کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال در چه سنی میزان باروری زنان پایان می‌یابد؟ سیده ملک‌خاتون نخستین زن حکمران شیعه مروری بر زندگی نخستین بانوی دارنده دکترای ریاضی در خراسان‌رضوی | انتگرال زندگی و حساب عاشقی! قرار نیست همه‌چیز به «خاطره» تبدیل شود تجلیل از بانوان موفق جامعه کارگری رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم برابری جنسیتی همیشه به نفع بانوان نیست ویدئو | کودکان، قربانی بلاگر‌های آرایشی رکوردشکنی جوانمردی در جام‌جهانی پاراتیراندازی | تیم ایران طلا گرفت ویدئو | استقبال ویژه خانوادگی از سرمربی قهرمان آسیا با پرچم متبرک تمامی خدمات کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی رایگان است | مراجعه بیش از ۶ هزار مراجع خانم به مرکز مشاوره باب الهادی در ۱۴۰۲ زنان بخوانند| مقابله با عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی محمود پاک نیت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند
سرخط خبرها
مشارکت ۴۰ بانوی کاشانی در راه اندازی نخستین مزرعه خورشیدی کشور

مشارکت ۴۰ بانوی کاشانی در راه اندازی نخستین مزرعه خورشیدی کشور

  • کد خبر: ۲۲۲۲۷۸
  • ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۸
نخستین مزرعه خورشیدی حمایتی متمرکز کشور با ظرفیت ۲۱۵ کیلووات در روستای پنداس کاشان با مشارکت ۴۰ بانوی کاشانی از روستای پنداس راه اندازی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، به تازگی خبری در رسانه‌ها منتشر شده است که در راستای شعار سال جدید یعنی «جهش تولید، با مشارکت مردم» است و گویا گوی سبقت و عمل به منویات رهبری را باز هم بانوان ربودند و بانوان کاشانی قرعه این کار را به نام خود زدند.

ماجرا به یکسال پیش بر می‌گردد. به راه اندازی گروهی توسط زنان با عنوان هیأت اندیشه‌ورز با حضور ۶۰نفر از بانوان روستای پنداس کاشان که هدفشان هم‌اندیشی بانوان روستا با اعضای شورای دهیاری برای خلق ایده‌هایی برای بهتر شدن و توسعه پایدار روستا بود.

در خلال همین گفت و شنود‌ها مسئله قطعی برق روستا در تابستان‌های داغ و مشکلات ریز و درشت حاصل از بی‌برقی مطرح شد. گپ‌وگفتی که نتیجه آن ایجاد یک تعاونی روستایی بود و با همکاری اداره برق کاشان و حمایت مالی از سوی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) باعث راه‌اندازی نخستین مزرعه خورشیدی متمرکز حمایتی کشور با تلاش ۴۰نفر از بانوان در روستای پنداس کاشان در استان اصفهان شد؛ طرحی که هم دور بی‌برقی روستا را خط قرمز کشید و هم برای بانوان اشتغال‌زایی کرد.

مریم مومنی، یکی از اهالی روستا در گفتگو با همشهری درباره این موضوع گفته است «در هیأت اندیشه‌ورز روستا تصمیم گرفتیم برای قطعی برق در تابستان‌ها کاری انجام دهیم. با توجه به روز‌های آفتابی روستا موضوع پنل‌های خورشیدی مطرح شد. دهیاری زمین را برای نصب پنل‌ها به اداره برق پیشنهاد داد و بنیاد برکت هم به ما خانم‌های روستا تسهیلات داد و طرح اجرا شد. حالا هم روستا برق دارد و هم ما ۴۰نفر برای خودمان درآمد داریم و کمک‌خرج خانواده هستیم.»

گفته شده این نیروگاه شامل ٥ هزار و ٨٠٠ پنل خورشیدی است که سالانه ٣٠٠ هزار کیلووات ساعت برق تولید می‌کند و این میزان برق معادل مصرف ٢١٥ واحد مسکونی در منطقه است.

همچنین محمد ترکمانه، مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفته است این حرکت، نمونه موفقی از مشارکت مردمی در حوزه اقتصادی است و این نیروگاه قابلیت توسعه دارد.

ایجاد اشتغال مستقیم برای ۴۰ نفر

فرماندار ویژه کاشان نیز در مصاحبه خود با ایرنا گفته است نیروگاه مرکز خورشیدی حمایتی روستای پنداس طرحی مردمی است که توسط ۴۰ نفر از بانوان این روستا اجرا شد و در سطح کشور بی نظیر است و برای ۴۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌کند.

با توجه به توان توسعه نخستین نیروگاه مرکز خورشیدی حمایتی کشور در روستای پنداس کاشان، میزان اشتغال زایی برای بانوان و مردم این روستا می‌تواند افزایش یابد. چنین مشارکت‌هایی می‌تواند برای دیگر روستا‌ها که صرفا اقتصادشان به کشاورزی معطوف نیست الگوی مناسبی باشد تا مهاجرت روستاییان به شهر‌ها نیز به همان میزان کاهش یابد تا گفته مدیرعامل بنیاد برکت مبنی بر امکان ثروت آفرینی برای مردم روستا و رفع کمبود برق تحقق یابد.

وقتی اشتغال در روستا برای مردان و خانواده‌ها وجود داشته باشد قطعا بانوان روستایی هم زندگی آرام تری خواهد داشت و دیگر تمایلی به مهاجرت شهر نخواهند داشت.

مشارکت ۴۰ بانوی کاشانی در راه اندازی نخستین مزرعه خورشیدی کشور

افزایش امید در روستا و مهاجرت معکوس

ایجاد درآمد پایدار برای بیش از ٤٣ خانوار و دهیاری، ایجاد انگیزه برای بازگشت به روستا و مهاجرت معکوس، امیدآفرینی در جامعه به ویژه در بین بانوان، تامین انرژی ٢١٥ واحد مسکونی در مناطق همجوار، تولید برق مازاد بر مصرف روستا و تامین برق ٣ روستای همجوار، کاهش تلفات شبکه، کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای و صرفه جویی در مصرف آب، بهبود عملکرد پدافند غیر عامل در شبکه و کمک به جلوگیری از خاموشی در اوج بار تابستان از مزایای مطرح شده این مزرعه خورشیدی است.

اما مهمترین مزیت چنین مشارکت‌ها و تفاهم نامه‌های اقتصادی، افزایش امید در جامعه و همدلی بیشتر مردم با یکدیگر است. وقتی بانوی خانواده امید داشته باشد زندگی شاداب تری نیز رقم خواهد خورد و اعضای خانواده به تبعیت از بانوی خانه، احساس بهتری خواهند داشت.

روستای بدون بیکار

هر یک از بانوان پنداسی برای مشارکت در طرح مزرعه خورشیدی، تسهیلات ۱۵۰میلیون تومانی دریافت کرده‌اند. این پروژه علاوه بر تولید برق روستای پنداس برق ۳ روستای ورکان، سرنج و تجره را نیز تامین و به شبکه برق سراسری کمک می‌کند.

بخشدار برزک در گفتگو با همشهری عنوان کرده است «ایجاد روستایی پاک، جلوگیری از خاموشی در تابستان، بهبود افت ولتاژ شبکه محلی، امیدآفرینی در جامعه به‌ویژه قشر بانوان و ایجاد درآمد پایدار برای بیش از ۴۰خانوار از اهداف اجرای این طرح بوده‌است.»

به‌گفته مجید نادعلی، طرح‌های بعدی در روستا با مشارکت اهالی، طرح روستای بدون بیکار است. به‌گفته محمد ترکمانه، مدیرعامل بنیاد برکت نیز ۶۵میلیارد ریال هزینه راه‌اندازی و ۸۰میلیارد ریال کار زیرساختی برای این طرح انجام شده‌است. در نخستین سال برای شاغلان (۴۰بانوی پنداسی) یک‌ونیم میلیارد آورده خواهد داشت و در طول ۴سال آینده برگشت تسهیلات صورت می‌گیرد.

مشارکت ۴۰ بانوی کاشانی در راه اندازی نخستین مزرعه خورشیدی کشور

گفتنی است روستای پنداس با هفت قرن قدمت و ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی، از توابع بخش " برزُک" در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان قرار دارد کهدر سال ۳۰۰ روز آن آفتابی است. شهرستان کاشان با مساحت چهار هزار و ۳۹۲ کیلومتر مترمربع و جمعیت ۳۶۴ هزار و ۴۸۲ نفر بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، پرجمعیت‌ترین شهرستان اصفهان پس از مرکز این استان، بیست و هشتمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. 

با وجود طبیعت سرسبز روستای پنداس و احداث این نیروگاه خورشیدی، این روستا می تواند به یک منطقه گردشگری نیز تبدیل شود و از این طریق درآمدزایی داشته باشد. 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.