گفت‌وگو با کیانا ره‌نورد، نوجوان نویسنده و شاهنامه‌خوان برتر سرزمین توس
  • کد مطالب: ۹۱۸۸۲
  • /
  • ۲۲ آذر‌ماه ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۱
  • ۲

گفت‌وگو با کیانا ره‌نورد، نوجوان نویسنده و شاهنامه‌خوان برتر سرزمین توس

کیانا ره‌نورد 12 سال دارد و نویسنده و شاهنامه‌خوان برتر و هم‌وند (عضو) گروه فرهنگی هنری «واسپوهران ایران» (شاخه‌ی توس) است. با او گفتگو کرده ایم که می خوانید.

شبنم کرمی - «شاهنامه درس زندگی است و در آن با دیو‌های پلید «رشک» و «آز» آشنا می‌شویم تا بتوانیم از گزندشان دور بمانیم، و در مقابل، به خردگرایی و داد سفارش شده‌ایم.»

کیانا ره‌نورد پیش از هر سخن دیگری، جمله‌ی بالا را می‌گوید که نشان‌دهنده‌ی درک عمیق او از شاهنامه است.

این نوجوان دوازده‌ساله، هم‌وند (عضو) گروه فرهنگی هنری «واسپوهران ایران» (شاخه‌ی توس) است.

کیانا شاهنامه‌خوانی را از ۹ سالگی آغاز کرده که به گفته‌ی خودش، گام نهادن در مسیری بسیار زیبا و ارزشمند برایش بوده است.

او تاکنون مقام اول دومین جشنواره‌ی ملی گلستان‌خوانی مجازی کودکان و نوجوانان حدیث آرزومندی شیراز، رتبه‌ی برتر نخستین جشنواره‌ی کشوری شاهنامه‌خوانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال‌وبختیاری، مقام دوم برگزیده طلایی سومین جشنواره‌ی شاهنامه‌خوانی و نقالی بامداد تهران، برگزیده‌ی ویژه جشنواره بین‌المللی راه سیمرغ تورنتوی کانادا، برگزیده‌ی مرحله‌ی نخست دومین جشنواره‌ی ملی شاهنامه‌خوانی و نقالی مشهد، برگزیده‌ی مرحله نخست سومین جشنواره‌ی ملی شاهنامه‌خوانی و نقالی مشهد، برگزیده‌ی مرحله‌ی اول نخستین جشنواره‌ی نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا، مقام اول جشنواره غزل‌خوانی استانی (سرخس) و داور، کارشناس و رئیس هیئت داوران چهارمین جشنواره‌ی شاهنامه‌خوانی و نقالی بامداد تهران را در کارنامه‌ی ادبی خود دارد.


شاهنامه‌خوانی را چرا و چه‌گونه آغاز کردی؟

با توجه به اینکه شاهنامه پر از الگو‌های بسیار خوب اخلاقی به‌ویژه برای دختران است، از مهر ۱۳۹۷ در کلاس‌های شاهنامه‌خوانی کودک و شاهنامه‌ی شهرداری مشهد نام‌نویسی و این کار را به طور حرفه‌ای آغاز کردم.

از وقتی وارد دنیای ادبیات و به‌ویژه شاهنامه شدم، گوش‌هایم به شنیدن اسم فردوسی، شاهنامه و شخصیت‌ها و ابیات آن بسیار حساس شدند و چشم‌هایم از دیدن تصاویر شاهنامه بر دیوار‌های شهر، لذت می‌برند و دایره‌ی واژگانی‌ام خیلی پربارتر شده است.

با افراد فرهیخته‌ی بسیاری آشنا شده‌ام و اجرا‌های پی‌درپی هم اعتمادبه‌نفس خوبی به من بخشیده است.


