رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد سکه به کمتر از ۴۰ میلیون تومان سقوط کرد | حباب سکه کاهشی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | ریزش بی‌ارزش (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) خبر جدید وزیر راه درباره نهضت ملی مسکن امشب یارانه واریز می‌شود (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) رکوردشکنی سود بدون ریسک اوراق اسناد خزانه اسلامی + نمودار دلیل کاهش پی‌درپی نرخ دلار چیست؟ (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) سنگ اندازی سامانه‌های متعدد دولت الکترونیک پیش پای کسب وکار‌ها  دلیل کاهش شدید قیمت نات کوین چیست؟ حقوق اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری واریز شد نحوه انتقال نات‌کوین از ربات تلگرام به کیف‌ پول و فروش آن + روش استیک‌کردن یا سرمایه‌گذاری کشف و توقیف ۲۱ تن پای مرغ غیربهداشتی در مشهد | در خرید گوشت چرخ‌کرده دقت کنید  در خواست اتاق اصناف مشهد از واحد‌های صنفی برای کمک به سیل‌زدگان استان ایران خودرو محصولات هایما را گران کرد+ جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار در آستانه ورود به کانال ۵۶ هزار تومان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توزیع ۲۲ هزار تن انواع کود‌های یارانه‌ای بین کشاورزان خراسان رضوی طی سال جاری آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در خراسان‌رضوی | افزایش ۱۷ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان سودای صعود در روز‌های رکود بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد خسارت در بخش کشاورزی بر اثر سیلاب در مشهد دعوت از نیروگاه‌ها برای عرضه برق تولیدی در بورس راه‌اندازی سامانه جدید عرضه خودرو‌های برقی | شروع ثبت نام از فردا + لینک (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بدون قیمت در شهر ما ممنوع!

  • کد خبر: ۹۶۷۴
  • ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۹
بدون قیمت در شهر ما ممنوع!
شهرآرا از وضعیت عرضه کالا‌های اساسی و نحوه نصب برچسب قیمت‌ها در بازار مشهد گزارش می‌دهد
جزایری - به دنبال افزایش نگرانی شهروندان مشهدی از رشد تخلفات واحد‌های صنفی به بهانه گرانی بنزین، شهرآرا با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی خراسان رضوی پویش «بی قیمت نخریم» را راه اندازی کرده است. در این پویش، شهروندان می‌توانند تخلفات مربوط به درج نکردن قیمت کالا‌ها را به شماره ۱۲۴ یا شماره‌های ۸۰۰۰۱۲۴ و ۳۰۰۰۷۲۸۹ اعلام و موضوع را پیگیری کنند. براساس ماده ۶۵ قانون نظام صنفی مصوب ۱۳۸۲ درج نکردن قیمت، استفاده نکردن از تابلو نرخ دستمزد در محل کسب یا درج قیمت به نحوی‌که برای مراجعه‌کنندگان قابل رؤیت نباشد، تخلف بوده و برای آن‌ها جریمه تعیین شده است.
روز گذشته سری به بازار عرضه موادغذایی در چهارراه میدان بار مشهد زده و وضعیت نصب قیمت‌ها و عرضه کالا‌های اساسی را در آنجا رصد کردیم.
برچسب‌ها مى‌گوید قیمت‌ها تغییر چندانى نکرده است. هر کیسه برنج پاکستانی ده‌کیلویی ۸۸ تا ۱۴۰ هزار تومان پیدا می‌شود. به گفته فروشنده‌ها برنج پاکستانی مرغوب کمی ارزان‌تر هم شده است، زیرا همین هفته پیش باید این نوع برنج را کیلویی ۱۶ هزار تومان خریداری می‌کردید. برنج طارم محلی کیلویی ۲۴ هزار تومان، لوبیا سفید ۱۶ هزار تومان، ماکارونی فرمی فله‌ای ۶۰۰۰ تومان، روغن حلبی پنج‌کیلویی ۴۵ هزار تومان، و رب بین ۸۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
در فروشگاه‌ها همه جور جنسی پیدا می‌شود، از شوینده، حبوبات و قند تا رب گوجه‌فرنگی و برند‌های مختلف شوینده‌ها. البته بیشتر اجناسی که اینجا عرضه شده‌اند به صورت فله‌ای هستند. همین مسئله دلیل ارزانی اقلام عرضه‌شده در این خیابان است. افرادی هم که اینجا می‌آیند اقلام فله را به بسته‌بندی ترجیح می‌دهند. بررسی فروشگاه‌های مختلف نشان می‌دهد که همه آن‌ها خود را ملزم به نصب برچسب قیمتی نکرده اند، از این رو برای اطلاع از قیمت موادغذایی مختلف مدام باید از فروشنده‌ها سوال بپرسید.
