پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها
سومین نشست خبری محمدرضا کلائی شهردار مشهد

علیه منیّت‌ها

  • کد خبر: ۱۱۵۳۴
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۱
علیه منیّت‌ها
محمد رضا کلائی، شهردار مشهد، در سومین نشست خبری‌اش خودبینی‌ها و خود‌حق پنداری‌ها را مانعی برای خدمت به مردم دانست
زهرا اسکندریان - «در مشهد همدلی‌ها بالاست، ازخودگذشتگی‌ها بالاست، واقعا همه به فکر رضایت مردم هستند، اما آنچه جلو آن‌ها را برای کار کردن می‌گیرد، منیت است؛ اینکه برخی فکر می‌کنند من حقم و تو باطل، اگر فعالیتی به اسم دستگاهی دیگر تمام شود، نفس‌ها تنگ می‌شود و این منیت‌ها و نفسانیات جلو کار را گرفته است. اگر منیت‌ها و خودحق‌پنداری‌ها نباشد، فضای فعلی استان فوق‌العاده خواهد بود. آنچه که اکنون در فضای استان رخ داده در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، اما این خودبینی‌ها و خودحق‌پنداری‌ها را عامل خطر می‌دانم.» این‌ها بخشی از صحبت‌های شهردار مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه بود. محمدرضا کلائی دیروز برای سومین‌بار در دوره شهردار بودنش به جمع خبرنگاران آمد و در کنفرانسی خبری، در سالن جلسات نمایشگاه بین‌المللی به سؤالات اصحاب رسانه پاسخ گفت. بر اساس وعده‌ای که کلائی به اهالی مطبوعات داده، او هر ۱۰۰ روز یک‌بار پاسخ‌گوی خبرنگاران رسانه‌های جمعی است و این‌بار نیز این نشست با سالروز یک‌سالگی شروع به کارش به‌عنوان شهردار مقارن شده بود. او که به‌عنوان یکی از جوان‌ترین مدیران شناخته می‌شود، ۲۷ آبان‌ماه سال گذشته به دلیل اجرای قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها، به صندلی شهردار مشهد تکیه زد. این قانون علاوه بر کلائی، علیرضا رزم‌حسینی را هم به استانداری خراسان‌رضوی آورد. تلاقی زمان فعالیت این ۲ نفر و البته مدیریت‌های دیگر دستگاه‌ها موجب شد که از داخل و خارج از استان بگویند در مشهد همدلی خوبی به وجود آمده است و ره‌آورد آن را هم پروژه‌های اجراشده یا در حال اجرا می‌دانند. او با بیان اینکه از نظر گرایش سیاسی اصلاح‌طلب هستم و ریشه‌های فکری من از این گرایش نشئت می‌گیرد، اضافه کرد: از وقتی که در جایگاه شهردار مشهد قرار گرفتم، شهردار همه مردم و جناح‌ها هستم؛ شهردار همه کسانی که نگاه من را قبول ندارند، با من دشمنی می‌کنند یا چوب لای چرخ کار‌های من می‌گذارند هم هستم. به همین دلیل باید با همه جریان‌ها گفتگو کنم، اما از الگو‌هایی که اعتقاد دارم، عدول نخواهم کرد. کلائی ادامه داد: آن چیزی که نسل جوان ما باید جدی بگیرند، برقرارکردن ارتباط درست بین این موضوع است. باید نظرات همه را بشنوی. همدلی در مشهد زیاد است؛ مثل اینکه در شلوغی‌های اخیر به بسیاری از شهرداری‌ها ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده، اما در مشهد هیچ آسیبی وجود نداشت. نشست خبری به دلیل دیر رسیدن شهردار با یک ربع تأخیر شروع شد، با این حال صحبت از هر چیز که این روز‌ها دغدغه هست و نیست، در این جلسه مطرح شد؛ از ناامیدی برای راه افتادن کوهستان پارک تا امیدواری برای راه‌اندازی خط ۳ قطارشهری و رفتن استراماچونی از استقلال! البته آقای شهردار خبر‌های خوبی هم برای قشر‌های مختلف مردمی در این نشست داشت؛ اینکه اگر کوهستان پارک به این دوره مدیریت‌شهری نمی‌رسد، قرار است در چهل‌بازه یک شهربازی بی‌نظیر در سطح خاورمیانه ایجاد شود. این نشست خبر خوب دیگری هم داشت؛ مسجد مروی‌ها با وجود اینکه در مسیر شارستان قرار دارد، در هیچ شرایطی تخریب نمی‌شود، بلکه قرار است مثل آنچه برای گنبدسبز اتفاق افتاده است، انجام شود.

