جزئیات تکان‌دهنده از اردوی وحشت در استخر مرگ برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم اعلام شد (یکم خرداد ۱۴۰۳) نامگذاری بیمارستان ۲۰۴ تختخوابه نیشابور به نام «سیدالشهدای خدمت» انفجار مین در ارتفاعات مرزی آذربایجان غربی یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (یکم خرداد ۱۴۰۳) زلزله قدرتمند اندونزی را لرزاند (یکم خرداد ۱۴۰۳) طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع یکی از مهمترین اقدامات شهید آیت الله رئیسی بود کشف ۱۷ کیلوگرم زعفران قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد(۱ خرداد ۱۴۰۳) قطار فوق‌العاده مشهد برای مراسم تشییع رئیس‌جمهور از مهاجرت ۱۰ هزار پزشک تا توزیع نابرابر پزشکان متخصص در کشور  برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعلام شد ممنوعیت‌های تردد ویژه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری در مشهد اعلام شد تشکیل پرونده قضایی برای منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد برای روز پنجشنبه (٣ خرداد ١۴٠٣) هم‌زمان با مراسم تشییع و تدفین رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان آسیب‌هایی جدی که روغن مصرف شده به مغز می‌زند تا زنده هستید، تکلیفتان را برای اهدای‌عضو مشخص کنید دستگیری اعضای باند گروگان‌گیری اتباع خارجی در تهران ۱۰ راهکار برای به حداکثر رساندن کالری‌سوزی در ۳۰ دقیقه
سرخط خبرها

توجه ویژه به سلامت زائران پیاده رضوی و ارائه خدمات رایگان درمانی

  • کد خبر: ۷۸۲۳
  • ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
توجه ویژه به سلامت زائران پیاده رضوی و ارائه خدمات رایگان درمانی
سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار زائر پیاده رضوی در دهه پایانی ماه صفر به مشهد مقدس وارد شدند که این تعداد برای امسال حدود ۵۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، خدمات رسانی شایسته به خیل عظیم زائران پیاده رضوی مورد توجه و تاکید مسئولان ارشد کشور و استان قرار دارد و در این میان اهمیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب دو چندان است.
در همین ارتباط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه به همراه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بیمارستان صحرایی مستقر در مسیر زائران پیاده امام رضا (ع) در جاده قوچان - مشهد و ارائه خدمات پزشکی به آنان دیدن کرد.
سعید نمکی در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: نحوه خدمات رسانی به زائران پیاده مطلوب است و تمام واحد‌های بهداشتی و درمانی، بیمارستان‌ها و ایستگاه‌های خدمات رسان در آمادگی کامل هستند.
استاندار خراسان رضوی نیز دیروز از پنج ایستگاه صلواتی مربوط به خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام رضا (ع) در مشهد و جاده مشهد - نیشابور و نحوه امدادرسانی و ارائه خدمات درمانی در ایستگاه‌های صلواتی جمعیت خدمتگزاران امام رضا (ع) بازدید کرد.
علیرضا رزم حسینی گفت: دقت در ارائه خدمات صحیح به زائران رضوی به ویژه در حوزه درمان، تغذیه و اسکان باید مدنظر خدمتگزاران قرار گیرد.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) هم به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون بیش از ۲۱۰ هزار زائر پیاده در قالب یک هزار و ۴۶ کاروان از استان‌های مختلف کشور وارد مشهد شده اند و هم اکنون زائران پیاده در جاده‌های منتهی به این شهر در حال حرکت هستند.
حسین رضایی افزود: ۳۲۰ ایستگاه صلواتی نیز در مسیر‌های ۶ گانه منتهی به مشهد برپا شده است تا خدمات اسکان و پذیرایی، امور فرهنگی، رفاهی و درمانی به زائران پیاده رضوی ارایه کنند.
سازمان اورژانس کشور در این باره اعلام کرد: تمام مراکز بهداشتی و درمانی و اورژانس پیش بیمارستانی در ایام عزاداری پایان ماه صفر، در مسیر‌های عبور کاروان‌ها به مشهد مقدس، خدمات مورد نیاز زائران حضرت امام رضا (ع) را ارائه می‌کنند.
پیرحسین کولیوندار افزود: آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مختلف که در مسیر مشهد مقدس قرار دارند، برای ارائه خدمات به زائران حرم مطهر رضوی آمادگی کامل دارند.

