ورود سامانه بارشی به غرب کشور طی سه‌شنبه (یکم خرداد ۱۴۰۳) حریق بزرگ انبار چوب در جاده کلات مشهد اطفا شد + عکس حقوق همه بازنشستگان امروز پرداخت می‌شود، بازنشستگان تامین‌اجتماعی نگران نباشند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص معلم خصوصی و سالن مطالعه برای دانش آموزان سیدی مشهد که امتحان نهایی دارند انجام ۲۰۰ عملیات آتش‌نشانی مرتبط با سیل مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) غربالگری جنین ممنوع شده یا استاندارد؟ محمد، دومین نام پرطرفدار پسران در انگلستان شد! تداوم بارش شدید باران و تگرگ در خراسان‌رضوی | انسداد ۳ مسیر جاده‌‌ای در استان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوت یک موتورسوار براثر تصادف در میدان استقلال مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعداد تماس‌های اورژانس مشهد رکورد زد | از تماس‌های غیراورژانسی بپرهیزید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) احتمالاً دیگر بارشی به این میزان در مشهد نداریم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای مرحله دوم طرح هوشمند کنترل سارقان با پابند الکترونیک امتحانات نهایی دانش‌آموزان لغو شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ناتوانی در صدور کارت امتحانات نهایی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی | شدت بارش‌ها از روز یکشنبه کاهش می‌یابد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دانش‌آموزان بدون کارت امتحان نهایی، به مدرسه یا میزخدمت مستقر در نواحی آموزش‌وپرورش مراجعه کنند
سرخط خبرها

همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید

  • کد خبر: ۲۲۵۷۳۸
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳
همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید
روز جهانی آسم و آلرژی یک رویداد سالانه است که از سوی دفتر برنامه جهانی آسم یا GINA سازماندهی می‌شود تا سطح آگاهی درباره بیماری آسم و مراقبت‌های جهانی برای این بیماران را بهبود بخشد.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران در این باره  می‌گوید: در آلرژی‌ها معمولا تب و بدن درد و یا کسالت شدید مانند سرماخوردگی وجود ندارد.

دکتر مصطفی معین می‌افزاید: شایع‌ترین نوع آلرژی مربوط به بینی و چشمان است که می‌تواند زمینه خانوادگی نیز داشته باشد و به علت فصل شکوفایی درختان در بهار و حساسیت برخی افراد به گرده افشانی گل‌ها بروز می‌کند. در عین حال آلرژی پوستی به ویژه آسم در افرادی که زمینه آلرژی تنفسی دارند نیز می‌تواند در فصل بهار خود را نشان دهد و یا علائم آن تشدید شود.

علائم گوناگون آلرژی

استاد آلرژی و ایمونولوژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علائم آلرژی‌ها می‌گوید: آلرژی‌ها علایم مختلف و مشترکی دارند که از جمله می‌توان از خارش، عطسه، آبریزش بینی یا کیپ شدن مجاری بینی، آبریزش از چشم و قرمزی آن در حساسیت فصلی؛ سرفه و یا خس خس سینه یا تنگی نفس در بیماران دچار آسم؛ خشکی و خارش در اگزمای پوستی، کهیر و قرمزی و خارش پوست در حساسیت‌های غذایی و دارویی، نیش حشرات و یا مصرف مواد آرایشی نام برد.

معین در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره چگونگی تشخیص تفاوت حساسیت فصلی با سرماخوردگی می‌گوید: در آلرژی فصلی معمولا تب و بدن درد و یا کسالت شدید مانند سرماخوردگی وجود ندارد. همچنین سابقه آلرژی در بیمار و یا خانواده او صرفا در فصل بهار یا پاییز گزارش می‌شود.

وی درباره ارتباط افزایش سن و خطرناک بودن ابتلا به آلرژی توضیح می‌دهد: میزان خطر آلرژی بیش از آن که به سن مربوط باشد به نوع و شدت آن بستگی دارد. برای مثال آلرژی شدید به یک نوع ماده غذایی، دارو یا نیش زنبور که به آن «آنافیلاکسی» گفته می‌شود، خطرناک است و چنانچه فرد با راهنمایی پزشک معالج از عوامل آلرژی زا پرهیز کرده و درمان مناسب دریافت کند، علایم آن کاهش پیدا می‌کند یا برطرف می‌شود، که البته ژن بیماری در بدن بیمار وجود دارد و در شرایط محیطی نامناسب بروز علایم آلرژی را سبب می‌شود.

رابطه تغذیه و شرایط اقلیمی با آلرژی

استاد پیشکسوت آلرژی و ایمونولوژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر انواع تغذیه بر شدت و ضعف حساسیت فصلی می‌گوید: چنانچه بیمار به غذا‌های خاصی حساسیت داشته باشد، علایم آلرژی می‌تواند بروز کند، اما همان گونه که قبلاً اشاره شد، حساسیت فصلی به دلیل تماس با گرده‌های گیاهان و درختان است و اصلاح سبک زندگی، مصرف غذا‌های سالم و طبیعی و نیز مصرف سبزیجات توصیه می‌شود و بهتر است از غذا‌های آماده مصرف شامل فست فودها، نوشابه، غذا‌های تهیه شده در حرارت بالا، ادویه جات تند مانند فلفل و ... کمتر استفاده شود.

معین به تأثیر تغییرات اقلیمی در شدت و ضعف آلرژی‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: به دلیل تغییرات اقلیمی برخی مناطق زمین با افزایش دما و خشکسالی مواجه شده که این تغییر، سبب آغاز زودهنگام فصل گرده افشانی و طولانی‌تر شدن آن شده است؛ بنابراین موجب مشکلات بیشتری برای بیماران و هزینه‌های دارو و درمان بالاتری می‌شود.

وی می‌گوید: از طرفی در مناطقی از زمین که بارش بیش از حد و یا سونامی اتفاق می‌افتد، به دلیل رطوبت شدید و طولانی مدت، قارچ ها، حشرات، بندپایانی، چون مایت‌ها تکثیر شده که موجب بروز آلرژی در افراد مستعد می‌شود.

روش‌های گوناگون درمان آلرژی چیست؟

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران درباره روش‌های درمان آلرژی می‌گوید: آموزش بیماران و خانواده‌های آن‌ها برای چگونگی پرهیز از عوامل یا مواد آلرژی زای محیطی و پیشگیری از پیدایش و یا تشدید علایم آلرژی مهم‌ترین اقدامی است که توسط پزشک با همکاری بیمار باید انجام گیرد.

وی ادامه می‌دهد: پرهیز از در معرض قرار گرفتن دود، گردوغبار، بو‌های تند، غذا یا دارویی که به آن حساسیت وجود دارد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معین می‌افزاید: در زمینه درمان نیز متناسب با نوع بیماری، شدت آن، سن و شرایط بیماران از تجویز دارو‌های ضد حساسیت و آنتی هیستامین‌های مناسب گرفته تا اسپری‌های موضعی بینی و یا کرم و پماد‌های پوستی و اسپری استنشاقی تجویز می‌شود و در بیماران خاصی که به درمان‌های دارویی متعارف پاسخ کافی نمی‌دهند، با انجام آزمون‌های تخصصی، بر حسب تشخیص آلرژیست ممکن است برنامه حساسیت زدایی یا ایمونوتراپی به کار گرفته شود.

منبع: قدس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->