مسجد مروی‌ها تخریب نمی‌شود
کلائی در این نشست با بیان اینکه معتقد نیستم که ساختمان مسجد مروی‌ها ارزش و قدمت تاریخی دارد، بلکه معتقدم یکی از عناصر میراث معنوی آن منطقه است، گفت: این مسجد به هیچ وجه تخریب نمی‌شود برای این مسجد ۲۴۰ متری چیزی شبیه گنبدسبز ایجاد خواهد شد؛ به‌طوری‌که در نقطه اتصال شارستان، بولوار رضوان و ره‌باغ رضوان میدان‌گاهی به اندازه ۴۰۰ متر ایجاد می‌شود.
او با تأکید بر اینکه با تخریب برخی نقاط دیگر مثل نوغان هم مخالف هستم، افزود: منتهی این دغدغه‌های فرهنگی‌تاریخی ما را به حساب موافقت با متولیان پژوهشکده‌های مختلف که کاسبی یا سیاسی کار‌ی می‌کنند، در نظر نگیرید.

توسعه فرودگاه مشهد به سمت شرق
پرسش خبرنگار شهرآرا درباره شهر فرودگاهی موضوعی بود که پای آندره‌آ استراماچونی را هم به نشست خبری شهردار مشهد باز کرد. چندی پیش جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا، به مشهد آمده بود و شهردار مشهد در دیدار با او درباره فرماندهی شهرداری در ساخت و توسعه فرودگاه مشهد رایزنی کرد. کلائی دیروز در این‌باره به شوخی گفت که احتمالا سفیر ایتالیا به دلیل پیگیری برای برگشتن استراماچونی به ایران درگیر است و وقت نمی‌کند درباره پروژه شهر فرودگاهی مشهد کاری کند. با این حال سرمایه‌گذاری شهرداری در ایجاد شهر فرودگاهی یا توسعه فرودگاه فعلی همچنان پابرجاست. وی بیان کرد: با توسعه فرودگاه فعلی و ایجاد باند سوم، مشکل امکان نداشتن فرود در شب و ایجاد آلودگی صوتی رفع خواهد شد. ایجاد شهر فرودگاهی و انتقال فرودگاه مشهد جدی است، ولی نیازمند طی کردن فرایند‌های قانونی و اخذ مجوزهاست و با ایجاد شهر فرودگاهی از فرودگاه فعلی برای پرواز‌های باری ترانزیتی استفاده خواهد شد.
کلائی با بیان اینکه توسعه فرودگاه مشهد به سمت شرق احتمالا به‌زودی تصویب می‌شود، افزود: مکان‌یابی شهر فرودگاهی در ۳ منطقه فریمان، غرب مشهد و گلبهار در حال شناسایی است.