جز شاهنامه با کدام آثار ادبی دیگر آشنایی داری؟

از آنجا که ادبیات ما سرشار از نکته‌های ارزشمند اخلاقی است و می‌تواند راهنما و روشنگر مسیر زندگی‌مان باشد، تاکنون در مجموع ۳۶ داستان از شاهنامه‌ی فردوسی، ۵۵ غزل از حافظ، ۲۰۰ رباعی از خیام و تعدادی غزل و حکایت از سعدی و مولانا و مقدمه‌ی شاهنامه ابومنصوری را فراگرفته و حفظ کرده‌ام.

با بخش کوچکی از تذکرة‌الاولیای عطار و تاریخ بیهقی هم آشنایی دارم.


چه‌گونه به‌عنوان رئیس هیئت داوران جشنواره‌ی بامداد تهران انتخاب شدی؟

پارسال در جشنواره‌ی بامداد تهران، مقام دوم طلایی را به دست آوردم.

از آنجا که شرکت‌کنندگان این جشنواره کودکان و نوجوانان هستند و داوران نیز از میان همان گروه سنی انتخاب می‌شوند، در آزمون داوری جشنواره شرکت کردم و انتخاب شدم.

پس از مدتی هم با توجه به تلاش‌هایم، در مقام کارشناسی و سپس به عنوان رئیس هیئت داوران برگزیده شدم.


به چه فعالیت دیگری علاقه‌مند هستی؟

به نویسندگی و موسیقی بسیار علاقه دارم و در حال فراگیری ساز ویولون هستم. در مسابقات چرتکه مقام سوم استان را به‌دست آورده‌ام.

عاشق ریاضیات هستم و لوح افتخار مسابقات بین‌المللی ریاضیات کانگورو را دارم. در دوره‌های فن بیان و آیین سخنوری نیز شرکت کرده‌ام.

به زبان انگلیسی و رایانه خیلی علاقه‌مندم و در درس‌هایم همیشه جزو برترین‌های کلاس بوده‌ام.


درباره‌ی تجربه نویسندگی‌ات بگو.

تاکنون ۳۰ داستان نوشته‌ام که استادم، حورا حق‌شنو، برای چاپ تعدادی از آن‌ها اقدام کرده است و در مرحله‌ی ویرایش نهایی هستند.

در این زمینه نیز تاکنون توانسته‌ام مقام اول داستان‌نویسی جشنواره‌ی «جشن آب در ۸ قاب»، برگزیده‌ی دوره نخست جشنواره کشوری داستان‌نویسی «شوناس»، برگزیده‌ی دوره‌ی نخست سومین دوره‌ی مسابقات داستان‌نویسی «حرّا» (بندر خمیر)، اثر شایسته‌ی تقدیر مسابقه‌ی ادبی استانی «پر سیمرغ ۱» و اثر شایسته‌ی تقدیر در مسابقه‌ی فرهنگی‌هنری «پر سیمرغ۲» را به‌دست آورم.


چه کسانی را در موفقیت‌هایت مؤثر می‌دانی؟

مادرم این مسیر سبز را برایم رقم زد و خود را مدیون او می‌دانم.

در جریان آموزش هم از خانه‌ی کودک و شاهنامه، مهربانو قاینی و استادم، سیاوش باقریان، که همیشه همراه و پشتیبان من و دوستانم بوده‌اند سپاسگزارم.


برای آینده چه برنامه و هدفی داری؟

هنوز نمی‌دانم در آینده به چه حرفه‌ای مشغول خواهم شد، اما دوست دارم که در کنار کار، ادبیات به‌ویژه شاهنامه‌پژوهی را ادامه دهم.


برای هم‌سن‌وسالانت سخنی داری؟
دوستان عزیزم! با ادبیات و مفاخر ایران گرامی آشتی کنید و تا می‌توانید کتاب بخوانید. کتاب خوب، ذائقه‌ی شما را پرورش می‌دهد و ادبیات گفتاری و نوشتاری‌تان را.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
افسون. بهار گودرزی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
0
0
سلام من خیلی به شاهنامه‌خوانی علاقه دارم و در این زمینه به مشاوره و راهنمایی نیاز دارم
زیتا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
0
0
افرین دختر خوب .