پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

شکست طلسم ۵۰۰ متری، شاید وقتی دیگر

  • کد خبر: ۷۸۸۸
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۵
شکست طلسم ۵۰۰ متری، شاید وقتی دیگر
افتتاح خط انتقال خین عرب به پرکند آباد با وجود تکمیل بودن پروژه و حضور وزیر اقتصاد، به زمانی دیگر موکول شد

شهامت- فلاح - قرار بود با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، چهارم آبان ماه شاهد افتتاح خط انتقال پساب از خین عرب به پرکندآباد باشیم. این خبر را شهرآرا، ۲۴ مهر امسال در گزارشی با عنوان «شکست طلسم ۵۰۰ متری» از زبان دبیر نجات کشف رود اعلام کرده بود. اما شنبه گذشته این برنامه فقط به یک بازدید ختم شد. حسین علی میرزایی، دبیر کارگروه نجات کشف رود، در گفتگو با شهرآرا علت افتتاح نشدن این پروژه را هم زمانی سفر وزیر اقتصاد با ایام دهه آخر صفر اعلام و اظهار کرد: این پروژه آماده بهره برداری است و به زودی در زمانی مناسب و با حضور یکی از مقامات کشوری افتتاح خواهد شد.
این تعلل در حالی صورت می‌گیرد که افتتاح چنین پروژه مهمی باعث اتفاقات خوبی در محدوده کشف رود می‌شود و البته نیاز به برپایی مراسم شادمانه‌ای هم ندارد. پساب تصفیه خانه مدرن خین عرب با ظرفیت یک متر مکعب بر ثانیه کیفیت بالایی دارد که پیش از این به دلیل آماده نبودن خط انتقال این پساب به پرکندآباد حدود ۷۰۰ لیتر پساب وارد کشف رود و با فاضلاب خام مخلوط می‌شد.


تغییر روش تأمین اعتبار کشف رود
اعتبار صدوشصت میلیارد تومانی تخصیص داده شده به کشف رود در سفر نخست رئیس دولت تدبیر و امید به خراسان رضوی و تحقق فقط حدود ۱۵ میلیارد تومان از آن موضوعی به حساب می‌آید که مدت‌ها مورد توجه خبرنگاران بوده است.
در همین راستا وزیر اقتصاد در جریان بازدید از خط انتقال پساب تصفیه خانه خین عرب به پرکندآباد در پاسخ به خبرنگاران گفت: در سفر رئیس جمهور در مجموع ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای کشف رود در نظر گرفته شد.
به گفته فرهاد دژپسند اعتبار لازم برای شروع کار، همان ۱۵ میلیارد تومانی بود که تخصیص یافته و اکنون شیوه تأمین مالی تغییر پیدا کرده است و از روش‌های ترکیبی استفاده می‌شود.
او افزود: همان طور که اکنون بخشی از این پروژه به صورت بیع متقابل اجرا می‌شود، باید تا جایی که ممکن است از شیوه‌های مشابه استفاده و اتکا بر بودجه دولت را کم کرد.
وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه استفاده از منابع دولتی برای تقویت و بروز نبوغ بخش خصوصی به مراتب بهتر از تزریق مستقیم پول است گفت: شرایط کنونی پروژه صرفا به اعتبار مالی بر‌ نمی‌گردد و مسائل تکنیکی هم دخیل است.
دژپسند با بیان اینکه نگرانی‌ها در مورد کشف رود مشهد به بارقه امید تبدیل شده است، تأمین آب شرب مشهد از طریق جایگزینی پساب را سند افتخاری برای شرکت آب منطقه ای، مدیریت استان و تمام کشور برشمرد و اضافه کرد: روش خوبی برای تأمین آب شرب مشهد طراحی شده است. برنامه‌ای که اکنون در حال انجام است، کاری میان مدت است که علاوه بر تأمین نیاز آبی مشهد، نیاز آبی بخش‌های زراعی را تأمین و رونق تولید در منطقه را موجب می‌شود.
اجرا به روش بیع متقابل، استفاده از توان یک شرکت دانش بنیان و شیوه تأمین مالی از نکات مثبتی بود که دژپسند به آن اشاره و با ابراز خرسندی از اعلام آمادگی شهرداری مشهد برای ورود به پروژه تأکید کرد: خود را مکلف می‌دانم که اقدامات لازم را برای سرعت بخشی به کار انجام دهم. همچنین اگر موانعی برای استفاده از تسهیلات وجود داشته باشد پیگیری و در صورت نیاز از مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استفاده خواهم کرد.
محمد علایی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت خط انتقال شش کیلومتری پساب تصفیه خانه خین عرب به پرکندآباد این طور اشاره کرد: برای اجرای این پروژه از توان یک شرکت دانش بنیان استفاده کردیم و کار را ۱۰۰ درصد با بخش خصوصی و با سرمایه گذاری چهل میلیارد تومانی پیش بردیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->