یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید
سرخط خبرها

وقتی کرونا هم نتوانست برخی پزشکان و درمانگاه‌ها را به استفاده از کارتخوان مجاب کند

  • کد خبر: ۵۸۸۴۱
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
وقتی کرونا هم نتوانست برخی پزشکان و درمانگاه‌ها را به استفاده از کارتخوان مجاب کند
گلایه‌ای تکراری است؛ در چند سال اخیر موضوع استفاده‌نکردن برخی پزشکان و درمانگاه‌ها از دستگاه‌های کارت‌خوان یا پایانه فروش، بار‌ها رسانه‌ای شده است. مسئولان نیز هربار بر نظارت بیشتر و اجرای عدالت در حوزه پرداخت مالیات تأکید کرده‌اند.
الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ گلایه‌ای تکراری است؛ در چند سال اخیر موضوع استفاده‌نکردن برخی پزشکان و درمانگاه‌ها از دستگاه‌های کارت‌خوان یا پایانه فروش، بار‌ها رسانه‌ای شده است. مسئولان نیز هربار بر نظارت بیشتر و اجرای عدالت در حوزه پرداخت مالیات تأکید کرده‌اند.
 
در‌پی انتشار این اخبار و پیگیری‌ها درنهایت سازمان امور مالیاتی کشور برای این پزشکان و مراکز درمانی خط و نشان کشید که تا پایان سال ۹۸ باید در مطب کارت‌خوان راه‌اندازی شده باشد؛ فرصتی و موضوعی که با همه‌گیری کرونا و الزامات فاصله‌گذاری اجتماعی به حاشیه رفت. در‌نهایت سازمان امور مالیاتی، مهلت مشخص‌شده را تا نیمه امسال تمدید کرد.

به اذعان مسئولان امور مالیاتی کشور، تا پایان سال ۹۸ فقط ۵۰ درصد پزشکان در مطب‌های خود از کارت‌خوان استفاده کرده‌اند. به عبارت دیگر ۵۰ درصد پزشکان و درمانگاه‌ها از ارائه خدمت با دستگاه‌های پایانه فروش (دستگاه‌های پوز) فراری بوده‌اند، آن هم ۳۳ سال پس از آنکه کارت‌خوان وارد چرخه مالی ایران شده است.
به نظر می‌رسد حضور یک‌ساله کرونا در ایران هم نتوانسته است برخی پزشکان و درمانگاه‌ها را همانند سایر صنوف و اقشار، در مسیر استفاده از دستگاه‌های پایانه فروش قرار دهد و این پزشکان در‌برابر خدمات خود همچنان وجه نقد دریافت می‌کنند، البته با دستکش!

پول بده!

امیریان یکی از شهروندان ساکن محدوده هفده‌شهریور است. او همراه همسرش برای انجام آزمایش‌های دوران بارداری وی به درمانگاه این محدوده مراجعه کرده است. این شهروند مشهدی می‌گوید: از صبح اول وقت به درمانگاه رفتیم تا به‌موقع و سریع کار آزمایش همسرم تمام شود. وقتی رسیدیم صندوق‌دار درمانگاه گفت که دستگاه پوز درمانگاه خراب است و باید نقدی پرداخت کنیم. هزینه آزمایش‌های همسرم حدود ۲۵۰هزار تومان شد. وقتی گفتم پول نقد ندارم، مسئول صندوق راهنمایی کرد که از عابربانک بیرون پول بردارم. با این شرایط، کار همسرم خیلی بیشتر آنچه تصورش را می‌کردیم، طول کشید.

طولانی شدن زمان حضور امیریان در این مرکز درمانی سبب شده است او جزئیات جالبی را از دریافت‌های گزینشی صندوق‌دار این مرکز برای وجه درمانی بیماران مشاهده کند. می‌گوید: من چندساعتی روی صندلی مقابل صندوق‌دار نشسته بودم و در این مدت متوجه رفتار عجیب مسئول صندوق شدم. مثلا چند بیمار آمدند که پول کار درمانی آن‌ها کمتر از ۵۰هزارتومان بود. صندوق‌دار برای آن‌ها کارت می‌کشید. اما برای دو‌سه نفری که هزینه درمانی‌شان بیشتر از ۵۰هزارتومان بود، می‌گفت دستگاه پوز خراب است و آن‌ها را بیرون می‌فرستاد تا از عابربانک وجه نقد دریافت کنند.
سؤال این شهروند این است: نمی‌دانم چه زمانی قرار است درمانگاه‌ها هم مثل همه مغازه‌داران قبول کنند که دستگاه پوز اختراع شده است!

مطب‌های بدون پوز

بخش دیگری از گلایه‌های مردم مربوط به مطب‌هاست. اسحاق‌پور یکی دیگر از شهروندان مشهدی است که گلایه‌اش مربوط به دریافت نقدی در مطب یکی از پزشکان است. او معتقد است پزشکان متخصص بیشتر از پزشکان عمومی تمایل به گرفتن وجه نقد دارند.

این شهروند مشهدی ادامه می‌دهد: بیشتر دکتر‌های متخصص دستگاه پوز ندارند. بین این پزشکان، اوضاع دندان‌پزشک‌ها از همه بدتر است. انگار دندان‌پزشک‌ها از داشتن کارت‌خوان حس خوبی ندارند! همین ماه قبل به‌دلیل درد دندان، به مطب یک دندان‌پزشک در محدوده خیابان احمدآباد رفتم. این دکتر از آن دسته دکتر‌هایی است که اصلا به کارت‌خوان اعتقاد ندارند. سال قبل نقدی پول پرداخت کردم. این دفعه که رفتم، منشی دکتر اگر پول نقد داشتی می‌گرفت وگرنه به بیماران شماره کارت می‌داد تا مبلغ را ازطریق کارت به کارت پرداخت کنند!

