سرخط خبرها

آیا کبودی بی دلیل بدن خطرناک است؟

  • کد خبر: ۲۲۲۴۵۳
  • ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
آیا کبودی بی دلیل بدن خطرناک است؟
کبودی بی دلیل بدن اگر به صورت پراکنده باشد، اغلب جای نگرانی ندارد و با دریافت مواد مغذی در رژیم غذایی می‌توانید آن را درمان و از کبودی‌های آینده پیشگیری کنید. اما برخی از کبودی ها دارای علائمی هستند که برای تشخیص باید به پزشک مراجعه شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علائم کبودی بسته به علت‌های متفاوت در بدن ظاهر می‌شوند. اغلب کبودی‌ها آبی و سیاه رنگ هستند که به عنوان اولین علامت کبودی در بدن شناسایی می‌شوند. البته کبودی‌ها می‌توانند رنگ‌های دیگری مانند قرمز، سبز، بنفش، قهوه‌ای و مایل به زرد نیز بر روی بدن ظاهر شوند. گاهی برخی از کبودی‌ها همراه با احساس درد و حساسیت ایجاد می‌شوند.

علائم دیگری از کبودی هستند که وضعیت شدیدتری را نشان می‌دهند که عبارتند از: زیاد شدن کبودی بی دلیل بر روی بدن که گاهی به دلیل مصرف دارو‌های رقیق کننده‌ی خون ایجاد می‌شود. کبودی‌هایی که پس از زمین خوردن یا ضربه‌ی شدید رخ دهد، کبودی‌هایی که همراه با شکسته شدن استخوان اتفاق می‌افتد، کبودی که بعد از ۴ هفته بهبود نمی‌یابد، کبودی زیر ناخن که همراه با درد باست، کوفتگی همراه با خونریزی از لثه، بینی یا دهان، کوفتگی همراه با خون در ادرار، مدفوع یا چشم، کبودی بی دلیل با یک الگوی تکراری، کبودی بی‌دلیل و بدون درد روی اعضای بدن که این نوع کبودی‌ها نیاز به پزشک دارند.

همچنین کمبود‌هایی که همراه با نفخ شکم، دل درد، استفراغ، یبوست، سوزش سر دل، حالت تهوع و اسهال همراه می‌شود، خطرناک محسوب می‌شوند و باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

کمبود برخی از ویتامین‌ها باعث کبودی بر بدن می‌شوند

ویتامین C جزو ویتامین‌های است که اگر به اندازه‌ی کافی مصرف نشود پوست به راحتی دچار کبودی بی‌دلیل می‌شود. همچنین با کمبود ویتامین C علائم دیگری مانند خستگی، ضعف، تورم یا خونریزی لثه را نیز تجربه خواهید کرد.

کمبود ویتامین K سبب کاهش لخته شدن خون در بدن می‌شود و این امر کبودی بدن، دیر لخته شدن خون را ایجاد می‌کند. از دیگر علائم کمبود ویتامین K می‌توان به خونریزی در دهان یا لثه، خون در مدفوع، پریودی‌های طولانی مدت و سنگین اشاره کرد.

بیماری فون ویلبراند (Von Willebrand)

این بیماری نوعی اختلال ژنتیکی است و سبب لخته شدن خون روی بدن می‌شود. افراد مبتلا با این بیماری متولد می‌شوند و در واقع یک بیماری مادرزادی است. در برخی از بیماران حتی تا پایان عمر علائمی ندارند و برخی دیگر کبودی‌های بزرگ و توده‌ای در زیر پوست خود مشاهده می‌کند. 

ترومبوفیلیا (Thrombophilia)

ترومبوفیلی بیماری است که در آن خون تمایل زیادی به لخته شدن دارد که در این صورت پزشک به این بیماران دارو‌های رقیق کننده خون تجویز می‌کند و مصرف این دارو‌ها کبودی بی دلیل ایجاد خواهد کرد.

بیماران قلبی به شدت مستعد کبودی بی دلیل بدن هستند

علت کبودی بدن در بیماران قلبی به دو دلیل ایجاد می‌شود. ابتدا ممکن است به دلیل انسداد در رگ‌های خونی باشد. کبودی بدن این نوع از بیماران به رنگ آبی یا بنفش است که نشانه‌ای از دریافت کم اکسیژن توسط خون است. در این صورت به سرعت باید به پزشک مراجعه شود. توصیه می‌کنیم این نوع کبودی را در افراد بیماران قلبی را نادیده نگیرید. همچنین علت کبودی بدن در بیماران قلبی ممکن است به دلیل مصرف دارو‌هایی باشد که برای درمان این بیماری دارند، این افراد به شدت مستعد کبودی بی دلیل بدن هستند.

کبودی کشاله ران پا نگران کننده است 

کبودی ران پا می‌تواند نگران کننده باشد خصوصاً اگر یک کبودی بی‌دلیل باشد و باید با پزشک مشورت شود.

کبودی بی دلیل پا در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود. همچنین گاهی این امر بر اثر ژنتیکی در بدن افراد رخ دهد. لازم به ذکر است که اگر کبودی بدن روند بهبودی آهسته‌ای دارد، خطرناک است.

تشخیص کبودی بی دلیل بدن چگونه است؟ 

اولین گام برای تشخیص علت کبودی بی‌دلیل بدن مراجعه به پزشک متخصص، بررسی و معاینه فیزیکی است، بعد از آن پزشک در مورد سوابق خانوادگی و بیماری‌های خانوادگی، مصرف دارو‌ها و مکمل‌های خاصت خقیقات لازم را انجام می‌دهد و در صورت لزوم آزمایش‌های مختلف خون را توصیه می‌کند. حتی ممکن است که پزشک برای تشخیص نیاز به نمونه‌برداری مغز استخوان را داشته باشد؛ لذا در صورت مشاهده مکرر کبودی‌های بدون علت بر روی بدن به پزشک مراجعه کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->