رسانه‌های فلسطینی: تنها ایران می‌تواند در چند دقیقه معادله را عوض کند سلوان مومیکا، فرد عامل اهانت به قرآن در نروژ کشته شد (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید
سرخط خبرها

وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد

  • کد خبر: ۱۹۶۸۷۶
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد
محمد بن عبدالرحمان آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گفت که هدف اعلام شده اسرائیل برای ریشه کن کردن جنبش مقاومت اسلامی (حماس) از نوار غزه «غیر واقعی» است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه و نخست وزیر قطر افزود: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد و تنها به لفاظی‌های افراطی دامن می‌زند.

وی گفت: تمدید نکردن آتش‌بس دامنه جنگ را گسترش می‌دهد و منطقه را بی‌ثبات می‌کند.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر از ناامیدی شدید در منطقه نسبت به واکنش غرب و خشم بی‌سابقه اعراب همزمان با مشاهده تصاویر جنگ و تلاش نکردن سخن گفت.

وی افزود: ما انتظار داشتیم که غرب کشتار فلسطینیان را امری شایسته محکومیت بداند.

آل ثانی گفت: فلسطینیان در غزه و کرانه باختری اشغالی به افق سیاسی برای ایجاد یک کشور مستقل، انتخاب رهبری و داشتن یک دولت نیاز دارند.

این مقام قطری همچنین تاکید کرد که اسرائیل فهرستی از ۹۰ زن و کودکی را که در جریان حمله حماس در هفت اکتبر بازداشت شده بودند به دوحه تحویل داده‌است. وی اشاره کرد که اکنون تنها برنامه توقف جنگ در نوار غزه است.

وزیر خارجه قطر همچنین در مصاحبه‌ای دیگر در خصوص تمدید آتش‌بس ابراز امیدواری و تأکید کرد: در صورتی که حماس بتواند تعداد بیشتری از اسرا و اماکنشان را مشخص کرده و آن‌ها را آزاد کند امکان تمدید آتش‌بس وجود دارد.

بن عبدالرحمان آل ثانی در مصاحبه با شبکه سی بی اس نیوز گفت: دوره تمدید آتش‌بس به تعداد اسرای اسرائیلی در غزه و آزادی آن‌ها وابسته است.

وی درباره سفر هیئت قطری به تل‌آویو و غزه گفت: این سفر در خصوص دو هیئت متفاوت است. هیئتی که به غزه سفر کرد تلاش‌های خود را بر رساندن کمک‌های بشردوستانه کافی متمرکز می‌کند و حضور این هیئت در آنجا صرفا یک مأموریت انسانی است، اما هیئتی که به اراضی اشغالی سفر کرده‌است مأموریتش در خصوص نظارت دوحه بر روند آزادی اسرا و تضمین از بین بردن هرچه سریع‌تر موانع است.

بن عبدالرحمان آل ثانی گفت: ما تنها با دفتر سیاسی جنبش حماس در دوحه و نمایندگان این جنبش در این دفتر تعامل داریم که با رهبران حماس در غزه در ارتباط هستند و اطلاعات را از آن‌ها کسب می‌کنند. ما در این مذاکرات دیدیم که اطلاعات فقط در لحظه‌ای که توافق قرار است حاصل شود یا بعد از آن می‌رسد. آن‌ها قبل از توافق به هیچ چیزی اشاره نمی‌کنند.

وی در خصوص تأخیر در تماس بین رهبران سیاسی در دوحه و رهبران نظامی در غزه و اطلاعات وی در خصوص مکان حضور یحیی السنوار، رهبر حماس در غزه گفت: تنها افراد نزدیک به وی اطلاعاتی در این خصوص دارند. این مساله ارتباطی با اقدامات ما و مذاکرات کنونی ندارد. در طول سال‌ها تنها با جناح سیاسی حماس و نمایندگان سیاسی و دفتر آن در دوحه در ارتباط بوده‌ایم و هیچ ارتباطی با جناح نظامی آن نداریم.

عبدالرحمان آل ثانی در خصوص خواسته‌های برخی قانونگذاران حزب جمهوری خواه درباره تحویل رهبران سیاسی حماس گفت: روابط قطر و آمریکا بسیار مستحکم است و شراکت میان دو کشور از چند دهه پیش ادامه دارد و دو کشور برای تقویت صلح و ثبات در منطقه تلاش می‌کنند. قطر همواره برای تقویت این شراکت تلاش کرده‌است. دوحه با کاخ سفید و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و وزارت خارجه آمریکا برای امضای توافق میان واشنگتن و جنبش طالبان افغانستان تلاش کرد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط دائم با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر است. امیر قطر نیز شخصا همواره با مسؤولان کاخ سفید و سیا و وزارت خارجه در ارتباط است. روابط میان دو کشور بر اساس منافع دوجانبه است. افتتاح دفتر حماس در دوحه با هماهنگی آمریکا به خاطر ایجاد یک شبکه ارتباطی با حماس صورت گرفت. این مساله نه فقط برای آمریکا بلکه برای اسرائیل و ثبات در منطقه مفید بوده‌است. هیچ وقت نمی‌توانی با صحبت کردن با دوستت به نزاع پایان دهی اگر نزاعی وجود داشته باشد نیاز به دوستی داری که با دشمنت یا حریفت صحبت کند و به نظر من قطر دوست برگزیده آمریکا است که می‌تواند با این «دشمنان» و طرف‌های مختلف صحبت کند.