کلینیک نداریم

علی‌اصغر انجیدنی، مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، قبل از پاسخ‌گویی به سؤالات ما تاکید می‌کند که در نوشتارمان از واژه «کلینیک» استفاده نکنیم؛ زیرا «به هیچ عنوان مرکز درمانی با عنوان کلینیک نداریم.» او البته استفاده برخی مراکز درمانی و پزشکی مثل مراکز زیبایی و پوست از عنوان «کلینیک» را نفی نمی‌کند و اضافه می‌کند: احتمالا این مراکز ازجمله مراکز غیرمجازی هستند که در شهر فعالیت می‌کنند، وگرنه همان‌طور‌که گفتم، واژه کلینیک نداریم.

به گفته او «هم‌اکنون مراکز درمانی سرپایی تأییدشده دانشگاه شامل مطب یا دفتر کار و درمانگاه‌های تخصصی و عمومی است و تمام این مراکز باید برای فعالیت خود از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مجوز بگیرند.»


تعداد نقدی‌بگیر‌ها کم شده است

اما این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی درباره دریافت نقدی پزشکان و درمانگاه‌ها، به بازدید‌های نظارت بر عملکرد درمانگاه‌ها و مطب‌های پزشکی اشاره می‌کند؛ بازدید‌هایی که به اذعان او در دوران کرونا نیز ادامه دارد تا مشکلات و گلایه‌های مردمی در این حوزه بررسی شود.

به گفته دکتر انجیدنی، این بازدید‌های نظارتی یا دوره‌ای است یا بر‌پایه شکایت‌ها و اعتراض‌های مردمی شکل می‌گیرد. وی می‌گوید: در مشهد ۳۵۰۰ مطب پزشکی، ۱۵۰ درمانگاه عمومی و چندین درمانگاه تخصصی فعالیت می‌کنند که همه این مراکز براساس چک‌لیست‌های وزارت بهداشت و درمان، ازنظر خدمات و امکانات و تجهیزات بازدید و بررسی می‌شوند.
آن‌طور‌که دکتر انجیدنی اشاره می‌کند، در مشهد به‌دلیل همین نظارت‌ها، تعداد پزشکانی که برای پذیرش از بیمار وجه نقد می‌گیرند، بسیار کم شده است.

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه نگاهی به بحران کرونا و تأکید بر حذف پول به دلیل مسائل بهداشتی نیز دارد. به اذعان او از اسفند ۹۸ بازدید‌های خاص برای بررسی عملکرد درمانگاه‌ها و مطب‌ها درزمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار قرار گرفته و همچنان درحال انجام است. او به این نکته نیز اشاره می‌کند که در دوران کرونا، موضوع دریافت وجه نقد بیش از قبل در بازدید‌ها بررسی می‌شود.
دکتر انجیدنی می‌گوید: در دوره شیوع کرونا، علاوه‌بر بازدید‌های کارشناسان نظارت بر درمان، انجام بازدید‌های تیمی دیگر نیز از مرداد امسال با حضور کارشناسان درمان دانشگاه و نظام پزشکی در دستور‌کار قرار گرفته است.

او ادامه می‌دهد: چنانچه مطب یا داروخانه، پروتکل‌ها اعم از فاصله‌گذاری اجتماعی و مواردی نظیر دریافت‌نکردن وجه نقد را رعایت نکند، در مرحله اول تذکر داده می‌شود. اگر این مطب و داروخانه در بازدید دوباره همان تخلف را داشته باشد، با‌توجه‌به تذکر قبلی، با آن برخورد خواهد شد.


صحبت نمی‌کنم

برای بررسی وضعیت درمانگاه خصوصی و نظارت‌ها دراین‌زمینه با دکتر مهدی علیزاده، رئیس انجمن صنفی درمانگاه‌های خصوصی، تماس می‌گیریم. دکتر علیزاده ارائه تلفنی هرگونه اطلاعات صنفی به شهرآرا را امکان‌پذیر نمی‌داند و با همین دلیل، از هر نوع پاسخ‌گویی به سؤالات و گلایه‌های شهروندان خودداری می‌کند.


مالیات ۶۷۰۰ میلیارد تومان؛ وصولی ۱۵۰ میلیارد تومان

اردیبهشت امسال چند عدد و رقم در حوزه مالیات و فرار پزشکان از آن منتشر شد. براساس محاسبات کارشناسان، درآمد سالیانه پزشکان کشور در کمترین حالت ۲۸ هزارمیلیارد تومان است. با احتساب مالیات ۲۵درصدی برای متخصصان و دندان‌پزشکان و مالیات ۱۰درصدی برای پزشکان عمومی، مجموع مالیات سالیانه پزشکان کشورمان رقمی در حدود ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.
 
باوجوداین، سازمان امور مالیاتی مقدار دریافتی مالیات سالیانه پزشکان را فقط ۷۰۰میلیارد تومان اعلام کرده است. البته طبق گفته‌های مسئولان مالیاتی کشور، پزشکان همین مالیات ۷۰۰میلیاردی تومانی را هم کامل پرداخت نمی‌کنند و از این میزان، فقط ۱۵۰میلیارد تومانش به خزانه دولت واریز می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->