گفت‌وگو با صالح پی‌خوش، نوجوان فعال قرآنی و دارای رتبه برتر مسابقات همخوانی کشور
  • کد مطالب: ۱۰۶۳۴۰
  • /
  • ۰۷ ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۵

گفت‌وگو با صالح پی‌خوش، نوجوان فعال قرآنی و دارای رتبه برتر مسابقات همخوانی کشور

صالح پی‌خوش، نوجوان فعال و موفق در زمینه قرآن، ۱۵ساله و کلاس نهم مدرسه کمال است.

شبنم کرمی- شب‌های عزیز قدر را پشت سر گذاشته و اندک‌اندک به پایان ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم.

رمضان، ماه نزول قرآن و میهمانی خدای مهربان است، امیدوارم هریک از ما در این مدت، توانسته باشیم توشه‌ای معنوی از این سفره پربرکت برداریم.

صالح پی‌خوش، نوجوان فعال و موفق در زمینه قرآن، ۱۵ساله و کلاس نهم مدرسه کمال است. با او از ماه رمضان و برکات انس با قرآن گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 

 

اشتیاق یادگیری قرآن

در مهدکودک با قرآن آشنا شدم و از همان زمان در موسسه قرآنی خاتم‌الانبیاء مشغول فراگیری قرآن هستم.

قرآن برکات و آثار معنوی و مادی بسیاری برای من داشته است که همین برکات مرا به سمت یادگیری کلام خدا هدایت کرد و من هم با اشتیاق به سمت آن رفتم.

در دوره‌ی دبستان موفق به حفظ جزء ۳۰ شدم و اکنون نیز بیشترِ بخش‌های مختلف قرآن کریم که برای تلاوت، تکرار و تمرین می‌کنم را حفظ هستم.

حفظ قرآن به تکرار زیادی نیاز دارد؛ به‌دلیل اینکه برای هربار تلاوت صحیح، باید ساعت‌ها زمان اختصاص دهم پس از مدتی آیاتی که تکرار و تمرین می‌کنم خواسته و ناخواسته از بَر می‌شوم اما معانی قرآن را خیلی کم می‌فهمم، البته فعلا هم سمت تفسیر نرفته و روی قرائتم تمرکز کرده‌ام.

 

هدیه قرآن برای پیروانش

تلاوت قرآن حس بسیار خوبی به انسان می‌دهد که نمی‌توانم توصیفش کنم، واقعا آرامش‌بخش است.

یکی از برکات تلاوت قرآن برای من، عضویت در گروه تواشیح «منتظران موعود» و اجراهایمان در جاهای مختلف مانند حرم مطهر امام‌رضا(ع) بوده است.

در مجموع، قرآن برکات و هدایای مادی و معنوی را همزمان برای پیرو و انیس خود به‌دنبال دارد که دوست دارم همه‌ی بچه‌ها این موضوع را بدانند.

من هم بیشتر اوقات، پس از نماز و پیش از اجرا یا کلاس قرآن به تلاوت می‌پردازم.

 

رمضان و قرآن

ارتباط قرآن با ماه مبارک رمضان را این‌گونه می‌بینم که وقتی در این ماه، گناه‌ها کم‌تر شوند لذت بردن از نماز و قرآن خواندن و حتی عبادات دیگر بیشتر می‌شود.

امسال مکلف شده‌ام اما سه سال است که روزه می‌گیرم زیرا روزه دستور خداوند است. علاوه بر این، سبب بیشتر شدن تقوا و ایمان و گرایش کمتر به گناهان می‌شود.

شاید روزه‌داری طی روز کمی سخت باشد اما پس از ماه مبارک رمضان متوجه می‌شویم که تا چه اندازه در رفتار و گفتار فرق کرده و مثبت شده‌ایم.

از تاثیرات معنوی قرآن در ماه رمضان می‌توانم به لذت بردن از خواندن و ختم آن و همچنین ثواب روزه‌داری و اطعام مستمندان اشاره کنم.

به‌دلیل زیاد شدن جلسات قرآن و دعوت شدن به جلسات مختلف در این ماه، آثار مادی درخورتوجهی نیز برایم دارد.

یکی از خاطرات خوب من از ماه رمضان مربوط به سال پیش بود که با دوستانم در گروه منتظران موعود برای اجرای ترتیل، هر روز به دارالقران یحی‌بن‌زید می‌رفتیم و خاطرات بسیار خوبی از آن ایام برای همه‌ی ما به‌جا مانده است.

 

مقام‌های قرآنی من

تاکنون توانسته‌ام مقام‌های مختلفی در این زمینه کسب کنم که از آن میان، کسب مقام برتر مسابقات قرائت ناحیه در پایه هفتم، مقام اول استانی در مسابقات همخوانی قرآن با گروه منتظران موعود و همچنین مقام سوم کشوری همین مسابقات به‌عنوان نماینده‌ی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ با مربیگری استاد بازودار بوده است.

البته به رشته ورزشی والیبال نیز علاقه بسیاری دارم و هم‌فراز با قرآن آن را ادامه می‌دهم و تاکنون توانسته‌ام تعدادی موفقیت در این رشته کسب کنم که به‌دست آوردن مقام سوم مسابقات نونهالان خراسان رضوی در سال۱۴۰۰ از جمله‌ی آن‌ها بوده است.

 

بزرگ‌ترین هدف

بزرگ‌ترین هدف یک قاری، رسیدن به رتبه‌ی بین‌المللی است که من هم این هدف را در پیش گرفته‌ام. به لطف خداوند در درس هم موفق هستم.

با توجه به فعالیت‌های قرآنی‌ام در مدرسه، بسیاری از دوستانم مشتاق یادگیری قرآن شده‌اند که برایم بسیار ارزشمند است و امیدوارم الگوی خوبی برای آن‌ها باشم.

افزون بر خانواده، بهترین مشوقم در پیشرفت‌های قرآنی، مربیان کوشای موسسه خاتم‌الانبیاء و مربی بزرگوارم استاد بازودار عزیز بوده‌اند که در این راه، حمایت‌های بسیاری از من کرده و می‌کنند و از همگی سپاسگزارم.

به همسن‌وسالانم توصیه می‌کنم حتما با کلام خدا مأنوس شوند و به نکاتی که در قرآن گفته شده است به‌ویژه نماز، بسیار توجه کنند و از فرمایشات آن در همه‌ی ابعاد زندگی خود به نیکی بهره ببرند.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.