اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها
آیین پایانی نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشهد با تقدیر از مجسمه‌سازان این رویداد برگزار شد

ادای دین به مشاهیر شهر

  • کد خبر: ۱۰۳۴۵
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۱
ادای دین به مشاهیر شهر
گروه هنر| نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشهد با حضور ۲۰ هنرمند مطرح کشوری و استانی که برای ساخت ۲۰ سردیس از شهدا و مفاخر در مشهد گردهم آمده بودند، از دوم آذرماه به‌صورت رسمی آغازبه‌کار کرد. از این‌رو هنرمندان حاضر در این رویداد، یک هفته فرصت داشتند تا ساخت سردیس‌هایی را که به آن‌ها محول شده بود، به پایان برسانند. این رویداد که به همت شهرداری مشهد و در راستای بهبود سیما و منظر شهری به‌واسطه جانمایی المان‌های دائمی و با هدف تجلیل از مقام والای شهدا و مفاخر فرهنگی و علمی شهر برگزار شده بود، با استقبال خوب مردم و اهالی هنر روبه‌رو شد و افراد بسیاری با حضور در سالن‌های استاد ترمه‌چی و سلطانعلی مشهدی در چارسوق هنر بوستان کوهسنگی از مراحل تولید این ۲۰ اثر بازدید کردند. هم‌زمان با به پایان رسیدن ساخت این ۲۰ سردیس، آیین پایانی نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا و مفاخر مشهد شب گذشته با حضور برخی از مسئولان شهری و هنرمندان برگزار شد.

امید به تکرار این سمپوزیوم
در حاشیه این مراسم سیدمسعود ریاضی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، در گفتگو با شهرآرا از برگزاری این رویداد فرهنگی هنری ابراز خوش‌حالی کرد: «در یکی، دو سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه مجسمه‌سازی شروع شده است. آثاری که بر اساس شاهنامه ساخته شده و المان‌های دائمی درونِ شهر، کم‌سابقه بوده است. این سمپوزیوم بی‌نظیر هم یکی از همان اتفاقات نادر است که در یکی، دوسال اخیر رخ داده است.»
او همچنین با حمایت از حضور استادان مجرب مجسمه‌سازی استانی و ملی در سمپوزیوم، گفت: این حضور و اهتمام به ارتقا و ترویج هنر مجسمه‌سازی کمک می‌کند. آثار ارزشمندی که در این چند روز خلق شد، باعث خواهد شد جوان‌تر‌ها هم پای کار بیایند و با علاقه بیشتری فعالیت کنند. به نظرم نباید این حرکت متوقف شود و امیدوارم این سمپوزیوم مجسمه‌سازی تکرار شود.
رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس با بیان اینکه برگزاری این رویداد‌ها مشهد را به یکی از قطب‌های مجسمه‌سازی کشور تبدیل خواهد کرد، گفت: این حرکت فرهنگی می‌تواند بستری را فراهم کند که نه‌تن‌ها به مشهد و استان خراسان‌رضوی، که به جریان مجسمه‌سازی کشور کمک شود.

برگزاری سمپوزیوم برای تقویت هویت فرهنگی شهری
محمدمحسن مصحفی، سرپرست معاونت فرهنگی‌اجتماعی شهرداری مشهد، در این مراسم با ابراز رضایت از روند برگزاری سمپوزیوم، گفت: این رویداد با استاندارد‌هایی که از پیش طراحی شده بود، انجام شد. به نظر می‌رسد همه شرکت‌کننده‌ها از این سمپوزیوم رضایت داشتند و این سبب می‌شود مدیریت‌شهری هم از نتیجه کار رضایت داشته باشد.
او با طرح این سؤال که چرا شهرداری تصمیم به برگزاری چنین رویدادی گرفته است، گفت: موضوع هویت شهری، چالشی است که در شهر‌های مدرن وجود دارد. خصلت شهر‌های مدرن به گونه‌ای است که آن‌ها را از تاریخ و پیشینه خودشان جدا کرده و این جدایی مصائبی را برای شهر و شهروندان ایجاد می‌کند. برای شهرداری‌ها در همه شهر‌ها ترویج فرهنگ شهری و تقویت هویت از اولویت‌های جدی است. این سمپوزیوم هم یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در حد مرغوب پاسخی برای حل این مشکل داشته باشد.
مصحفی به اهمیت رویارویی شهروندان با مراحل خلق یک اثر هنری اشاره کرد و این اتفاق را در تقویت حس تعلق مؤثر دانست: «شهروندان با یک اثر خلق‌شده روبه‌رو نمی‌شوند و روندی را که آن اثر طی کرده تا به یک محصول هنری دارای روح برسد، از نزدیک می‌بینند و این موضوع می‌تواند در تقویت حس تعلق مؤثر باشد.»
مصحفی با بیان اینکه مدیران شهری در درجه اول به‌عنوان شهروند و در درجه دوم به‌عنوان مدیران شهری دینی به مفاخر خود دارند که باید آن را ادا کنند، گفت: تجلیل از مفاخر یک شهر این حسن را دارد که گسست و شکاف فرهنگی میان نسل‌ها را می‌کاهد. این اتفاق‌ها این پیام را انتقال می‌دهد که این شهر گذشته‌ای دارد و باید به آن افتخار کرد. ما خودمان را مکلف می‌دانیم هرکسی را که به داشته‌های این شهر افزوده است، تجلیل کنیم. نصب این سردیس‌ها که هنرمندانه ساخته شده‌اند، قطعا به سیما و منظر شهری کمک می‌کند.
 
