گفت وگو با روشا اکبری، کودک قهرمان شطرنج آسیا
  • کد مطالب: ۱۳۶۱۳۹
  • /
  • ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۵

گفت وگو با روشا اکبری، کودک قهرمان شطرنج آسیا

شطرنج، بازی دونفره‌ای است که روی صفحه و با استفاده از مهره‌های شاه، وزیر، رخ (قلعه)، فیل، اسب و سرباز انجام می‌شود.

شبنم کرمی - شطرنج بازی دونفره‌ای است که روی صفحه و با استفاده از مهره‌های شاه، وزیر، رخ (قلعه)، فیل، اسب و سرباز انجام می‌شود. قدمت این بازی به سده ششم میلادی در شرق هندوستان بازمی‌گردد.

شطرنج، به عنوان نمادی از زندگی واقعی، می‌تواند سرگرمی آموزنده و جالبی برای بچه‌ها و بزرگ‌تر‌ها باشد. روشا اکبری ۱۱ ساله است و در مدرسه بهاره سلیمی درس می‌خواند.

او ورزش را از ۶ سالگی و به توصیه مادرش با هدف افزایش تمرکز و توجه و اعتمادبه‌نفس، با شطرنج آغاز و با علاقه بسیار دنبال می‌کند. روشا اکنون قهرمان آسیا و عضو تیم ملی کوچک‌تر از ۱۰ سال و کوچک‌تر از ۱۲ سال دختران است. با وی گفت‌وگویی کردیم که می‌خوانید.

 

گام‌های طلایی

نخستین موفقیتم قهرمانی در مسابقات پیش‌دبستانی‌های نیشابور بود. پس از آن، در مسابقات مختلف استانی، کشوری و آسیایی شرکت کردم که برایم قهرمانی‌های زیادی به همراه داشت.

سال ۱۳۹۷ نایب‌قهرمان مسابقات کشوری کوچک‌تر از ۸ سال دختران شدم و در سال ۱۳۹۸ توانستم به قهرمانی مسابقات سریع کشوری کوچک‌تر از ۸سال دختران، نایب‌قهرمانی مسابقات برق‌آسای کشوری کوچک‌تر از ۸ سال دختران، مقام دوم مشترک مسابقات آسیایی ۲۰۱۹ کوچک‌تر از ۸سال دختران به میزبانی سریلانکا و قهرمانی مسابقات بین‌المللی کاسپین کوچک‌تر از۸ سال دختران دست پیدا کنم.

سال ۱۳۹۹ قهرمان مسابقات کشوری کوچک‌تر از ۱۰ سال دختران شدم و در سال ۲۰۲۱، قهرمانی مسابقات آسیایی تیمی کوچک‌تر از ۱۴ سال دختران به میزبانی سریلانکا، قهرمانی انفرادی مسابقات مدارس آسیای کوچک‌تر از ۱۱ سال دختران به میزبانی فیلیپین، مدال طلای تیمی مسابقات مدارس آسیای کوچک‌تر از ۱۱ سال دختران به میزبانی فیلیپین، نایب‌قهرمانی انفرادی مسابقات غرب آسیای کوچک‌تر از۱۰سال دختران، مدال نقره تیمی مسابقات غرب آسیای کوچک‌تر از۱۰ سال دختران و قهرمانی مسابقات آسیایی کوچک‌تر از ۱۰ سال دختران را کسب کردم.

در مسابقه دیگری که سال ۱۴۰۰ برگزار شد، ۱۱۴ شطرنج‌باز از ۲۱ کشور با هم رقابت کردیم و من تنها ایرانی‌ای بودم که بین رده‌های مختلف دختران و پسران توانستم برای ایران مدال طلا کسب کنم، و قهرمان آسیا شدم.

 

پشتکار، تمرین و تکرار

برای موفقیت در رشته شطرنج، پشتکار، تمرین و تکرار زیادی لازم است. شطرنج فواید بسیاری دارد و مهارت‌های تجسمی را افزایش می‌دهد. هردو نیم‌کره مغز را تقویت می‌کند و سبب خلاقیت و افزایش توانایی‌های فکری می‌شود، به ‌طوری که من اکنون هنگام بازی، معمولا بین ۷ تا ۱۲حرکت را در ذهنم تصویرسازی می‌کنم.

به‌علاوه، شطرنج را تا قهرمانی جهان می‌توان ادامه داد. البته به فوتبال نیز علاقه بسیاری دارم و در این رشته هم فعالیت می‌کنم اما به ‌دلیل تمرکز روی شطرنج نمی‌توانم فوتبال را به ‌طور تخصصی دنبال کنم.

اگر وارد شطرنج نمی‌شدم، فوتبال و موسیقی را انتخاب و دنبال می‌کردم. خوش‌نویسی را هم خیلی دوست دارم و در کلاس اول در سطح شهرستان توانستم مقام عالی بیاورم و به مسابقات استان دعوت شدم.

 

جزو برترین‌های مدرسه

شطرنج در درس‌هایم کمک زیادی به من کرده است. تمرکز و دقتم را افزایش داده و توان حل مسئله و مدیریت زمانم را بالا برده است. البته بیشتر آموزش‌ها، بازی‌های تمرینی و مسابقاتم هم در دوران قرنطینه، آنلاین بودند.

در درس‌هایم همیشه موفق و تاکنون جزو برترین‌های مدرسه بوده‌ام. در زمان مسابقات، مدیر و معلمانم با من همکاری زیادی داشتند. من هم همه تلاشم را کردم در انجام تکالیفم کوتاهی نکنم.

 

هدف: قهرمانی جهان

دل‌چسب‌ترین پیروزی‌ام تاکنون مربوط به یکی از مسابقات حضوری ریتد بود که در مقابل قوی‌ترین بازیکن هم‌باشگاهی‌ام به پیروزی رسیدم. اما اگر می‌توانستم در برابر یک شطرنج‌باز تاریخی در دوران کودکی و نوجوانی‌اش بازی کنم، قطعا کاسپاروف بود، زیرا علاقه زیادی به سبک تهاجمی دارم.

به هر حال، همه تلاشم را می‌کنم هرچه زودتر به آرزوهایم برسم و بتوانم از مرز برترین‌های شطرنج عبور کنم. دوست دارم در آینده استادبزرگ شطرنج و قهرمان جهان شوم و برای رسیدن به هدفم تلاش می‌کنم.

به دوستانم هم می‌گویم: پشتکار، عامل موفقیت در همه کارهاست. از تلاش غافل نشوید. از پدر و مادر عزیزم که همیشه مرا پشتیبانی کرده‌اند و استاد خوبم، آقای محمدرضا قربانیان، که در همه این سال‌ها با آموزش‌های اصولی و مدیریت خوبشان همراهم بوده‌اند، هم‌چنین رئیس محترم هیئت شطرنج استان، آقای پاشانجاتی که همه‌جا حامی من بوده‌اند، تشکر می‌کنم.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.