وی درباره امکان استفاده از آتش‌بس کنونی برای پایان جنگ غزه و هرگونه نقش قطر در آینده غزه گفت: روابط قطر با ملت فلسطین و مساله فلسطین است. حمایت دوحه از ملت فلسطین برای چندین دهه ادامه داشته‌است. تصمیم درباره کسی که بر فلسطینی‌ها حکمرانی کند به عهده خود آن‌ها است. تمرکز کنونی بر پایان این جنگ و تضمین عدم تکرار آن است. تنها راه برای تضمین تکرار نشدن این جنگ راهکار سیاسی و ایجاد یک افق سیاسی برای ملت فلسطین با تشکیل یک کشور است. بهتر است که یک نظام واحد و یک دولت واحد تحت یک رهبری واحد در غزه و کرانه باختری باشد که ملت فلسطین آن را انتخاب کند. هرگونه نقش قطر بر حمایت ملت فلسطین متمرکز خواهد بود.

شبکه کان ۱۱ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، هیئت قطر که روز گذشته به تل‌آویو سفر کرد به طرف اسرائیلی پیام‌هایی را از جانب حماس منتقل کرد. این پیام‌ها درباره تعهد حماس به ادامه آتش‌بس است. بر اساس توافقی که از طریق میانجیگران حاصل شده یک روز اضافی از آتش‌بس در ازای آزادی ۱۰ اسیر خواهد بود.

این شبکه به نقل از یک مسؤول ارشد اعلام کرد، رژیم صهیونیستی پیام مثبتی را به هیئت قطر درباره تمدید آتش‌بس به شرط پایبندی حماس به آن با آزادی ۱۰ اسیر در هر روز داد.

این شبکه اعلام کرد، بر اساس داده‌های رژیم صهیونیستی اسرایی که روز یکشنبه آزاد شدند در مناطق شمالی نوار غزه بودند؛ مناطقی که ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که آن را محاصره و تحت کنترل دارد. در حالی که گروه‌های مقاومت فلسطین وارد درگیری‌های شدیدی با ارتش رژیم صهیونیستی برای مقابله با نفوذ اشغالگران شده‌اند.

روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد، میانجیگران امیدوارند که بتوانند آتش‌بس را برای مدت چهار روز دیگر تمدید کنند. این مساله اجازه آزادی بین ۴۰ تا ۵۰ زن و کودک را خواهد داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه به نوار غزه سفر کرد و گفت: ما تا پایان ادامه می‌دهیم، تا زمان پیروزی. هیچ چیزی نمی‌تواند ما را متوقف کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز گفته که خواهان تمدید آتش‌بس موقت است.

این در حالی است که دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش ارزیابی را از وضعیت فرماندهی جنوبی با مشارکت یارون فینکلمان، فرمانده منطقه جنوبی برگزار کرده و طرح‌های نظامی را برای ادامه جنگ در پایان دوره آتش‌بس تصویب کرد.

همچنین شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، کابینه جنگ این رژیم با معضلی درباره تمدید آتش‌بس در غزه مواجه است. این معضل درباره نگرانی در خصوص تعلل جنبش حماس و امکان آزادی اسرای بیشتر در ازای روز‌های بیشتری از آتش‌بس است و این مساله احتمالا در افزایش فشار‌های بین‌المللی بر رژیم صهیونیستی برای توقف دائم حملات به غزه نقش خواهد داشت.

قرار است جنبش حماس لیستی شامل ۱۱ اسیر از جمله هشت کودک و سه زن را به رژیم صهیونیستی تحویل بدهد که امروز دوشنبه در راستای سری چهارم و آخرین مرحله از معامله تبادل اسرا آزاد شوند.

آتش‌بس در غزه که از روز جمعه آغاز شده است، ساعت ۲۴ امشب به پایان می‌رسد. این آتش‌بس شامل چهار مرحله تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی بود. در روز‌های جمعه، شنبه و یکشنبه در هر روز ۳۹ اسیر فلسطینی در ازای ۱۳ اسیر صهیونیست آزاد شدند. این آتش‌بس بعد از نزدیک به دو ماه جنگ و حملات خونین رژیم صهیونیستی در غزه حاصل شد. حملات رژیم به غزه به دنبال عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین علیه اراضی اشغالی رخ داد. این عملیات که نیرو‌های مقاومت با نفوذ به عمق اراضی اشغالی آن را شروع کردند به کشته شدن ۱۴۰۰ صهیونیست منجر شد. این عملیات غافلگیرانه باعث شد اسرائیلی‌ها نتانیاهو را شکست خورده بدانند و خواهان برکناری وی شوند. نتانیاهو اخیرا بعد از اینکه نتوانست هدف خود یعنی نابودی حماس را محقق کند مجبور به پذیرفتن شروط مقاومت فلسطین شد. همزمان با عملیات طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی حملاتی را نیز از جنوب لبنان از حزب‌الله دریافت کرد که منجر به آشفتگی و تنش بیشتر در اراضی اشغالی شد. حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیشتر بیمارستان‌ها و مراکز مسکونی را هدف قرار داد که منجر به شهید و زخمی شدن ده‌ها هزار فلسطینی شد. این رژیم مدعی است که حماس از بیمارستان‌ها استفاده نظامی می‌کند درحالی که حماس این ادعا را رد و از سازمان‌های بین‌المللی خواسته برای رسوا کردن رژیم صهیونیستی از این بیمارستان‌ها بازدید کنند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->