سوپرگل شهاب زاهدی از فاصله ۷۰ متری + فیلم حجازی سرپرست استقلال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رم و لورکوزن در یورولیگ| تکلیف آزمون مشخص شد؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و تاتنهام| برد بزرگ در دربی لندن بیاتلو: خوشه‌طلایی می‌توانست پیروز بازی باشد سرمربی خوشه طلایی: به جدول توجهی نداریم | ۳ امتیاز کسر شده قطعا بازمی‌گردد نتیجه و ویدیو بازی خوشه طلایی و آریو اسلامشهر در لیگ آزادگان | تساوی بی‌ثمر خوشه در مشهد پخش زنده بازی چلسی و تاتنهام در لیگ برتر انگلیس (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین بررسی بازی‌های باقیمانده پرسپولیس و استقلال تا پایان لیگ برتر | مسیر ساده‌تر نکونام نسبت به اوسمار صعود تیم ملی والیبال ساحلی ایران با درخشش بازیکن مشهدی دوندگان مشهدی در جاده ولایت + فیلم ادامه رقابت میلیمتری استقلال و پرسپولیس| نگو کی قهرمان می‌شود رفتار نامناسب مورایس با خبرنگاران در نشست خبری بدمینتون‌باز المپیکی ایران به دوره‌های جهانی مربیگری دعوت شد برای نهمین فصل پیاپی جام از دست سپاهان پرید! افشای دلیل برکناری خطیر از مدیریت استقلال فرصت ویژه نکونام برای شکستن رکورد مجیدی از دست رفت نکوداشت علی بامشکی، پیشکسوت کشتی استان خراسان‌رضوی پیروزی بسکتبالیست‌های فرش مشهد در گام اول تاریخ و ساعت بازی چلسی و تاتنهام در لیگ برتر انگلیس | تقابل پوچ با یاران سابق
سرخط خبرها

کشتی پهلوانی در یک نگاه

  • کد خبر: ۳۹۷۹۵
  • ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
کشتی پهلوانی در یک نگاه
کشتی پهلوانی نوعی کشتی است که در آن هر یک از ۲ نفر تلاش‌ می‌کنند با زور و فن پشت دیگری را به زمین برساند یا با اجرای فن مناسب خاص این کشتی، امتیاز لازم را کسب کند، اما هدف اصلی از آن تنها برنده شدن و پشت حریف را بر خاک زدن نیست بلکه هدف اصلی ورزشکاران، تقویت هم زمان جسم و روح است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ بسیاری از بزرگان کشتی دنیا ایران را مهد این رشته می‌دانند. آنان به عنوان مدرک ادعای خود، نه تنها به سابقه کهن کشتی در سرزمینمان اشاره دارند، بلکه وجود انواع و اقسام این ورزش در نقاط مختلف ایران زمین را نیز شاهدی دیگر برای این نظر خود عنوان‌ می‌کنند. البته نکته مهمی که در انتخاب خود کمتر مدنظر قرار داده اند حکم فرما بودن اصل هدف کشتی در سرتاسر ایران است، اصلی که این ورزش را یک حرکت تنها ورزشی و فیزیکی نمی‌داند بلکه بیشتر آن را تلاشی به منظور افزایش روحیه جوانمردی و سلحشوری و آماده سازی تن و روان برای دفاع از کیان ملک و دین معرفی‌ می‌کند.
 
بر همین اساس است که در کنار کشتی‌های محلی همچون باچوخه در خراسان بزرگ، آشیرما در آذربایجان، گرش در مناطق ترکمن نشین، لوچو در مازندران و زوران پاتوله در کردستان، کشتی پهلوانی که نماد جوانمردی و مردانگی محسوب‌ می‌شود، از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
 

کشتی پهلوانی چیست؟

باید این گونه پاسخ داد که نوعی کشتی است که در آن هر یک از ۲ نفر تلاش‌ می‌کنند با زور و فن پشت دیگری را به زمین برساند یا با اجرای فن مناسب خاص این کشتی، امتیاز لازم را کسب کند، اما هدف اصلی از آن تنها برنده شدن و پشت حریف را بر خاک زدن نیست بلکه هدف اصلی ورزشکاران، تقویت هم زمان جسم و روح است. بر همین اساس، بار‌ها اتفاق افتاده که پهلوانی هرچند از حریف برتر بوده، برای رعایت مسائل جوانمردی، قدرت واقعی خود را نشان نداده و شکست خورده است.

این نکته را نیز باید بدانید که با تمام این اوصاف، کشتی پهلوانی، خود، دارای قالب‌های مختلفی است که در ادامه به آن‌ها اشاره‌ می‌کنیم.


کشتی دوستانه:

این نوع کشتی بیشتر برای تمرین و مرور فن صورت‌ می‌گیرد و با اجازه میدان دار یا پیش کسوت‌ترین فرد حاضر اجرا می‌شود.


کشتی خصمانه:

این نوع کشتی با تقاضای قبلی یکی از ۲ حریف و موافقت پیش کسوت یا پهلوان برای تعیین فرد برتر انجام‌ می‌گیرد.


کشتی دوره ای:

یکی از رسوم قدیمی زورخانه‌ای است. بر اساس آن، پس از خاتمه ورزش و مراسم دعا، کسی که به قدرت خود اطمینان کافی داشت، دست خود را به طرف یکایک حاضران دراز می‌کرد تا هر کس که مایل است، به وسط گود برود و با او کشتی بگیرد. کشتی گرفتن با چند حریف کار بسیار مشکلی است و از عهده هر فردی برنمی آید.
 

کشتی پهلوانی:

این نوع کشتی اغلب بین برترین کشتی گیران هر شهر یا بین شهر‌های دیگر برگزار می‌شود و حریفان طی تشریفاتی در حضور پیش کسوتان ورزش محل، قدم به میدان می‌گذارند.
 

کشتی میدانی:

کشتی میدانی که اکنون به کشتی پهلوانی معروف شده است، در خارج از گود زورخانه برای تعیین پهلوان کشور برگزار می‌شد. در قدیم پهلوانان نامی سراسر ایران به پایتخت می‌رفتند تا در یکی از روز‌های عید، در حضور بزرگان مملکت و پهلوانان پیش کسوت به میدان بروند و پس از کشتی گرفتن با یکدیگر، زورمندترین آنان به عنوان پهلوان کشور مفتخر شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->