شبنم کرمی- یکی از روشهای یافتن مسیری برای رسیدن به آینده روشن و پرافتخار، مطالعه دانشآموزان درباره زندگی بزرگان و مفاخر کشور است.
امروز مصادف با گرامیداشت «محمدبنموسی خوارزمی» دانشمندِ ریاضیدان، ستارهشناس، جغرافیدان، فیلسوف، تاریخدان و در یک کلام، همهچیزدان ایرانی است که بیش از هزارو ۲۰۰ سال پیش میزیسته است.
این دانشمند آنقدر در پیشرفت علم تاثیرگذار بوده است که از سال ۱۳۶۶ با هدف بزرگداشت او، جشنوارهای بینالمللی با نام خوارزمی برای دانشآموزان علاقهمند به پژوهش و کشف و اختراع در ایران برگزار میشود.
به بهانهی این مناسبت، با آندیا دلجو که ۱۲سال دارد، دانشآموز پایه ششم دبستان آرمینه مصلینژاد است و تاکنون با تلاش و پشتکار توانسته افتخارات علمی متعددی را کسب کند، با هدف آگاهی از راز موفقیتش گفتگو کردهایم که میخوانید.
چگونه به فعالیتهای علمی علاقهمند شده و به چه پیروزیهایی در این راه رسیدهای؟
از کلاس اول با پشتیبانی مادرم در کارهای علمی و پژوهشی شرکت میکردم اما از ۹سالگی جذابیت این فعالیتها برایم بیشتر و هدفمندتر شد.
نخستین موفقیتم در کلاس اول دبستان مربوط به پژوهش درباره لاکپشتهای پوزهعقابی در جزیره قشم بود که همراه مادرم و خواهرم برای تحقیق به جزیره قشم سفر کردیم و همه تحقیقاتم بهصورت مستند و عینی انجام شد.
اما از کلاس اول ۶سال متوالی در بخش پژوهشهای علمی جشنواره بینالمللی ابنسینا شرکت کرده و موفق به کسب رتبه برتر یا گواهی شایسته تقدیر شدهام، تیرماه سال گذشته هم در مسابقات بینالمللی نوآوری علوم ژنو سوئیس ۲۰۲۱ شرکت کردم و میان ۸۰۰تیم از کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی در محور پژوهشهای علمی در زمینه زیستپزشکی با موضوع درمان کمخونی و بیماری «اماس» مدال نقره گرفتم و موفق به کسب گواهینامه و عضویت فدراسیون مخترعان جهان (IFIA) شدم.
در مسابقات جابربنحیان همان سال در زمینه تحقیق و بررسی زیستگاه لاکپشتهای پوزهعقابی مقام اول را در منطقه بهدست آوردم و در مسابقات بینالمللی ابنسینا شایسته تقدیر شناخته شدم، در المپیاد ۲۰۲۲ ریاضی ساسمو (SASMO) سنگاپور هم شرکت کرده و منتظر نتیجه آن هستم که البته نتیجه هرچه باشد مهم این است که این المپیاد تجربه فوقالعادهای در تقویت هوش ریاضی برایم بود.
اکنون درحال ثبت مقالههای علمی خود هستم و سال آینده هم قصد دارم در مسابقات جشنواره بینالمللی خوارزمی شرکت کنم زیرا به شخصیت علمی خوارزمی احترام میگذارم و شرکت در اینگونه جشنوارهها را بستر علمی خیلی خوبی برای دانشآموزانی که کار علمی و پژوهشی انجام میدهند میدانم.
از این راه، هدفهایمان مشخص میشود و در شکست و پیروزیهای خود، تجربیات جدیدی کسب میکنیم.
از پیروزی و شکستهای خود چه تجربههایی کسب کردهای؟
این موفقیتها به من انگیزه و نشاط زیادی برای ادامه راهی که آغاز کردهام بخشیدهاند و از اینکه بتوانم برای کشور و هموطنانم مفید باشم شاد میشوم.
البته شکستهایی هم داشتهام که برایم تجربه و آغازی برای یک موفقیت بزرگ بودهاند، مثلا کلاس چهارم در شرایط کرونایی که تجربهای از مسابقات مجازی نداشتم بهدلیل استرس نتوانستم دفاع خوبی داشته باشم که تجربه تلخی برایم بود.
بجز پژوهش و مطالعه به چه فعالیتهای دیگری علاقهمندی؟
بسکتبال، پیلاتس، یوگا، شنا و کلاسهای آموزشی ریاضی (آمادگی برای المپیاد) را دوست دارم و دنبال میکنم.
ویلن هم مینوازم، برای مطالعه درسی و غیردرسی، ۴ساعت در روز وقت میگذارم و بازیهای فکری هم انجام میدهم اما پدر و مادرم خواستهاند تا ۱۸سالگی برای استفاده از موبایل صبر کنم.
معمولا در خانه مطالعه میکنم و بیشتر، کتابهای علمی و رمان میخوانم. برای تحقیقاتم نیز از آزمایشگاههای معتبر مانند آزمایشگاه خاکشناسی آوند خراسان کمک میگیرم.
تلاش میکنم با مدیریت زمان به همه برنامههایم برسم. شریک علمیام خواهرم است که او هم تاکنون موفقیتهای زیادی در المپیادها و مسابقات جهانی کسب کرده است.
در دوران قرنطینه هم برای رسیدن به هدفمان سعی میکردیم از سایتهای کتاب آنلاین، کتاب صوتی تهیه کنیم و در مسابقات هم که بهصورت آنلاین شرکت میکردیم.
برای آینده چه هدفی داری؟
به رشته پزشکی علاقه زیادی دارم، دوست دارم جراح مغز و اعصاب شوم و راه درمانی برای بیماران پارکینکسون پیدا کنم، زیرا مادربزرگم دچار این بیماری هستند و دوست دارم بتوانم برای پیشگیری از این بیماری راهی بیابم.
به دوستانم هم پیشنهاد میکنم هدفی برای خود مشخص کنند، دلیل شکستها را پیدا و آنرا حل کنند زیرا تلاش و تجربه و دانش، راه پیشرفت انسان است.
از مسئولان کشورم تقاضا دارم که بستر و شرایطی را برای دانشآموزان فراهم کنند که بتوانند فعالیتهای علمی و آزمایشگاهی خود را انجام دهند و امکانات علمی و پژوهشی را برای همه مدارس فراهم کنند.
از پدر و مادرم و استاد خوبم خانم الهه یاورزاده نیز که تاکنون مرا در این راه حمایت کردهاند سپاسگزارم.