 

استقرار بیمارستان صحرایی و آمبولانس‌ها در مسیر زائران پیاده


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در بیمارستان صحرایی که همزمان با دهه پایانی ماه صفر در مسیر قوچان - مشهد مستقر شده، سه کانتینر و یک چادر بادی برای ارائه خدمات پزشکی به زائران پیاده در نظر گرفته شده و خدمات معاینه توسط پزشک، تزریقات و پانسمان در آن ارائه می‌شود.
دکتر شاپور بدیعی افزود: در این بیمارستان ۱۰ تخت برای تزریقات و ماساژ زائران پیاده رضوی در نظر گرفته شده است.

دبیر کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست خدمات سفر استان خراسان رضوی نیز گفت: ۶۸ بیمارستان در استان خراسان رضوی برای ارائه خدمات درمانی به زائران دهه پایانی ماه صفر به ویژه زائران پیاده رضوی آماده خدمات رسانی هستند.
دکتر مرتضی احتشام فر افزود: خدمات بهداشتی و درمانی به زائران پیاده رضوی طبق سال‌های گذشته و با فرم ارجاع به صورت رایگان ارائه می‌شود.
وی از آماده باش ۲۲۵ پایگاه فعال شهری و جاده‌ای اورژانس ۱۱۵ با بیش از ۲۵۰ آمبولانس فعال در استان خراسان رضوی خبر داد و گفت: ۱۲۴ پایگاه از این تعداد جاده‌ای و بقیه شهری هستند.
وی اظهار داشت: طی این مدت چهار پایگاه اورژانس هوایی نیز در خراسان رضوی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، سبزوار، گناباد و نیشابور، پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس متعلق به دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در خراسان رضوی و هشت موتور آمبولانس آماده خدمات رسانی به زائران پیاده هستند.
احتشام فر به استقرار آمبولانس اورژانس ۱۱۵ در تمام پایگاه‌های جاده‌ای و در مکان‌های مناسب برای اطمینان خاطر زائران پیاده اشاره کرد و افزود: در این راستا هماهنگی و تعامل کامل با پلیس راه، راهداری و سایر ارگان‌های امداد رسان انجام شده است.

 

بازدید مستمر از ایستگاه‌های صلواتی و محل اسکان زائران پیاده

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: گروه‌های نظارتی و بازرسی به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌ها در دهه آخر صفر در مبادی ورودی شهر و در طول مسیر زائران پیاده حضور دارند.
دکتر علی قلیان اول افزود: این گروه‌ها در مسیر‌های منتهی به مشهد مقدس شامل ملک آباد، بینالود، فریمان، سرخس، کلات، چناران و قوچان حضور مستمر دارند.
وی اظهار داشت: در این راستا از ایستگاه‌های صلواتی و محل‌های اسکان بین جاده‌ای و داخل شهری طی ۲ نوبت صبح و عصر بازدید می‌شود.
وی گفت: کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با ارائه توصیه‌های بهداشتی در زمینه نحوه پخت و توزیع نذورات بر وضعیت ایمنی محل‌های اسکان موقت زائران پیاده نظارت دارند.
دکتر قلیان اول از شهروندان و زائران خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با سامانه ۱۹۰ تماس حاصل کنند.

 

فعالیت ۳۸۰ بازرس بهداشتی برای سلامت زائران پیاده

 

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: ۳۸۰ بازرس در دهه پایانی ماه صفر از اماکن و محیط‌هایی که در اختیار زائران پیاده رضوی است بازدید می‌کنند.
علی اصغر حسنی افزود: نظارت بر بهداشت مواد غذایی و آب شرب، بهداشت موکب‌ها و اسکان کاروان زائران پیاده مورد توجه جدی است و در این زمینه نمونه برداری از آب و مواد غذایی انجام می‌شود.
وی با اشاره به بازرسی از ۴۱۰ محل اسکان زائران در شهر مشهد اظهار داشت: این محل‌ها توسط آموزش و پرورش برای زائران در نظر گرفته شده که با حضور ماموران بهداشت محیط و متولیان امر، بازرسی و نظارت از این اماکن انجام می‌شود.
وی با تاکید بر نظارت بر سلامت نذورات مردمی توسط کارشناسان بهداشتی گفت: با همکاری شهرداری مشهد برای توزیع نذورات مکان‌هایی در نظر گرفته شده تا سلامتی زائران تامین شود.
حسنی ادامه داد: تا پایان تعطیلات و بازگشت زائران به شهر‌های خود، نظارت بر موکب‌ها، مراکز اسکان و آشپزخانه‌ها ادامه خواهد داشت.

 

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->