اختصاص معلم خصوصی و سالن مطالعه برای دانش آموزان سیدی مشهد که امتحان نهایی دارند انجام ۲۰۰ عملیات آتش‌نشانی مرتبط با سیل مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) غربالگری جنین ممنوع شده یا استاندارد؟ محمد، دومین نام پرطرفدار پسران در انگلستان شد! تداوم بارش شدید باران و تگرگ در خراسان‌رضوی | انسداد ۳ مسیر جاده‌‌ای در استان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوت یک موتورسوار براثر تصادف در میدان استقلال مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعداد تماس‌های اورژانس مشهد رکورد زد | از تماس‌های غیراورژانسی بپرهیزید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) احتمالاً دیگر بارشی به این میزان در مشهد نداریم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای مرحله دوم طرح هوشمند کنترل سارقان با پابند الکترونیک امتحانات نهایی دانش‌آموزان لغو شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ناتوانی در صدور کارت امتحانات نهایی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی | شدت بارش‌ها از روز یکشنبه کاهش می‌یابد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دانش‌آموزان بدون کارت امتحان نهایی، به مدرسه یا میزخدمت مستقر در نواحی آموزش‌وپرورش مراجعه کنند میدان امام علی (ع) به امام حسن (ع) بسته شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از سکه ولایت عهدی امام رضا(ع) در مشهد کشف ۴۰ کیلوگرم چای تریاکی در فرودگاه امام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حضور ۳۸۰ پزشک و پرستار در شهرستان‌های خراسان‌رضوی (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی حوزه سلامت مشهد برای مواجهه با حوادث احتمالی ناشی از سیلاب بیش از ۴ هزار تماس با اورژانس مشهد درپی بارش باران‌های سیل‌آسا
سرخط خبرها

مسیر تنفس ایران ۸۸ ساله شد

  • کد خبر: ۹۰۵۳۱
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
مسیر تنفس ایران ۸۸ ساله شد
با وجود طراحی قدیمی، ایمنی کم و مسیر‌های جایگزین برای رسیدن به شمال، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند تا از جاده چالوس برای رسیدن به شمال کشور استفاده کنند.

عروجی | شهرآرانیوز؛ بعید است کسی پیدا شود که از پیچ وخم جاده چالوس خاطره‌ای نداشته باشد؛ از جیغ‌های توی تونل تا نگه داشتن کنار جاده و کف ‎وسوت زدن؛ از ترافیک و مه تا بوی غذا و رطوبت و خاک. این جاده سال هاست که به راه تنفس شهری آلوده مثل تهران تبدیل شده است؛ مسیر همیشگی سفر ایرانی‌ها از هر کجای کشور. هرلحظه که نمی‌دانیم باید سر ماشین را به کدام ور کج کنیم، اولین جا جاده چالوس است. توی تابستان و زمستان و تعطیلی‌های چندروزه عید و تعطیلات چندروزه وسط ماه و آخر هفته مدام نامش را بین اخبار می‌شنویم؛ جاده‌ای که باز یا بسته بودنش برای مسافران و برای همه ایرانی‌ها اهمیت دارد. مهم‌تر اینکه کسی با ترافیک سنگین چندساعته اش هم مشکلی ندارد.

با وجود طراحی قدیمی، ایمنی کم و مسیر‌های جایگزین برای رسیدن به شمال، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند تا از جاده چالوس برای رسیدن به شمال کشور استفاده کنند. خیلی‌ها حتی با وجود ترافیک‌های چندساعته سعی می‌کنند از لحظه لحظه سفرشان لذت ببرند و با پخش موسیقی‌های خاطره انگیز، بازی‌های گروهی، صحبت‌های دوستانه و... ترافیک و شلوغی را لذت بخش کنند؛ جاذبه‌هایی که حس خاطره انگیز سفر به شمال را در درون آدمی زنده می‌کند و با خود به دنیایی پر از خاطره‌های خوب می‌برد. رستوران‌های کوچک و بزرگ ابتدای مسیر، سد امیرکبیر با آن نمای جذاب، باغ لاله  گچسر، پیست دیزین، تونل خاطره انگیز کندوان، سیاه بیشه مه آلود، پیچ‌های تمام نشدنی هزارچم و شهر پرترافیک مرزن آباد؛ همه این‌ها و بیشتر از این‌ها در همین مسیر است.

بنابر آمار جهانی، جاده چالوس مشهور به «جاده ۵۹» یکی از ۴ جاده زیبای جهان است که در سال ۱۳۱۲ افتتاح شده است. تا اواخر دوره قاجار، جاده‌ای بین کرج- چالوس وجود نداشته و فقط یک مسیر خاکی و مال رو، راه دسترسی به روستا‌های این منطقه را تشکیل می‌داده، اما به گونه‌ای نبوده است که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد. علاوه براین، با ساخته شدن سد امیرکبیر روی رودخانه کرج، بر جذابیت‌های این جاده افزوده شد، اما با همه این توصیفات، جاده چالوس بعد از ۸۸ سال بخشی از حافظه ایران ماست. تا پیش از آن فاصله تهران به ده نو ۲۱۸ کیلومتر بود، اما با افتتاح این جاده به ۱۶۸ کیلومتر رسید.

از طرف دیگر، ساخت تونل کندوان را باید مهم‌ترین دستاورد جاده سازی در ایران، آن هم در سال‌های ابتدایی قرن دانست. همه ما خاطره‌های زیادی داریم از بوی شیرین کارخانه مینو تا تخت‌های کنار رودخانه کرج سد و دهکده واوان و تناقض بوی گچ گچسر با لاله زارهایش؛ راه همیشه برفی دیزین به گچسر تا راه پیچ درپیچ هزارچم از پست‌ترین نقطه تا بالاترین نقطه و آبشار‌های همیشه خنک چشمه‌های کوهستانی؛ زیبایی‌هایی که محال است لحظه‌ای از خاطرمان فراموش شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->