گفت‌وگو با سحر فهیمی و ساینا تاتوانی‌راد، دو نوجوان خلاق و برترین‌های دومین جشنواره زیست‌فناوری استان
  • کد مطالب: ۱۱۲۰۶۷
  • /
  • ۲۱ خرداد‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۰

گفت‌وگو با سحر فهیمی و ساینا تاتوانی‌راد، دو نوجوان خلاق و برترین‌های دومین جشنواره زیست‌فناوری استان

سحر فهیمی و ساینا تاتوانی‌راد در دبیرستان رضوان هم‌کلاسی هستند و با همراهی و مشورت یکدیگر توانسته‌اند مقام نخست یک پروژه علمی در استان را کسب کرده و به مرحله کشوری راه یابند.

شبنم کرمی- همان‌طور که بازی‌های دسته‌جمعی دوران کودکی برای همه ما جذاب و به‌یادماندنی هستند انجام کارهای گروهی هم می‌تواند هیجان‌انگیز و لذت‌بخش باشد.

سحر فهیمی و ساینا تاتوانی‌راد در دبیرستان رضوان هم‌کلاسی هستند. آن‌ها با همراهی و مشورت یکدیگر توانسته‌اند مقام نخست یک پروژه علمی در استان را کسب کرده و به مرحله کشوری راه یابند.

این دوستان در آزمایشی جالب، ساده و بی‌خطر دریافته‌اند که با استفاده از میوه‌هایی از خانواده مرکبات مانند لیمو و همچنین با استفاده از سیب‌زمینی می‌توان انرژی الکتریکی مورد نیاز یک لامپ برق را تامین و آن‌را روشن کرد و با اختراع باتری الکتریکی جدید مقرون به صرفه‌ی خود از این راه شاید خدمت بزرگی به آینده بشر کرده باشند.  

با این دو نوجوان خلاق و پیش‌رو گفت‌وگویی کرده‌ایم که می‌خوانید.

 

فکری مثل برق

سحر فهیمی می‌گوید: موضوع پروژه‌ی تولید برق از میوه و سبزیجات از آنجا آغاز شد که در درس شیمی به بررسی محلول‌های آبی و یونی در کلاس می‌پرداختیم، من و دوستم (ساینا تاتوانی‌راد) که اهل پرسش و پاسخ و پژوهش در کلاس هستیم دراین‌باره از آموزگار سوال‌های گوناگون پرسیدیم تا اینکه به ذهنمان رسید از میوه‌ها و سبزیجات هم می‌توان برق تولید کرد؛ به این ترتیب که با توجه به خاصیت اسیدی خود می‌توانند به‌عنوان یک هادی الکتریکی به‌کار بروند و عامل جریان الکتریکی شوند.

در ادامه با توجه به علاقه‌مان به پژوهش و جستجو، به‌اتفاقِ یکدیگر پژوهش را آغاز کردیم که در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی امام‌رضا(ع) به نتیجه رسید و به جشنواره علمی‌پژوهشی استان راه یافت و حائز رتبه نخست شد.

 

تمرکز بر یک هدف

او ادامه می‌دهد: از آنجا که مطالعه و پژوهش در زمینه علوم تجربی را دوست دارم و آن‌را آغاز راهی برای رسیدن به آرزوهایم می‌دانم امیدوارم تلاش‌ها و گام‌های کوچکم سبب پیشرفت علمی میهنم شود.

بیشتر مطالعات و تحقیقات ما در خانه، مدرسه یا کتابخانه و با امکاناتی اندک انجام شد اما از آنجا که کار گروهی را عامل موفقیت و بالا رفتن انگیزه می‌دانم به‌دلیل این همراهی، فشار کمتری در مسیرمان متحمل شدیم و در مجموع با  هم‌فکری هم و با تمرکز بر یک هدف یکسان برای رسیدن به آن هدف تلاش کردیم و به لطف خدا نتیجه خوبی هم گرفتیم.

 

سال‌های طلایی

سحر اضافه می‌کند: از ۹ سالگی کم‌کم استعدادهایم را شناختم و نخستین‌بار در سال ۹۲ با کسب رتبه اول حفظ قرآن ناحیه، پیروزی را تجربه کردم.

پس از آن سال ۹۳ در مسابقه احکام و تفسیر در منطقه رتبه برتر را کسب کردم. سال ۹۵ در مسابقات فرهنگی‌هنری در رشته طراحی و نقاشی نفر اول منطقه شدم، سال ۹۷ در دو رشته مسابقات فوتسال منطقه و المپیاد ادبیات استان به موفقیت دست یافتم و سرانجام در مسابقات زیست‌فناوری سال ۱۴۰۰ استان نفر اول شدم.

او می‌گوید: از خداوند و پدر و مادرم که مرا در این راه حمایت کرده‌اند سپاسگزارم، امیدوارم در آینده بتوانم با رشد علمی برای جامعه‌ام مفید باشم که در این راه همه‌ی تلاشم را خواهم کرد.

به دوستانم توصیه می‌کنم به توانایی‌هایی که خداوند به آن‌ها عطا کرده توجه و تلاش کنند و اعتماد به‌نفس داشته باشند.

از مسئولان نیز درخواست می‌کنم برای بالا رفتن سطح علمی جامعه و کشف استعداد‌های کشور بکوشند و ما را در این راه حمایت کنند.

 

هدفی برای رشد کشورم

ساینا تاتوانی‌راد نیز می‌گوید: از ۸سالگی متوجه شدم که گرایش بسیاری به آزمایش و ساخت سازه دارم، نخستین موفقیتم را سال۸۹ با کسب مقام سوم در مسابقات استانی ژیمناستیک تجربه کردم.

پس از آن سال ۹۳ در مسابقات قهرمانی کشوری شین‌موهاپکیدو مقام سوم و در مسابقات حفظ قرآن منطقه رتبه برتر را به‌دست آوردم.

سال ۹۷ در مسابقات ورزشی منطقه، مقام اول را در رشته والیبال کسب کردم. سال پیش هم در مسابقات زیست‌فناوری گرایش بیوانرژی مقام اول استان را به‌دست آوردم و به مرحله کشوری راه پیدا کردم.  

او توضیح می‌دهد: کوهنوردی و نویسندگی را خیلی دوست دارم، اما با توجه به علاقه بسیاری که به فعالیت‌های علمی دارم و این هدف را برای پیشرفت علمی کشور مفید می‌دانم تلاش می‌کنم در این راه فرد موفقی باشم.

 

دانش‌ آموزی با تکیه بر پژوهش

ساینا می‌گوید: تاکنون درسم را با تثبیت مطالب با پرسش و پاسخ و حل مسئله به روش پژوهش ادامه داده‌ام، به دوستانم نیز توصیه می‌کنم که حتما از این روش بهره بگیرند و به شرکت در مسابقات و انجام پژوهش توجه کنند.

از خدای مهربان و پدر و مادرم که مرا پشتیبانی کرده‌اند ممنونم و از مسئولان هم خواهش می‌کنم که برای آبادانی کشور و پیشرفت فرزندان ایرانی بیش از پیش بکوشند.

 

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.