عملیات گسترده هلال احمر در سطح استان خراسان رضوی تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی تامین اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اجرای قانون همسان‌سازی بازنشستگان را به تاخیر نیندازد اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره «توماج صالحی» آزمون استخدامی آموزش و پرورش برگزار شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران در جاده‌های خراسان رضوی (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احتمال وقوع سیل و صاعقه در ۷ استان کشور (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| پیکر هشتمین جانباخته سیل در خراسان رضوی پیدا شد فرماندار نیشابور: تا کنون هیچ خسارت جانی ناشی از سیل گزارش نشده است| برآورد خسارت ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریالی در این شهرستان (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام محور‌های مسدود در خراسان رضوی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنترل کامل انتظامی و امنیتی در منطقه سیل زده سیدی مشهد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) قصاص؛ مجازات تصادف فوتی بدون گواهینامه است؟ شاهدان دروغگو در دادگاه| آیا مجازات شهادت کذب بازدارنده است؟ بارش شدید باران در شهر‌های خراسان رضوی | محور درگز-کلات مسدود شد افزایش ۳ برابری بارش‌های مشهد نسبت به سال گذشته| آب سد‌های مشهد ۶ درصد افزایش یافت (۲۷ اردیبهشت) اکران تصاویر مشاهیر به مناسبت دهه ادب و حماسه در مشهد خسارت سیلاب به بدنه و لایه‌های زیرین محوطه تاریخی یاریم تپه درگز (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بارش شدید باران در خراسان رضوی | احتمال سیلابی شدن مجدد مسیرها (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سردردهای میگرنی دومین عامل ناتوانی بشر در جهان است| عضویت ایران در انجمن جهانی سردرد تعطیلی محور‌های گردشگری، تفریحی و بوم‌گردی مشهد تا روز دوشنبه
سرخط خبرها

دل‌درد‌های کودکتان را این‌گونه تسکین دهید

  • کد خبر: ۲۲۵۶۵۰
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
دل‌درد‌های کودکتان را این‌گونه تسکین دهید
کولیک یا قولنج زمانی است که یک نوزاد سالم بدون هیچ دلیل مشخصی گریه یا سروصدا می‌کند. در کولیک، نوزاد بیشتر از سه ساعت در روز و حداقل سه روز در هفته و به مدت بیش از سه هفته گریه و بی‌قراری می‌کند. گاهی هیچ کاری نمی‌توان برای آرام‌کردن بچه‌ای که گریه می‌کند، انجام داد. برای افرادی که به‌تازگی پدر یا مادر‌ شده‌اند و با خستگی و بی‌خوابی شبانه مواجه می‌شوند، مدیریت کولیک ممکن است نگران‌کننده باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، کولیک ممکن است از یکی‌دو هفته بعد از تولد شروع شود و به‌طورکلی در هفته‌های ۴ تا ۶ بعد از تولد کودک شدت بگیرد. معمولاً با رسیدن نوزاد به سه‌ تا چهارماهگی و نهایتاً پنج‌ماهگی کولیک کم‌کم ناپدید می‌شود.

علائم کولیک

گریه‌کردن نوزاد یک امر طبیعی است؛ اما نوزادانی که کولیک دارند، بیشتر از بقیه نوزادان گریه می‌کنند. کودک نه گرسنه است و نه نیاز به تعویض پوشک دارد، اما انگار هر روز و در یک زمان مشخص و یکسان گریه می‌کند. بچه‌هایی که کولیک دارند، معمولاً در پایان روز گریه و بی‌قراری می‌کنند؛ اما گریه‌های کولیکی هر زمانی می‌تواند باشد. کودک هنگام گریه‌کردن، دستش را مشت می‌کند یا پاهایش را به داخل شکم جمع می‌کند و طوری گریه می‌کند که انگار دردی دارد و ممکن است هنگام گریه‌کردن، صورتش قرمز شود.

وقتی نوزادتان گریه می‌کند، ممکن است هوا را ببلعد و این باعث نفخ او می‌شود. در نتیجه ممکن است شکمش برآمده یا سفت به نظر برسد. معمولاً کودک بعد از دفع گاز یا کارکردن مزاج، تا حدودی بهتر می‌شود.

علت کولیک

پزشکان دقیقاً نمی‌دانند علت کولیک نوزاد چیست؛ اما یک‌سری از عوامل مثل درد و ناراحتی ناشی از بدهضمی یا نفخ، کامل‌نبودن سیستم گوارشی، زیاد یا کم خوردن شیر، حساسیت به شیرخشک یا شیر مادر، سردرد‌های میگرنی که از کودکی شروع می‌شوند، واکنش نسبت‌به ترس، داشتن کلافگی و حساسیت غذایی نسبت‌به یک ماده در رژیم غذایی مادر در مورد بچه‌هایی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند می‌توانند دخیل باشند. رفتار‌های کولیکی ممکن است علامت یک مشکل پزشکی نیز باشد؛ مثلاً فتق یا یک بیماری دیگر.

 

تشخیص کولیک

پزشک کودک شما می‌تواند کولیک را تشخیص دهد. پزشک معمولاً کودک را معاینه کرده و سوابق و علائم او را بررسی می‌نماید. پزشک ممکن است آزمایش‌هایی برای بررسی دیگر مشکلات احتمالی انجام دهد.

