سرخط خبرها

فیلم‌هایی که از مهرماه در سینماهای کشور اکران می شود

  • کد خبر: ۵۱۵۸
  • ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۷
فیلم‌هایی که از مهرماه در سینماهای کشور اکران می شود
فصل اکران در پاییز

شکیبا افخمی‌راد| از چهارشنبه این هفته چهار فیلم «شاه‌کش» به کارگردانی وحید امیرخانی، «کلوپ همسران» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده، «کروکودیل» به کارگردانی مسعود تکاور و «مردی بدون سایه» به کارگردانی علیرضا رئیسیان به‌عنوان آخرین فیلم‌های اکران تابستان روی پرده سینما خواهند رفت تا عملا پرونده سینمای تابستان98 بسته شود؛ فصلی که برای سینماداران چندان راضی‌کننده نگذشت. یکی از علل این نارضایتی‌‌ها، اکران تمام فیلم‌های پرطرفدار جشنواره فیلم فجر در شش ماه نخست سال بود؛ اتفاقی که به نظر عده‌ای از کارشناسان، به فروش برخی فیلم‌ها ضربه زد و باعث شد این فیلم‌ها آن‌چنان که باید، زمانی برای دیده شدن نداشته باشند. همچنین اکران تمامی این فیلم‌های پرافتخار جشنواره فجر در نیمه اول سال، عملا دست سینماها را برای شش ماه دوم سال خالی گذاشته‌ است. از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد فصل چندان پررونقی در انتظار سینماهای کشور نباشد. در گزارش پیش‌رو نگاهی انداخته‌ایم به فیلم‌هایی که در نیمه اول پاییز امسال روی پرده سینماها خواهند رفت.


صدرعاملی و ژانر محبوبش
فیلم اجتماعی «سال دوم دانشکده من» به‌کارگردانی رسول صدرعاملی و نویسندگی پرویز شهبازی، یکی از فیلم‌هایی است که به احتمال زیاد از روزهای آغازین ماه مهر روی پرده سینماهای کشور خواهد رفت. این فیلم اولین‌بار در بخش مسابقه سی‌وهفتمین جشنواره ملی فیلم فجر اکران شد. «سال دوم دانشکده من» در جشنواره فیلم فجر نتوانست نظر هیئت داوران و مخاطبان را جلب کند اما در جشنواره فیلم مسکو به‌خوبی دیده شد و توانست جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره را برای نقش‌آفرینی سها نیاستی به خود اختصاص دهد. این بازیگر درکنار فرشته ارسطویی، دو چهره جدیدی هستند که صدرعاملی با بازی دادنشان در نقش‌های اصلی «سال دوم دانشکده من»، به سینمای ایران معرفی‌شان کرد. علی مصفا، پدرام شریفی، ویشکا آسایش، بابک حمیدیان، شقایق فراهانی و نیلوفر خوش‌خلق، دیگر بازیگران این فیلم هستند. موضوع فیلم نیز همان موضوع محبوب صدرعاملی یعنی دغدغه‌ها و مشکلات دختران جوان است. «دختری با کفش‌های کتانی»، «من ترانه 15سال دارم» و «دیشب باباتو دیدم آیدا» از مشهورترین ساخته‌های این کارگردان در حوزه گفته‌شده است.


فانتزی «مسخره‌باز»
مسخره‌باز دیگر فیلمی است که در نیمه اول پاییز امسال روی پرده خواهد رفت؛ فیلمی به کارگردانی و نویسندگی همایون غنی‌زاده و تهیه‌کنندگی علی مصفا که در سی‌‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و توانست چهار جایزه بهترین فیلم اول، بهترین فیلم هنروتجربه، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین بازیگر مکمل مرد برای علی نصیریان را از آن خود کند. این فیلم بازخوردهای متفاوتی در جشنواره گرفت. عده‌ای آن را کاری نو و جدید در سینما ‌دانستند و عده‌ای دیگر آن را فیلمی خسته‌کننده معرفی ‌کردند. غنی‌زاده که از سال1385 در حوزه نمایش فعالیت می‌کند، در اولین ساخته سینمایی‌اش به‌سراغ روایت قصه‌ای فانتزی با جلوه‌های ویژه عظیم رفته‌ است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «مسخره‌باز داستان یک جوان شیفته‌ بازیگری است که در یک سلمانی کار می‌کند و شب‌ها بعد از اتمام کار به تمرین بازیگری می‌پردازد. صاحب‌کار او کاظم‌آقا که فردی معتقد به اصول اخلاقی است، سر ماجرایی با سرهنگ کیانی از قدیم‌الایام مشکل دارد. مانفرد که دوست و کارچاق‌کن این سلمانی است، شبی وارد سلمانی می‌شود و بیان می‌کند که موهای بلند زنانه را به قیمت خوب می‌خرد...» این فیلم از بازیگرانی قوی چون هدیه تهرانی، صابر ابر، بابک حمیدیان، علی نصیریان و رضا کیانیان بهره گرفته‌ است.