از دانشگاه انتظار می‌رفت راحت‌تر جامعه را بپذیرد
چندی پیش خبر تفاهم‌نامه میان دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد، انتقادات بسیاری از دانشجویان را به همراه داشت. کلائی درباره این تفاهم‌نامه در اینستاگرام خود گفته بود: «چه خوب می‌شود اگر بسیاری از مراکز بزرگ در دل شهر حصار‌ها و دیوار‌های خود را بردارند تا مردم آزادانه در آن رفت‌وآمد کنند. بعد از مذاکرات و بررسی‌های فراوان، سرانجام طی تفاهم‌نامه‌ای که میان دانشگاه و شهرداری به امضا رسید، مقرر شد دانشگاه بخشی از فضای خود -از بولوار باهنر تا درب شمالی- را با مردم به اشتراک بگذارد و فضایی برای برگزاری رویداد‌های علمی، انجام فعالیت‌های فرهنگی-دانشگاهی و مواردی از این دست فراهم شود.» این موضوع دیروز به‌عنوان یکی از سؤالات مطرح‌شده در شبکه‌های مجازی از سوی مجری برنامه پرسیده شد.
شهردار مشهد هم در این‌باره اظهار کرد: در دسترس بودن فضا‌های عمومی برای مردم از رویکرد‌های مدیریت‌شهری است. دانشگاه فردوسی افتخار شهر است و به دنبال این هستیم که بخشی از فضای دانشگاه را با حفظ ملاحظات امنیتی به رویداد‌های مشترک مردم و دانشگاه اختصاص دهیم. در این‌باره پیگیری‌ها در دست انجام است. از دانشگاه انتظار می‌رفت جامعه را راحت‌تر بپذیرد؛ قرار نیست دیوار‌های دانشگاه را حذف کنیم، تنها کمی دیوار‌ها عقب‌تر می‌رفتند تا طرح‌های عمومی اجرا شود.
کلائی افزود: عمومی کردن دیگر مکان‌ها مانند بخش‌هایی از مجتمع فرهنگی آیه‌ها نیز در دستورکار است و فرمانده سپاه امام‌رضا (ع) از این طرح استقبال کرده است؛ فضای عمومی شهری و فضا‌های سبز باید افزایش یابد و همه باید کمک کنند.

۲۹۲ پروژه دارای مشکل در بافت اطراف حرم
صبح دیروز ستاد راهبردی طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم رضوی برگزار شد که جزئیات آن را می‌توانید در شهرآرای امروز بخوانید. برگزاری این جلسه باعث شد شهردار مشهد دیرتر به نشست خبری برسد. او درباره این نشست بیان کرد: ۲۹۲پروژه دارای مشکل در این بافت در دستور این شوراست که امیدواریم بتوان بخشی از مشکلات سرمایه‌گذاران را به این روش حل کرد. شهردار مشهد با بیان اینکه پروژه بهسازی بافت اطراف حرم از سال۱۳۷۲ آغاز شده است و با وضعیت موجود همچنان به پروژه زمان‌بر تبدیل خواهد شد، اظهار کرد: با همکاری استانداری و حمایت دستگاه قضایی مقرر شده است در شورای راهبردی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بخشی از مشکلات پیچیده موجود، بازنگری و با طرح و تأمین مالی حل شود.

کاری که به زیان مردم باشد انجام نمی‌دهم
یکی از خبرنگاران در این نشست سؤالی درباره اینکه چرا معاون فرهنگی شهردار منصوب نمی‌شود و شنیده شده که در این‌باره مباحثی مربوط به استیضاح شهردار مشهد در راهرو‌های شورای شهر مطرح شده است، پرسید. کلائی هم در پاسخ به این موضوع، گفت که استیضاح من جوک است! او با بیان اینکه ما یک تیم جوانیم و از نتیجه کارمان بسیار راضی هستیم، افزود: از ابتدای کار سعی کرده‌ام هرچه به نفع مردم باشد، انجام دهم؛ هرکه می‌خواهد موافق یا مخالف باشد. همچنین کاری که به زیان مردم باشد انجام نمی‌دهم؛ هرکه می‌خواهد موافق باشد یا مخالف. با این حال اگر نتوانیم با یکدیگر کار کنیم، خداحافظی می‌کنم.
کلائی در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با به‌کارگیری زنان در مدیریت‌شهری اظهار کرد: اکنون زنان در شورای اداری شهرداری مشهد حضور بسیار پررنگ‌تری دارند؛ به‌طوری‌که شهرداری منطقه۱۱ را یک زن اداره می‌کند و مدیرکلی شهرسازی شهرداری را هم بر عهده دارد.
او همچنین در ارتباط با انتصاب معاون فرهنگی‌اش اظهار کرد: از عملکرد مصحفی به‌عنوان سرپرست این معاونت صددرصد رضایت دارم و با این حال این را هم قبول دارم که سرپرست نمی‌تواند کار معاون را انجام دهد و فشار کاری بالایی بر دوش مصحفی قرار گرفته است، اما در حال بررسی هستم و به‌زودی معاون فرهنگی را معرفی می‌کنم.