 
سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم سمپوزیوم
 

این سمپوزیوم ادامه دارد
به گفته رئیس اداره امور هنری سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری مشهد، اختتامیه واژه مناسبی برای مراسم پایانی سمپوزیوم نیست و تنها بخشی از این رویداد پایان یافته است. صدرا یوسفی گفت: تولید آثار بعدی، جانمایی و نصب این تولیدات در شهر مشهد و همچنین استفاده مردم از این آثار بخش‌های بعدی سمپوزیوم است.
یوسفی در ادامه با اشاره به اینکه ماه‌ها قبل از انتشار فراخوان سمپوزیوم در مهرماه امسال، برنامه‌ریزی‌ها در شورای سیاست‌گذاری و سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری مشهد انجام شده بود، گفت: در این مدت نزدیک به ۴۰ رزومه در ۲ بخش «هنرمندان ملی و میهمان» و «هنرمندان خراسان و مشهد» به دبیرخانه رسید. شورای سیاست‌گذاری داوری، ۱۲ هنرمند خراسانی و ۸ هنرمند و استاد شاخص ملی را برای حضور در نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشهد برگزید.
رئیس اداره امور هنری سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری مشهد مسئله اصلی برای برگزارکنندگان این سمپوزیوم را انتخاب چهره‌های نامدار، مفاخر و شهدای شهری و استانی دانست: «این یک چالش جدی بود؛ به دلیل اینکه شهر مقدس مشهد و استان خراسان‌رضوی با پیشینه‌ای که در فرهنگ و هنر دارد، کهکشانی از مفاخر، هنرمندان و شهدای دلاوری را در خود پرورانده و تقدیم فرهنگ و هنر ایران کرده است. امیدواریم با نصب این سردیس‌ها در شهر، بخشی از دینمان را به شهدا و مفاخر ادا کنیم.»
اوبا تأکید بر واژه «نخستین»، گفت: این واژه برای ما نشانه‌ای است تا این راه را ادامه دهیم. بعد از حدود ۹ روز از آغاز سمپوزیوم، همه ما به این نتیجه رسیده‌ایم که وضع هنر شهری در حوزه مجسمه‌سازی و به‌ویژه سردیس با ۱۰ روز پیش تفاوت کرده است. توقع‌ها در این زمینه بالا رفته است و ما هنردوستانی نیستیم که ۱۰ روز پیش بودیم. ما می‌خواهیم در حوزه هنر‌های شهری قله‌های بیشتری را فتح کنیم.
یوسفی از حمایت‌های مدیریت‌شهری و شورای اسلامی شهر مشهد قدردانی کرد و گفت: وقتی در خانه هنرمندان طرحی را به مدیریت‌شهری ارائه می‌کنیم، آن‌ها پشتیبان ما هستند.
او همچنین رسانه‌های همراه با سمپوزیوم را بسیار تأثیرگذار دانست: «در چند روز اخیر که مشکل اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی وجود داشت، این رسانه‌ها و به‌ویژه روزنامه شهرآرا بود که با بازتاب اخبار این رویداد هنری مردم را به چارسوق هنر کشاند.»

مجسمه‌ها را با قالب برنز مانا کنید
ایرج خواجوی، نقاش پیش‌کسوت مشهدی نیز در این مراسم گفت: شهرداری مشهد هنر شهری را در این شهر دگرگون کرده است. مجسمه و پیکره به شهر زیبایی خاصی می‌بخشد.
به گفته این هنرمند سمپوزیوم مجسمه‌سازی باید تکرار و آثار ساخته‌شده در این رویداد نیز با برنز قالب‌گیری شود: «از مسئولان محترم می‌خواهم فایبرگلاس و موادی از این دست را کنار بگذارند و مجسمه‌ها را با بهترین مواد (برنز) قالب‌گیری کنند تا مانا شوند.»

۲۰ هنرمند، ۲۰ افتخار
در نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشهد ساخت سردیس‌های «مهدی اخوان‌ثالث»، «محمدرضا شفیعی‌کدکنی»، «عماد خراسانی»، «علی رواقی»، «رضا سعیدی»، «حسین ترمه‌چی» و «منصور نریمان» به ترتیب توسط هادی ضیاءالدینی، ملک‌دادیار گروسیان، ربین حیدری، یاسر حسینی، هاشم شفیعی، علی چراغی و عطا صحرایی به پایان رسید. همچنین جعفر نجیبی، مهدی وثوق، نادیا جوادی، مرتضی دستجردی و نادر قشقایی که ساخت سردیس‌های «محمدرضا حکیمی»، «محمد خادم»، «حسین زمرشیدی»، «عباس اخوین» و «انوشیروان ارجمند» را بر عهده داشتند.
از دیگر سردیس‌هایی که ساختشان در این سمپوزیوم به پایان رسید، می‌توان به ساخت سردیس «شهید فرامرز عباسی»، «شهید موسی نامجو»، «شهید محمود صارمی»، «شهید پرویز حبرانی»، «شهید نورعلی شوشتری»، «شهید محمود کاوه»، «شهید علی اندرزگو» و «شهید ابراهیم فخرایی» به دست ابراهیم پاپی‌راد، قدرت‌ا... معماریان، زهرا موسوی‌اصل، محمدحسین خیرآبادی، علیرضا قدم‌یاری، علی لوایی، هادی عارفی‌منش و فردین اسفندیاری اشاره کرد. همچنین در پایان مراسم اختتامیه این رویداد از ۲۰ هنرمند مجسمه‌ساز با حضور محسن مصحفی سرپرست سازمان اجتماعی‌فرهنگی شهرداری، سیدمسعود ریاضی رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس، سرهنگ حسین زنگویی، رئیس قرارگاه منطقه شمال شرق ارتش جمهوری اسلامی، محمدرضا محمدی معاون هنری و سینمایی اداره‌کل ارشاد خراسان و صدرا یوسفی دبیر این رویداد و رئیس اداره امور هنری شهرداری مشهد تقدیر شد.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->