کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال در چه سنی میزان باروری زنان پایان می‌یابد؟ سیده ملک‌خاتون نخستین زن حکمران شیعه مروری بر زندگی نخستین بانوی دارنده دکترای ریاضی در خراسان‌رضوی | انتگرال زندگی و حساب عاشقی! قرار نیست همه‌چیز به «خاطره» تبدیل شود تجلیل از بانوان موفق جامعه کارگری رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم برابری جنسیتی همیشه به نفع بانوان نیست ویدئو | کودکان، قربانی بلاگر‌های آرایشی رکوردشکنی جوانمردی در جام‌جهانی پاراتیراندازی | تیم ایران طلا گرفت ویدئو | استقبال ویژه خانوادگی از سرمربی قهرمان آسیا با پرچم متبرک تمامی خدمات کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی رایگان است | مراجعه بیش از ۶ هزار مراجع خانم به مرکز مشاوره باب الهادی در ۱۴۰۲ زنان بخوانند| مقابله با عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی محمود پاک نیت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند
سرخط خبرها
ثبت برند بدون دریافت مجوز امکان ندارد

ثبت برند بدون دریافت مجوز امکان ندارد

  • کد خبر: ۲۲۲۳۴۰
  • ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: کسانی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند تنها در حد محدود و از طریق فروش به دوستان می‌توانند کسب درآمد کنند، بدون مجوز امکان ثبت برند، دریافت غرفه از بازارهای شهرداری و دریافت تسهیلات بانکی را ندارند.

به گزارش شهرآرانیوز، کلثوم فاضل در پاسخ به این پرسش که روند صدور مجوز‌ها برای اشتغال خانگی به چه صورت است؟ گفت: صدور مجوز‌ها برای مشاغل خانگی به دو صورت مستقل و پشتیبان انجام می‌شود؛ مستقل یعنی کسی به تنهایی و یا به همراه اعضای خانواده‌اش در منزلی که سکونت دارند کسب‌وکار خانگی راه‌اندازی می‌کند که صدور مجوز برای این متقاضیان از طریق درگاه ملی مجوز‌ها انجام می‌شود. برای بیش از ۹۰ درصد مشاغل رشته‌های خانگی مجوز به صورت آنی و از طریق درگاه ملی مجوز‌ها صادر می‌شود.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه اداره کار تکلیفی برای شناسایی و برخورد با مشاغل خانگی فاقد مجوز ندارد، عنوان کرد: کسب‌وکار‌های خانگی دارای مجوز می‌توانند از مزیت‌های قانونی و امتیازاتی که برایشان دیده شده با داشتن مجوز استفاده کنند و کسب‌وکار خود را گسترش دهند.

وی افزود: کسانی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند تنها در حد محدود و از طریق فروش به دوستان و آشنایان خود می‌توانند کسب درآمد داشته باشند، همچنین بدون مجوز امکان ثبت برند، دریافت غرفه از بازار‌های شهرداری و دریافت تسهیلات بانکی را ندارند.

فاضل تصریح کرد: حسب آن چیزی که در قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی آمده است، هر سال بانک مرکزی یکسری منابع قرض‌الحسنه را مشخص و برای کمک به مشاغل خانگی ابلاغ می‌کند، وزارت کار در تعاملات و رفت و برگشت‌‎هایی که با بانک مرکزی دارد به صورت متمرکز در سطح کشور بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد که کدام بانک‌ها در آن سال بانک عامل تسهیلات مشاغل خانگی شوند و سهمیه‌های هر بانک را مشخص کرده و به استان‌ها ابلاغ می‌کند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه از منابعی که در سال ۱۴۰۲ به استان ابلاغ شده بود، توسط بانک‌ها به مشاغل خانگی پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که در زمینه پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی برای تحقق شعار سال در حوزه کاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است، پیگیری جدی از بانک‌ها برای تسهیل در زمینه تضامین و وثایق وام‌هاست تا پرداخت تسهیلات به سرعت انجام شود.