حمایت از تیم‌ها با نظر و تأیید مدیرکل ورزش و جوانان است
درباره موضوع هزینه‌کرد شهرداری و شورای شهر مشهد در حوزه ورزش قهرمانی، مانند جلسات قبلی نشست خبری سؤال شد و این‌بار کلائی از تشکیل کمیته‌ای برای نحوه هزینه‌کرد در این حوزه خبر داد. شهردار مشهد افزود: در این کمیته مدیرکل ورزش و جوانان استان برای حمایت از تیم‌های مختلف نظر می‌دهد و بر همین اساس از فوتبال، کشتی، والیبال، هندبال بانوان و بسکتبال بانوان حمایت‌هایی صورت می‌گیرد. به گفته او، برگزاری تورنمنت بین‌المللی کشتی پهلوانی در مشهد از آخرین درخواست‌های مدیرکل ورزش و جوانان از شهرداری است که در این‌باره نیز موافقت شده است. کلائی درباره بودجه در نظر گرفته‌شده تفکیکی هم گفت: بودجه مصوب حمایت از ورزش قهرمانی در امسال ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است که ۴۰درصد آن در فوتبال و فوتسال، ۲۰درصد در کشتی و مابقی در سایر رشته‌ها هزینه شده است. در اصلاح بودجه نیز تقاضای افزایش این اعتبار تا سقف ۱۰ میلیارد تومان به شورای شهر مشهد ارائه شده است.

زمان کمتری برای پرداختن به حواشی داریم
کلائی همچنین درباره شایعاتی مبنی بر بازداشت برخی از مدیران شهرداری مشهد گفت: سعی کردیم کار کنیم و در هنگام کار زمان کمتری برای پرداختن به حواشی داریم؛ معاون پارلمانی در شهرداری وجود ندارد، بلکه مدیر پارلمانی داریم که اصلا بازداشت نشده بود. وی اضافه کرد: موضوعات قضایی در شهرداری منطقه ثامن ۲۵ سال سابقه دارد و بسیار پیچیده است. کسی که در این حوزه کار می‌کند، مرتب با دستگاه قضایی جلسه دارد و این جلسات طبیعی است.
 
 
نشست نشست نشست نشست نشست نشست نشست نشست نشست نشست نشست نشست نشست نشست نشست نشست نشست نشست نشست نشست
 

شهرآرا سرمایه‌ای ارزشمند است
شهردار مشهد همچنین درباره وضعیت مؤسسه فرهنگی شهرآرا اظهار کرد: باید میان مؤسسه شهرآرا و رسانه شهرآرا تفاوت قائل شویم؛ در حوزه تولید، نشر خبر، خبرنگاری و عملکرد رسانه‌ای، شهرآرا سرمایه‌ای بسیار ارزشمند برای شهرداری است و در ۲ سال گذشته هم ارتقای بسیار خوبی داشته است؛ چه از لحاظ افزایش شمارگان و چه از لحاظ تأثیر و برد خبری. باید از این بابت از همکارانم در این حوزه قدردانی کنم؛ اما آنچه از ابتدا با آن مخالف بودم، فعالیت‌های بازرگانی شهرآراست؛ چراکه معتقدم ظرفیت شهرآرا در حوزه خبر و رسانه بسیار بیشتر از ظرفیت فعالیت‌های بازرگانی آن است.
وی اضافه کرد: حتی در زمانی مصوباتی برای توسعه کار بازرگانی این مؤسسه هم ارائه شد که با آن‌ها مخالف بودم. با این حال نکاتی در حوزه مالی‌بازرگانی رخ داد که بخش‌هایی از آن را اصلاح کردیم. بر این اساس دستگاه‌های نظارتی شبهاتی درباره بخش‌هایی از فعالیت‌های مؤسسه شهرآرا داشتند و آن‌ها باید کار خود را انجام دهند. این موضوع حق دستگاه‌های نظارتی است و به این موضوع رسیدگی می‌کنند. ما هم در این‌باره کمک می‌کنیم.