«بازار خلوت‌تر هم شده است.» این را یکی از فروشنده‌های چهارراه میدان بار به ما می‌گوید. این عرضه‌کننده مواد غذایی دلیل این مسئله را کاهش قدرت خرید مردم و افزایش توزیع کالا‌ها می‌داند. به گفته وی، مردم مقایسه می‌کنند. وقتی از این ماه تا ماه دیگر قیمت ارزاق عمومی تغییر چندانی نکرده است، دیگر تمایلی ندارند که در این شرایط اقتصادی بخواهند پول‌هایشان را به مواد غذایی تبدیل، و در خانه‌هایشان انبار کنند. او درباره نصب نکردن قیمت بر روی برخی از کالا‌های عرضه شده می‌گوید که اقلام مهم و پرتقاضای فروشگاه مانند برنج، روغن و حبوبات قیمت دارند، اما سایر اقلام مانند کنسرو و محصولات بهداشتی به دلیل نوسان قیمتی، برچسب نصب ندارند.
کیسه‌های برنج، حبوبات و حلب‌های روغن تا سقف بلند فروشگاه روی هم چیده شده‌اند. فروشنده می‌گوید هرچند زمینه برنج پاکستانی در بازار بهتر شده، هنوز عطش بازار برای این نوع برنج‌ها کمتر نشده است. برای همین، حتی افرادی که قصد جدی برای خرید ندارند، به صورت عبوری از ما سؤال می‌کنند برنج پاکستانی چند، تا مطمئن شوند این نوع برنج در بازار هست. وارد یکی دیگر از فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی می‌شویم. صف افرادى که منتظر حساب و کتاب صندوق‌دار هستند کوتاه است. اوضاع فروشگاه عادى است. یک کیسه برنج، یک حلب روغن، ۲ تا دستمال کاغذی و .... محتویات خرید مراجعان از همین قرار است و از خرید چند کیسه برنج، رب و ماکارونی خبری نیست. قفسه‌ها مملو از کالاست.
با این حال در برخی از فروشگاه‌ها نصب نکردن قیمت برخی از اقلام سبب شده تا خریداران نتوانند، قیمت دقیق یک کالا را برآورد کنند. فروشنده‌ها به ما می‌گویند که درج نشدن قیمت‌ها مختص به برخی از کالا‌ها مانند محصولات بهداشتی، کنسروجات، چای و رب است. به گفته این فروشنده‌ها قیمت چای هفته گذشته تحت تاثیر قیمت ارز مقداری نوسان داشت و برای همین آن‌ها مجبورند، سریع قیمت‌ها ر ا تغییر دهند وهمین مسئله سبب درج نکردن قیمت‌ها شده است. دلیلی که از نظر قانونی قابل قبول نیست.
بازار‌های شهرداری
همچنین با توجه به اینکه یکی از مراکز خرید شهروندان مشهدی بازار‌های شهرداری است، چگونگی رعایت برچسب قیمت کالا‌ها را از مدیرعامل سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری جویا شدیم.
بهروز کیانی از همراهی این سازمان با پویش «بی قیمت نخریم» خبر داد و گفت: هر پویشی این چنینی که برای شهروندان مشهدی شرایط مقایسه کالا‌های مختلف را فراهم می‌کند، علاوه بر کنترل قیمت‌ها در بازار، می‌تواند تأثیر بسزایی بر نظارت روی فروشگاه‌های مختلف به وجود آورد. وی افزود: تمامی اجناس عرضه شده در فروشگاه‌های شهرداری دارای برچسب قیمت هستند تا شهروندان بتوانند قیمت کالا‌ها را با یکدیگر مقایسه و سپس خرید کنند. وی ادامه داد: اطلاع شهروندان از قیمت‌های واقعی کالا‌ها نه تنها نظارت مسئولان را راحت می‌کند بلکه از گران فروشی‌های احتمالی در بازار جلوگیری می‌کند.
او درباره تغییر قیمت‌ها پس از تنظیم قیمت بنزین گفت: در فروشگاه‌های عرضه کالای شهرداری مشهد، پس از تنظیم قیمت بنزین، هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته ایم. حتی در بعضی اقلام، کاهش قیمت داریم. روند عرضه کالا‌ها در این فروشگاه‌ها مانند هفته‌های گذشته شرایطی عادی دارد.

ثبات بازار
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز از حاکم بودن ثبات بر بازار خبر داده و به ایرنا گفته‌است: هم‌اکنون قیمت اقلامی مانند گوشت مرغ، گوشت گوسفند، لوبیا، عدس، شکر و روغن در این استان از میانگین کشوری کمتر است. علی رسولیان اظهار کرد: با این حال، قیمت تخم مرغ طی چند روز اخیر اندکی افزایش یافته است که تعزیرات حکومتی و بازرسان سازمان صنعت استان موظف شدند با نرخ‌های بیش از ۸۹ هزار ریال برای هر کیلوگرم تخم مرغ برخورد نمایند. وی ادامه داد: با توجه به حساسیت وضعیت بازار در شرایط کنونی، ۱۷۲بازرس از سوی سازمان صمت و ۳۵ بازرس از سوی اتاق‌های اصناف در استان فعال شدند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->