گفت‌وگو با پریسا رستگارنسب، صاحب رتبه نخست «پرسش مهر»
  • کد مطالب: ۱۲۷۴۲۴
  • /
  • ۰۶ مهر‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۲

گفت‌وگو با پریسا رستگارنسب، صاحب رتبه نخست «پرسش مهر»

با حضوری شدن دوباره مدارس پس از مدت‌ها دوری از کلاس، از بودن میان دانش‌آموزان و ارتباط با معلمان حس غریبی دارم.

شبنم کرمی- با پایان تعطیلات تابستان، بازهم وقت تلاش و کوشش فرارسیده است. تخته‌ی کلاس دوباره پر از کلمات مهربانی می‌شود و دست‌های کوچک، با مداد شوق، بر صفحه‌هاي‌ سفید دفترهای نو، مشق مهر می‌نویسند.

پریسا رستگارنسب ۱۵سال دارد و دانش‌آموز پایه دهم مدرسه مفتاح است. او مقام نخست «پرسش مهر» سال پیش را در منطقه به‌دست آورده است که به همین بهانه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید باهم گفت‌وگو کردیم.

 

از اینکه مدارس حضوری شده‌اند چه حسی داری؟

با حضوری شدن دوباره مدارس پس از مدت‌ها دوری از کلاس، از بودن میان دانش‌آموزان و ارتباط با معلمان حس غریبی داشتم، به‌طوری‌که تصور می‌کردم شاید نتوانم با آن‌ها ارتباطی صمیمانه داشته باشم اما روزی که وارد مدرسه شدم همه‌چیز برخلاف تصوراتم بود.

به‌نظرم کلاس‌های حضوری خیلی کارآمدتر هستند، زیرا در کلاس حضوری ارتباط چشمی با معلمان برقرار می‌شود و دانش‌آموزان کاملا روی مطلبی که تدریس می‌شود متمرکز شده و اگر سوالی داشته باشند می‌توانند همان‌جا بپرسند.

همچنین در مدرسه بسیاری از رشته‌های ورزشی، هنری و احکام هم در کنار دروس اصلی آموزش داده می‌شوند.

 

درباره موفقیتی که در فعالیت «پرسش مهر» داشتی برایمان بگو.

هرچند انسان با درس خواندن می‌تواند به دانش خود اضافه کند اما در کنار آن روحیه پرسشگری خیلی مهم است و می‌تواند عامل رشد و فهم بیشتر ما شود.

«پرسش مهر» برنامه‌ای است که هرسال از سوی رئیس‌جمهور در ابتدای سال تحصیلی پرسیده و توسط دانش‌آموزان پاسخ داده می‌شود، من از سوی مدرسه و تبلیغاتی که انجام می‌دادند با پرسش مهر آشنا شدم و این فعالیت را عاملی برای تقویت روحیه پرسشگری خود دیده و با ارسال متن (چو ایران نباشد تن من مباد) در قالب خوشنویسی در آن شرکت کردم.

متن برگزیده‌ام یکی از اشعار حکیم فردوسی است که با توجه به علایقم تصمیم گرفتم این متن را به‌صورت خوش‌نویسی در قالب درشت‌نویسی به شیوه نستعلیق انجام داده و ارسال کنم.

در این مسیر، معلم هنرم خانم بهلوری بیشترین نقش را در فراگیری خوش‌نویسی و موفقیتم داشت، همچنین خانواده‌ام که همیشه به من انگیزه و امید می‌دهند که از همه آن‌ها سپاسگزارم.

 

چگونه در خوش‌نویسی توانمند شدی و چه فعالیت‌های دیگری را می‌پسندی؟

خوش‌نویسی را علاوه بر آموزش‌های متداول مدرسه از طریق آموزش‌های مجازی یاد گرفته‌ام و در هفته، زمانی را برای تمرین آن در برنامه‌های خود پیش‌بینی کرده‌ام.

سعی می‌کنم مهارتم را در این زمینه بیشتر کنم تا زمانی‌که به سطح استادی برسم.

به زبان انگلیسی و ترکی و مقاله‌نویسی بسیار علاقه‌مندم و تابستان امسال تصمیم جدی برای یادگیری زبان انگلیسی داشتم و آن را ادامه خواهم داد.

با همکاری دوستم مقاله‌ای را نیز با هم به پایان رسانده‌ایم. به ژیمناستیک و طراحی و نقاشی هم بسیار علاقه دارم و تاحدودی طراحی را یاد گرفته‌ام.

به مطالعه بسیار علاقه‌مندم و عضو دائمی کتابخانه هستم. معدلم همیشه عالی بوده و ادامه‌تحصیل برایم بسیار مهم است و قصد دارم در رشته تجربی دانش‌آموز موفقی باشم.

به همین دلیل هیچ‌وقت اجازه نمی‌دهم درس‌هایم روی هم تلمبار شوند و تلاش می‌کنم درس تدریس شده را همان روز مطالعه کنم.

به دوستانم هم توصیه می‌کنم هرگز ناامید نشوید و به خداوند توکل کنید. زندگی بسیار کوتاه است پس همان‌طور که به آن علاقه‌مند هستید برای ساختن زندگی خود تلاش کنید.

 

به‌نظرت برای پیشرفت بیشتر دانش‌آموزان، مدارس باید به چه نکاتی باید توجه کنند؟

حالا که ما چاره‌ای جز ورود به دانشگاه از طریق کنکور نداریم بنابراین علاوه بر کتاب‌های درسی، در اختیار قرار دادن کتاب‌های تست در مدارس هم مهم است تا دانش‌آموزان از همان ابتدای سال تحصیلی با تست زدن و نکات آن آشنا شوند.

همچنین مدارس باید آموزش زبان انگلیسی را جدی‌تر بگیرند و با برگزاری منظم اردوهای علمی و آموزشی به بالا رفتن آگاهی‌های مختلف دانش‌آموزان کمک کنند.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.