کوهستان‌پارک وقف مشهد است
کوهستان‌پارک شادی که تا همین چند وقت پیش قرار بود به تملک شهرداری درآید و به شهربازی بزرگی تبدیل شود، حالا به جمع پرونده‌های دادستانی رفته است و به این زودی‌ها به سرانجام نخواهد رسید. شهردار مشهد در این نشست خبری درباره این موضوع بیان کرد: آنچه با عنوان کوهستان‌پارک در دهه ۶۰ از سوی استانداری خراسان‌رضوی به بنیاد شهید واگذار شده، در مجاورت موقوفه وکیل‌آباد است و شهرداری مسئول موقوفه و دادستان مشهد به‌عنوان ناظر وقف تعیین شدند. بنیاد شهید کوهستان‌پارک شادی را به بانک دی واگذار کرده بود و آن‌ها این پارک را به مجموعه سرمایه‌گذاری دیدار واگذار کردند.
وی افزود: در‌حالی‌که داشتیم برای خرید کوهستان‌پارک شادی از بانک دی به جمع‌بندی می‌رسیدیم، وزارت اطلاعات گزارش‌هایی را به دست دادستانی رساند مبنی بر اینکه زمین کوهستان‌پارک جزوی از موقوفه ملک و متعلق به شهرداری است؛ به همین دلیل این موضوع متوقف شد تا به آن رسیدگی شود و شهرداری اکنون نمی‌تواند مسئله کوهستان پارک را حل کند. با وجود این، به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم کاربری به‌جز شهربازی و فضای سبز در آن اجرا شود و این موضوع در طرح تفصیلی آن منطقه هم ثبت شده است.

۵۰ محور اصلی مدیریت‌شهری تا ۱۴۰۰
او با بیان اینکه سروسامان‌دادن به وضعیت مالی شهرداری، طراحی پروژه‌های زیرساختی و راه‌اندازی فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی، ۳ راهبرد اصلی شهرداری در ۶ ماه اول دوره کاری من بود، اظهار کرد: بعد از ۶ ماه اول که بیشتر تلاش‌ها در سطوح زیرساختی صورت گرفت، با همکاری شورای شهر، درمجموع ۵۰ محور اصلی مدیریت‌شهری تا سال ۱۴۰۰ را تدوین کردیم.

