Google Photos به زودی می‌تواند کیفیت ویدیوهایتان را بهبود دهد ویدئو | سگ رباتیک «بوستون داینامیکس» در لباس خزدار! ویدئو | اضافه‌شدن بچه غول به کلش آو کلنز! رایتل، تنها اپراتوری که سرعت اینترنت ۴G را افزایش داده است مرورگر محبوب Arc بالاخره برای ویندوز هم منتشر شد الگوریتم جدید اینستاگرام به محتواهای دست اول اهمیت می‌دهد هوش مصنوعی آرتروز را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد | التهاب محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز گذری بر خدمات ارزنده پروفسور علی اکبر جلالی ملقب به «پدر فناوری اطلاعات ایران» | سرعت به وقت خدمت ویژگی جدید Community Game Help برای پلی‌استیشن ۵ منتشر شد | راهنمای ویدئویی بازی‌ها رباتی که برای یادگیری رفتار انسان فقط به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد! + ویدئو معرفی بازی «مردم پنهان» Hidden Folks (اندروید، IOS) + دانلود نسخۀ جدید ناتینگ فون ۲a رونمایی شد + مشخصات و قیمت سرانجام گوگل پلی می‌تواند دو برنامه را به طور همزمان دانلود کند بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در iOS ۱۸ به‌روز می‌شوند سامسونگ اولین گوشی اندرویدی‌اش را ۱۵ سال پیش رونمایی کرد کدام مناطق و محلات مشهد دارای اینترنت فیبر نوری هستند؟ جزئیاتی تازه از قابلیت AI Explorer در ویندوز ۱۱ تریلر نسخه Early Access بازی No Rest for the Wicked اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد
سرخط خبرها

معجون مخصوص سایپا

  • کد خبر: ۶۱۴۰
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹
معجون مخصوص سایپا
ساخت یک خودرو جدید از ترکیب پراید و تیبا خبرساز شد

ایمان فروزان‌نیا - از چند وقت قبل که پلیس اعلام کرد از سال آینده به هیچ عنوان خودروی پراید را پلاک نخواهد کرد، حرف‌وحدیث‌ها درباره جایگزین پراید شروع شد. حالا در تازه‌ترین اخبار مربوط‌به این موضوع، آرش محبی‌نژاد(دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن) گفته است که فکر نمی‌کند تولید پراید در سال آینده متوقف شود؛ چون هنوز جایگزین‌های پراید به بازار معرفی نشده‌اند. وقتی از محبی‌نژاد پرسیده‌اند که چه خودرویی قرار است جایگزین پراید شود، این‌طور جواب داده است که یک خودروی جدید که مراحل ساختش تمام شده، قرار است به‌زودی به مرحله تجاری‌سازی برسد و پس از معرفی این خودروی جدید به بازار که تلفیقی از پراید و تیباست، تولید پراید متوقف خواهد شد. همین اظهارنظر کافی بود تا دوباره ماجرای پراید و جایگزینش به سوژه داغ خبرها و فضای مجازی تبدیل شود.


قانون بقای پراید
خبر جایگزینی پراید با خودرویی که قرار است از ترکیب پراید و تیبا به‌دست بیاید، موجی از انتقاد آمیخته به شوخی را در فضای مجازی به‌پا کرد و توئیت‌های زیادی را به‌دنبال داشت: «دبیر انجمن صنایع همگن گفته: جایگزین پراید، یه خودرویی هست بین پراید و ‎تیبا، بعدشم گفته اون خودرو هم یه سری قطعاتش از ‎خارج تامین می‌شه. ما هیچ، ما نگاه. بزرگوار! پراید و تیبا خودشون این همه صدمات زدن، دیگه چرا می‌خواین مخلوطشون بکنید؟» کاربر دیگری نوشته بود: «نکته اینه که خود تیبا تلفیقی از پراید و ریو هست و ریو خودش جایگزین پراید تو کره بوده. دوباره چطور می‌خوان تلفیق کنن، خدا می‌دونه.» یک کاربر هم با اشاره به تاریخچه این ترکیب‌ها در صنعت خودروسازی نوشت: «‏طنز ابدی صنعت خودروی ایران، ‎فیس‌لیفت و ترکیب خودروهاست! هنوز تبدیل پیکان و پژو رو فراموش نکردیم و حالا پراید هی میوه می‌ده! قراره خودروی تلفیقی پراید و تیبا رو بسازن تا با انحصارشون به مردم قالب کنن. پراید تمام نمی‌شود؛ از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود».


جایگزین‌هایی که لغو شدند
بد نیست تا دارید ذهنتان را برای هضم حضور دوباره پراید در یک شکل جدید آماده می‌کنید، کمی هم درباره جایگزین‌های خارجی بخوانید که قرار بود پراید را از رده خارج کنند و جایش را بگیرند ولی حضور خودشان در بازار ایران، منتفی شد. داتسون گو، رنو کویید و چانگان بنی، سه خودرویی بودند که خیلی‌ها از ورودشان به بازار خودرو صحبت می‌کردند ولی هرکدام به‌دلیلی از این گردونه حذف شدند. رنو کویید که قرار بود آرزوی ما برای سوار شدن به یک خودروی ارزان و باکیفیت را به تحقق برساند، بعد از بدقولی شرکت رنو و توقف همکاری‌اش با خودروسازهای داخلی، از گردونه تولید کنار رفت. ماجرای داتسون گو هم از دو سال قبل شروع شد. شرکت نیسان با خرید شرکت داتسون که 28سال قبل، از تولید خودرو دست کشیده بود، شروع به تولید خودروهای ارزان برای کشورهای درحال توسعه مثل هند، اندونزی و آفریقای‌جنوبی کرد. از لحاظ ظاهر و مشخصات فنی، داستون گو از همه‌نظر از پراید جلوتر بود ولی این ماشین در تست تصادف، امتیاز صفر ایمنی را گرفت و به نظر می‌رسد همین موضوع سد راهش برای حضور پررنگ در بازارهای دنیا باشد.
چانگان بنی هم اگرچه دوست‌داشتنی و توی‌دل‌بروست و به‌عنوان یک خودروی ارزان، امکاناتی پذیرفتنی دارد، در ارزان‌ترین حالت قیمت تمام‌شده‌اش در ایران، 20میلیون بیشتر از پراید خواهد بود و اگر به بازار بیاید، نمی‌تواند جایگزین پراید شود.
با این وضعیت، تیبا بیشترین شانس را برای تصاحب سهم پراید در بازار خودرو دارد. خودروی ترکیبی جدید هنوز معلوم نیست چه باشد ولی بعید است از ترکیب پراید و تیبا، محصول باکیفیتی به‌وجود بیاید. جایگزین‌های خارجی هم که گفتیم چرا حضورشان لغو شده است. از آن‌طرف تیبا جای خودش را در بازار باز کرده است و اگرچه موتور، گیربکس و شاسی‌اش مشابه پراید است، هنوز آن برچسب آزاردهنده پراید بر پیشانی‌اش نخورده است و می‌تواند برای خودش بازار بیشتری به‌دست بیاورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->