فیلمی نزدیک به سینمای کیمیایی
«درخونگاه» نیز از فیلم‌‌های اکران‌شده در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر است؛ فیلمی به کارگردانی سیاوش اسعدی که در این دوره از جشنواره در سه بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد(امین حیایی)، بهترین بازیگر نقش اول زن(ژاله صامتی) و بهترین بازیگر نقش مکمل زن(پانته‌آ پناهی‌ها) نامزد دریافت جایزه شد. درخونگاه که شباهت‌هایی هم به سینمای مسعود کیمیایی دارد، فیلمی است که جغرافیا، زبان و فرهنگ جنوب شهر تهران را به تصویر می‌کشد. اسعدی در اثر پیشینش، «جیب‌بُر خیابان جنوبی»، نیز فضایی از جنوب شهر را به نمایش گذاشته بود اما این‌بار در «درخونگاه» این فضا را در دهه70 به تصویر کشیده‌ است. او در فیلم جدیدش ماجرای دو برادر را به تصویر می‌کشد که یکی از آن‌ها در جنگ مفقود شده و دیگری هشت سال به ژاپن رفته و پول جمع کرده است به این امید که در بازگشت، مردی ثروتمند و قوی باشد. نقش رضا را امین حیایی ایفا می‌کند. او بعد از بازگشت به محله‌شان به‌دنبال پول‌هایش است که گویی اتفاقی برایشان افتاده است. این فیلم که تماشایش به افراد زیر 12سال توصیه نشده است، احتمالا در اولین ماه پاییز روی پرده سینماهای کشور برود. مهراوه شریفی‌نیا، نادر فلاح، افشین سنگ‌چاپ و جمشید هاشم‌پور از دیگر بازیگران
درخونگاه هستند.


یک کمدی‌اجتماعی
«دو طبقه روی پیلوت» یا «پیلوت» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان، دیگر فیلمی است که در نیمه اول پاییز روی پرده خواهد رفت. این فیلم در بخش بازار سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، اردیبهشت امسال به نمایش درآمد. «پیلوت» فضایی کمدی‌اجتماعی دارد و داستانش درباره جنازه و مرده‌کشی است. کارگردان فیلم نیز معتقد است که «پیلوت» با آثار قبلی‌اش، «آاادت نمی‌کنیم» و «ارسال آگهی تسلیت»، کاملا متفاوت است. مراحل تولید «پیلوت» با حاشیه‌هایی نیز همراه بود؛ حاشیه‌ای که به سانحه رخ‌داده برای الناز شاکردوست، بازیگر نقش اول زن این فیلم، در پشت‌صحنه آن برمی‌گردد. بعد از این حادثه عوامل فیلم، بهدخت ولیان را بازیگر جایگزین شاکردوست معرفی کردند که این اتفاق، ناراحتی شاکردوست را به‌همراه داشت. درکنار بهدخت ولیان، حمیدرضا آذرنگ، جواد عزتی، سعید آقاخانی، بانیپال شومون، گیلدا ویشکی و پریوش نظریه در این فیلم نقش می‌آفرینند. «پیلوت» با پایان نمایش فیلم «قسم» در سینماهای کشور اکران خواهد شد.


اکران یک تریلر سیاسی
درمیان نام فیلم‌های اعلام‌شده که قرار است پاییز امسال روی پرده سینما بروند، «ماجرای نیمروز: رد خون» احتمالا از شانس بیشتری در جذب مخاطب و فروش برخوردار خواهد بود. این فیلم که از سوم مهر نمایشش را در کشور آغاز خواهد کرد، دنباله فیلم سینمایی ماجرای نیمروز به‌کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی است که در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و با نامزدی در ۱۱رشته این جشنواره، توانست سه سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری، طراحی لباس و جلوه‌های ویژه میدانی را به‌دست آورد. فیلم یادشده همچنین با جلب نظر مخاطبان درمیان پنج فیلم برتر آرای مردمی این دوره از جشنواره قرار گرفت. داستان «ماجرای نیمروز2:‌ رد خون» هفت سال بعد از «ماجرای نیمروز1» رخ می‌دهد و روایت کلی آن درباره اتفاقات بعد از پایان جنگ ایران و عراق در سال۱۳۶۷ و عملیات مرصاد است. علاوه‌بر شخصیت‌های اصلی ماجرای نیمروز1 یعنی هادی حجازی‌فر در نقش کمال، جواد عزتی در نقش صادق، حسین مهری در نقش عباس زریباف و مهدی زمین‌پرداز در نقش مسعود، بازیگرانی چون بهنوش طباطبایی، محسن کیایی و هستی مهدوی به قسمت دوم این فیلم پیوسته‌اند. باتوجه‌به این موضوع که مهدویان با بازسازی حوادث تاریخی و سیاسی ایران توانسته است مخاطبان خاص خودش را پیدا کند، می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمالا با فیلم جدیدش نیز بتواند رتبه‌های برتر فروش پاییزی سینماها را به خود اختصاص دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->