حال مشهد به نسبت خوب است
کلائی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره افزایش تاب‌آوری شهر مشهد هم گفت: تاب‌آوری موضوع مهمی است که در مسائل کوتاه‌مدت برخلاف نظر بسیاری، اثرگذار است. در شهر مشهد در ۳ حوزه ضعف وجود دارد که شامل ایمنی شهری، زیرساخت‌های بحران و موضوعات سیل و زلزله و همچنین نشاط اجتماعی است. بدون اغراق شهر مشهد نشاط اجتماعی خوبی دارد و حال مشهد نسبت به شهر‌های دیگر خوب است. مشکلات فراوانی در زندگی افراد وجود دارد، اما آنچه در دیگر شهر‌ها دیده می‌شود، مانند برخورد شهروندان با زیرساخت‌های شهری و وجود برخی خشونت‌ها، در مشهد نیست و این یعنی شهروندان مشهدی حال بهتری دارند. شهردار مشهد همچنین درباره احداث مجموعه آبادگران گفت: احداث این مجموعه تصمیمی اشتباه بوده و اشکالات محیط‌زیستی هم داشته است؛ ضمن اینکه تأمین اجتماعی و مدیرعامل شستا در این زمینه بی‌مسئولیتی کرده‌اند. برای اجرای پروژه آبادگران مجوز مستقیم از شهرداری دریافت نشده، بلکه آبادگران در تفاهمی با وزارت راه‌وشهرسازی این مجموعه را ایجاد کرد، اما به تعهدات خود عمل نکرده است. سازمان بازرسی کل کشور در این‌باره اقداماتی انجام داده و جمع‌بندی سازمان بازرسی برای ما لازم‌الاجراست. کلائی در رابطه با رشد اقتصادی در مشهد هم گفت: هدف‌گذاری این است که رشد اقتصادی در مشهد دورقمی شود. به‌عنوان مدیریت‌شهری باید پول وارد شهر کنیم تا تقاضا برای ساخت‌وساز افزایش یابد. براساس آمار، مصرف گاز صنعتی ۹.۶ درصد و برق صنعتی ۸.۲ درصد افزایش یافته است که این موضوعات شاخص رشد اقتصادی در شهر است. شهردار مشهد با اعلام این خبر که از سامانه «چشم شهر» تا ۱۵ دی‌ماه رونمایی می‌شود، اضافه کرد: اعتباری که برای این موضوع در نظر گرفته شده است، ۱۴۰ میلیارد تومان است. این را باید گفت که مشهد در زمینه شهر هوشمند از تهران بسیار جلوتر است، اما این پیشرو بودن اصلا راضی‌کننده نیست و باید همچنان به پیشروی ادامه دهیم.

آغاز ساخت تقاطع غیرهم‌سطح مصلی؛ تا یک ماه آینده
شهردار مشهد افزود: محور اول بسته تقاطع‌های غیرهم‌سطح، زیرگذر‌ها و روگذرهاست. در این‌باره ۱۱ تقاطع در دستورکار است و ساخت تقاطع غیرهم‌سطح مصلی تا یک‌ماه آینده شروع می‌شود. امتداد این تقاطع به سمت طرق است و ۳ فایده دارد ازجمله؛ دسترسی جدید به محدوده قلعه‌ساختمان و کاهش بار ترافیکی آن، خارج کردن محور مصلی و نواب از بن‌بست و ایجاد مسیر دسترسی دوم برای بهشت رضا (ع). کلائی اضافه کرد: پروژه دیگر ۵.۲ کیلومتر ابتدایی محور آزادراه مشهد- چناران-قوچان است که شهرداری آن را اجرا می‌کند. این پروژه قفل شده بود و مشخص نبود که متولی این ۵.۲ کیلومتر کیست، اما با ورود استاندار این موضوع حل شد. او با بیان اینکه محور دوم ایجاد زیرساخت ترافیکی به‌منظور کاهش سرعت خودرو‌ها و رعایت حق تقدم عابران پیاده است، گفت: در زمینه تفکیک زباله از مبدأ نرم‌افزار «سیمپ» به همراه آن آمده که نتایج حاصل از آن در یکی از مناطق شهرداری خوب بوده است. شهردار مشهد با اشاره به اینکه محور سوم، تأمین منابع پایدار آب و فضای سبز است، ادامه داد: عده‌ای از فعالان محیط‌زیست معتقدند که مشهد دارای اقلیمی خشک است و فضای سبز نباید توسعه پیدا کند؛ زیرا منابع آب مصرفی محدود است و در صورت داشتن فضای سبز، مردم تصور می‌کنند که در اقلیمی سبز قرار داریم؛ ما مخالف این نظر هستیم و معتقدیم راهکار دومی برای این جریان وجود دارد و راهکار دوم آن، توسعه فضای سبز و کاهش حرارت نقاط مرکزی است؛ زیرا درصورتی‌که کاری انجام ندهیم، اقیلم شهر خشک‌تر خواهد شد. وی اضافه کرد: در این راستا برای توسعه فضای سبز ابتدا باید پساب را تصفیه کنیم و به مردم یادآوری کنیم که فضای سبز از طریق پساب آبیاری می‌شود و در این راستا خطوطی برای انتقال آب ایجاد خواهد شد. این طرح تاکنون در مناطق ۹، ۱۱ و ۱۲ شهرداری به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان سال به ارتفاعات جنوب خواهد رسید.

