادامه داد: در جلسه قبلی نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که زیرساخت‌ها برای اجرای مزد منطقه‌ای وجود ندارد، نمایندگان دیگر دستگاه‌ها نیز به اجرای مزد منطقه‌ای تأکید دارند، ولی پذیرفتند که ایراداتی هم وجود دارد و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح فراهم نیست.
منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->