دریافت تسهیلات از جمله مشکلات مشاغل خانگی است

فاضل افزود: اداره کل کار به صورت حداکثری تسهیل‌گری لازم را در این زمینه انجام می‌دهد و موانع و مشکلاتی که احتمالاً در مسیر پرداخت تسهیلات در سیستم بانکی وجود دارد را پیگیری و احصا کرده و در راستای رفع آنها تلاش می‌کند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکلات مشاغل خانگی در استان چیست؟ اظهار کرد: بخشی از مشکلات مشاغل خانگی در زمینه دریافت تسهیلات از بانک‌ها و تضامین و وثایق است، بخشی نیز مربوط به تخصیص دیرهنگام منابع به استان از سطح ملی است؛ چرا که منابع به صورت قطره‌چکانی به بانک‌ها اختصاص پیدا می‌کند و بانک‌ها با تأخیر به متقاضیان پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته خیلی از بانک‌ها به صورت ماهانه و خیلی کم منابع را تخصیص می‌دادند به نحوی که برخی از پشتیبان‌ها نمی‌توانستند به راحتی تسهیلاتشان را دریافت کنند.

فاضل با بیان اینکه از دیگر مشکلات مشاغل خانگی عدم آشنایی خیلی از فعالان این حوزه با مهارت‌های فروش است، متذکر شد: بیشتر فعالان این حوزه آشنایی کامل با ظرایف بازار و اینکه چگونه محصولی بازارپسند را تولید کنند و آن محصول را در بازار بفروشند تا به درآمد تبدیل شود را ندارند.

تشکیل تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: از دیگر چالش‌هایی که مشاغل خانگی با آن درگیر هستند، تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب است؛ چرا که کسب‌وکار‌هایی که در مقیاس کوچک مشغول کار هستند، مواد اولیه را با قیمت بالاتر تهیه می‌کنند.

وی تشکیل تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی را از جمله بهترین برنامه‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه نمی‌توان افراد را الزام کرد که تعاونی تشکیل دهند به همین خاطر در این زمینه کار‌های ترویجی انجام می‌دهیم و از کسانی که در رشته‌های مشابه و همگن مجوز گرفته‌اند دعوت کرده، مزایای تشکیل یک شرکت تعاونی را توضیح داده و از آنها می‌خواهیم به صورت جمعی یک تعاونی برای تأمین نیاز مشاغل خودشان تشکیل دهند. با این کار می‌توانند در مقیاس بزرگ‌تر و با قدرت چانه‌زنی بیشتر مواد اولیه را با قیمت مناسب تهیه کرده و به همه اعضا عرضه کنند تا در نهایت استفاده بهتری از نتایج فعالیتشان داشته باشند، در همین راستا سال گذشته تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی در رشته تولید پوشاک تشکیل شد.

اختصاص یک سوم مجوز‌های مشاغل خانگی به تولید پوشاک

فاضل با اشاره به تنوع رشته‌های مشاغل خانگی گفت: برای بیش از ۵۰۰ رشته مشاغل خانگی مجوز صادر می‌شود، براساس نیاز فضای مشاغل خانگی و فعالان این حوزه رشته‌های جدیدی شناسایی می‌شوند و ستاد حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی در سطح کشور رشته‌های جدیدرا شناسایی و ثبت می‌کند تا برای فعالان این حوزه‌های جدید نیز تسهیل‌گری افزایش یابد.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی درباره رشته‌های پرتقاضا در استان یادآور شد: یک سوم مجوز‌ها در استان به رشته‌های خیاطی و تولید لباس اختصاص دارد، قالی‌بافی و پرورش دام سبک (گوسفند و بز) به ویژه در روستا‌ها نیز از دیگر کسب‌وکار‌های خانگی پرطرفدار در استان است.

وی درباره صادرات محصولات کسب‌وکار‌های خانگی نیز گفت: از جمله محصولات صادراتی در مشاغل خانگی استان صادرات عروسک به کشور عمان و صادرات قالی دستباف و سایر رسته‌های صنایع دستی بوده است.

منبع: قدس

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.