راه‌اندازی خط ۳ قطارشهری تا ۱۴۰۰
شهردار مشهد با بیان اینکه محور چهارم راه‌اندازی خط سوم قطارشهری مشهد تا سال ۱۴۰۰ است، گفت: بیشتر بزرگان گفتند این کار نشدنی است، اما ما پرروتر از این حرف‌ها هستیم. بر اساس این طرح، باید منطقه مرکزی شهر را به شبکه مترو متصل کنیم و ۵.۲ کیلومتر از این خط در اولویت قرار دارد. او در ادامه دوباره به موضوع گران شدن هزینه ایجاد خط قطارشهری پرداخت و افزود: تا پایان سال ۹۶ هر کیلومتر از خط قطارشهری ۲۴۰ میلیارد تومان بود؛ این رقم در سال ۹۷ به ۷۵۰ میلیارد تومان رسید. کلائی اضافه کرد: محور بعدی، بهبود سیما و منظر شهری است. برخی مسیر‌ها با همکاری میراث‌فرهنگی شناسایی شده است که ازجمله آن می‌توان به محور خیابان امام خمینی (ره) و طبرسی اشاره کرد و امیدواریم با بهبود سیمای آن بتوانیم شهر را از خاکستری بودن خارج کنیم.

احداث بزرگ‌ترین پارک سرپوشیده خاورمیانه
او درباره محور هفتم که تحرک‌بخشی به استحصال اراضی بزرگ‌مقیاس و اراضی شهری است، این‌طور گفت: در این بخش قرار است مشکلات پلاک ۱۷۶ حل شود و برنامه‌هایی برای راه‌اندازی بزرگ‌ترین پارک سرپوشیده خاورمیانه داریم. این پارک قرار است در اراضی آبشار ۲ ایجاد شود.

تأکید وزیر خارجه بر همکاری با پاکستان
وی اضافه کرد: آقای ظریف تأکید زیادی داشتند که ما برموضوع همکاری با پاکستان تمرکز کنیم و بنده از توان اقتصادی پایین آن‌ها صحبت کردم، اما ایشان در پاسخ گفتند که در این جمعیت ۲۰۰ هزار نفر پیدا نمی‌شوند که روزی ۱۰۰ دلار در مشهد خرج کنند؟ بنابراین تمرکز ما بر کشور پاکستان شد.

از مردم به دلیل مداخله در بافت عامل و آبکوه عذرخواهیم
وی همچنین به دلیل اشتباهاتی که در بافت‌های فرسوده مانند بافت عامل اتفاق افتاده است، از شهروندان عذرخواهی کرد و گفت: منابع و درآمد شهری در دوره گذشته به طراحی طرح‌های غیرکارشناسی نظیر پروژه بهسازی و نوسازی بافت‌های عامل و آبکوه منجر شده که مشکلات بسیاری ایجاد کرده است و پیگیر تعیین تکلیف این موضوعات هستیم. وی همچنین ادامه داد: در محور توحید تا شهدا بخشی از مسیرخودرو‌ها گرفته شده، اما در نتیجه اوضاع خوبی ایجاد شده است. ما باید زیرساخت مُد حمل‌ونقل پاک دوچرخه در مشهد را ایجاد کنیم و مسیر‌های پراکنده را به یکدیگر متصل کنیم و در این راستا ممکن است برخی نقاط در اولویت ما نباشد، اما برای خطوط باید به آن توجه کرد.