زمان اوج کولیک کودک

مدت گریه‌ها و بی‌تابی‌های کودک معمولاً در هفته ششم تا سه ساعت در روز اوج می‌گیرد و سپس با رسیدن به ۳ تا ۴ماهگی به یکی‌دو ساعت در روز کاهش پیدا می‌کند. تا زمانی که کودک در عرض یکی‌دو ساعت ناآرام می‌شود و بقیه روز نسبتاً آرام است، جایی برای نگرانی وجود ندارد.

نکات مهم در درمان کولیک

کولیک می‌تواند ناشی از عوامل به‌خصوصی باشد. چند راهکار برای تسکین نوزاد و کمترکردن گریه‌های او وجود دارد:

  • اگر شیر خود را به کودک می‌دهید: نسبت به غذا‌هایی که خودتان می‌خورید، دقیق باشید؛ چون هر چیزی که شما می‌خورید از طریق شیر شما به فرزندتان می‌رسد و بر او اثر می‌گذارد.
  • از مصرف کافئین و شکلات خودداری کنید؛ چون محرک هستند. اگر کودکتان به شیر آلرژی دارد، از مصرف لبنیات پرهیز کنید.
  • اگر دارو مصرف می‌کنید، از پزشک در مورد اثر آن بر شیرتان سؤال کنید.

راهکارهای تسکین دل‌درد‌

  • اگر به کودکتان شیرخشک می‌دهید، برند دیگری را امتحان کنید. بچه‌ها ممکن است نسبت به بعضی از پروتئین‌های شیرخشک حساسیت داشته باشند.
  • سعی کنید کودک را در دفعات بیشتر با حجم کمتر تغذیه کنید.
  • به کودک باعجله شیر ندهید. خوردن یک شیشه شیر باید تقریباً ۲۰ دقیقه طول بکشد. اگر کودک سریع‌تر از این شیر می‌خورد، پس سعی کنید از سرشیشه‌ای با سوراخی کوچک‌تر استفاده کنید تا سرعت شیرخوردنش کمتر شود.
  • سعی کنید شیرخشک را با دمای بدن کودک همسان کنید.
  • سر کودک هنگام شیرخوردن بالا باشد.
  • کودک را روی پاهایتان به‌صورت دمر بخوابانید و آرام‌آرام پشتش را بمالید. فشاری که به شکمش وارد می‌شود کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشد. اگر در این حالت خوابش برد، او را برگردانید.
  • کودک را بغل کنید. بچه‌هایی که کولیک دارند، گاهی در آغوش یا در حالت ننویی بهتر آرام می‌شوند. همچنین می‌توانید کودک را روی بازو یا رانتان بگذارید و پشتش را ماساژ بدهید. اگر نفخ دارد، شکمش را ماساژ بدهید یا کودک را روی دست‌هایتان تاب بدهید.
  • به کودک احساس خوب بدهید. تماس پوست‌به‌پوست با کودک را بیشتر کنید و ماساژ کودک را یاد بگیرید.
  • کودک را در پتویی بپیچید (قنداق).
  • برای کودک آواز بخوانید.
  • کودک را حمام گرم کنید (نه داغ) یا حوله‌ای گرم دورش بپیچید.
  • از صدای سفید استفاده کنید؛ مثلاً صدای سشوار، پنکه، جاروبرقی یا ماشین لباسشویی.
  • کودک را بیرون ببرید، بچه‌ها معمولاً در اتومبیل آرام می‌شوند.
  • با مشورت پزشک، به کودک قطره سایمتیکون بدهید تا نفخ کودک کمتر شود.

عوارض کولیک

کولیک هیچ مشکل کوتاه‌مدت یا بلندمدتی برای کودک ایجاد نمی‌کند، اما نگهداری کودکی که گریه‌اش متوقف نمی‌شود، برای پدر و مادر دشوار است و ممکن است احساس ناتوانی و آشفتگی کنید. اگر واقعاً چنین احساسی دارید از کسی درخواست کمک کنید تا کنارتان باشد. هرگز کودک را محکم تکان ندهید؛ چون می‌تواند باعث آسیب جدی مغزی شود. مهم نیست چقدر خسته و عصبانی هستید، هرگز نباید کودک را محکم تکان بدهید. تکان‌دادن کودک می‌تواند باعث آسیب مغزی، نابینایی یا حتی مرگ او شود.

نکات تکمیلی

یادتان باشد کولیک کودکتان تقصیر شما نیست، پس خودتان را سرزنش نکنید. کولیک برطرف می‌شود. بیشتر بچه‌ها با رسیدن به ۳ تا ۴ماهگی دیگر کولیک ندارند. اینکه کودک شما کولیک دارد دلیل نمی‌شود سالم نباشد. راه‌های زیادی برای آرام‌کردن کودک وجود دارد، امتحانشان کنید تا ببینید برای کودک شما کدام بهتر جواب می‌دهد. به کودکتان بیشتر توجه کنید، مثلاً طولانی‌تر او را در آغوش بگیرید و بداخلاقی نکنید.

نکته مهم اینکه اگر گریه کودکتان همراه با تب و استفراغ یا خون در مدفوع است، تحرک کودک کم شده یا گریه و رفتار کودک ناگهانی تغییر کرده است، با پزشک تماس بگیرید.


منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->