به دنبال سرشاخه‌های فساد در بیرون از شهرداری هستیم
او با بیان اینکه محور هشتم، شفافیت و مبارزه با فساد است، ادامه داد: در موضوع مبارزه با فساد، زیرساخت‌های الکترونیکی برای نظام‌مند کردن رابطه کارگزاران با شهروندان فراهم شده است؛ به‌طوری‌که اکنون شهرداری منطقه۱۲ به‌صورت تمام الکترونیک است. شهردار مشهد ادامه داد: از طرح سوت‌زنی به جد حمایت می‌کنیم؛ در زمینه مبارزه با فساد در شهرداری، ۲۷نفر به هیئت تخلفات شهرداری معرفی و ۱۶نفر جابه‌جا شده‌اند و ۴۹مورد تذکر، اخطار و تشکیل پرونده صورت گرفته است. برای مبارزه با فساد باید به سراغ سرشاخه‌های فساد و دلالان در بیرون از مجموعه شهرداری برویم که این موضوع نیز در دستورکار است. وی به علت پاسخ به همه سؤالات خبرنگاران، ادامه محور‌ها را به‌صورت تیتروار بیان کرد و گفت: اجرایی‌کردن منشور حقوق شهرنشینی و شهری برای همگان، اجرای پروژه توسعه، عمران و برندینگ توس، تدوین بسته جامع محله‌محوری، تهیه و تصویب طرح‌های تفصیلی و بالادستی، اجرای پروژه توسعه کسب‌وکار‌های شهری با تأکید بر مناطق کم‌برخوردار، سامان‌دهی کشف‌رود و توسعه کمربند سبز شمالی و جاده پشتیبان و اصلاح ساختار کارکنان و منابع انسانی ازجمله این محور‌ها به شمار می‌آید.

شهربازی بین‌المللی در پارک چهل‌بازه
کلائی ادامه داد: ازجمله محور‌های دیگر می‌توان به ایجاد شهربازی در مقیاس بین‌المللی در پارک چهل‌بازه، احداث کارخانه نوآوری، ایجاد محور مرکزی میوه و تره‌بار، شهر بدون گرسنه و متکدی و شهر یادگیرنده، احداث مجموعه تولید و نمایش گل و گیاه، کاهش ارزیابی عملکرد داخلی، مجموعه ورزشی طبرسی‌شمالی، حمایت از ورزش قهرمانی، بازآفرینی شهری، توسعه خانه هنری و اجتماعی، بهبود سلامت عمومی مردم و پایدارسازی خانواده اشاره کرد. به گفته او، کلان‌پروژه آموزش شهروندی، ارتقای ناوگان توسعه بهره‌برداری از تاکسی‌ها، توسعه کمربند سبز جنوبی، توسعه و بهسازی مسیر تشرف پیاده به حرم، استفاده از ظرفیت فاینانس و گارانتی دولت، توسعه فضای شهری در پایانه مسافربری امام رضا (ع)، دیپلماسی شهری، توسعه و سرزندگی فضای شهری، حمایت از توسعه و سامان‌دهی گردشگری سلامت، تأمین پارکینگ‌های عمومی، بهبود مسیر‌های اصلی و توسعه فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار و استفاده از نهاد‌های مدنی و پروژه اجتماعی ازجمله دیگر محور‌های کاری مدیریت است. شهردار مشهد در تشریح سایر محور‌ها نیز گفت: طرح اصلاح مکان‌های آب‌گرفتگی، پیاده‌سازی نظام جامع اطلاعاتی، برندینگ شهری، توسعه نظام بازاریابی از مبدأ و توسعه رفاه زائر، بهبود ایمنی شهری، سامان‌دهی نخبگان شهری، ترافیک هسته مرکزی مشهد، استفاده از ظرفیت مالی دولت، احداث تئاتر شهر، باغ کتاب و خانه هنرمندان، شهرداری الکترونیک و نرم‌افزار‌های شهروندی، بسته فنی و اجتماعی بافت‌های جدید، حمل‌ونقل و پیاده‌محوری، تأمین مالی مبتنی بر بدهی در زمره این محورهاست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->