بهره‌مندی بانوان زائر و مجاور از کارگاه‌های مشاوره آموزشی قرائت قرآن کریم چه کار کنیم فرزندمان چاق نشود؟ ممنوعیت حجاب برای زنان مسلمان فرانسوی در المپیک پاریس چرا زنان بعد از یائسگی دچار بی اختیاری ادرار می‌شوند؟ دست‌هایی که بوی خیر می‌دهند موقوفات زنان از صفویه تا قاجار در مشهد ویدئو | زنان و دختران، قربانی‌های روابط بی حد و مرز آزادی جنسی سوء استفاده از کودکان را در تبلیغات ممنوع کنید پردرآمدترین مشاغل خانگی برای بانوان کدام‌اند؟ این خانم معلم کودکان بازمانده از تحصیل را نجات می‌دهد ضربه مهلک غرب بر بنیان خانواده با به رسمیت شناختن خانواده‌های تک والد و همجنس تأثیر شیردهی بر سیستم ایمنی مادر و نوزاد دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر استفاده دختر بچه در تبلیغات فرزندآوری باید یک ضرورت ملی باشد نسل جوانِ باغیرت، متعهد و مسئولیت‌پذیر، نیاز آینده جامعه ماست شرایط حجاب با اجرای طرح نور تغییری کرده است؟ رسالت رو به گسترش آموزش زنان؛ کاهش شکاف جنسیتی کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال پویش ملی «مادران نسل رضوی» از دهه کرامت در سراسر کشور آغاز خواهد شد
سرخط خبرها
یادی از اولین و آخرین «فرمانده زن» سپاه

یادی از اولین و آخرین «فرمانده زن» سپاه

  • کد خبر: ۲۲۳۱۴۱
  • ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
همواره مانتوی بلند به تن می‌کرد، راننده شخصی نداشت و روی دوشش یک اسلحه کلاشنیکف می‌انداخت. در عین ناباوری حتی توانسته بود به جمع ضد انقلاب نفوذ کند.

به گزارش شهرآرانیوز، مرضیه حدیدچی (دباغ) یکی از بانوان تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. فعالیت‌های ایشان البته فقط به دوران مبارزاتی علیه رژیم شاهنشانی ختم نشد بلکه پس از آن مدتی نخستین بانوی محافظ امام خمینی (ره) و نخستین زن دیپلمات پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در قالب هیأت ایرانی، ۱۳ دی‌ماه ۶۷ برای ابلاغ پیام امام راحل به گورباچف به شوروی سابق رفت. وی همچنین نخستین و تنها فرمانده زن سپاه و تدریس در دانشگاه بخشی دیگر از زندگی این بانوی انقلابی را تشکیل داده است.

مرحوم مرضیه حدیدچی (دباغ) گفته است: «خداوند به همه ما توفیق دهد که بتوانیم تا آخر عمر پاس ایثارگری و خون شهدا و جانبازان را داشته باشیم. چون اگر یکی از این جانبازان فردای قیامت از ما شکایت کند، همه مضطریم. اگر یکی از شهدا تقاص خونش را بخواهد که چرا ما از خونش آن طور که باید حفظ و حراست نکردیم، خیلی خطرناک است! زیرا آنجا نه راه بازگشت است و نه راه ترمیم. در آیات قرآن آمده است که در روز قیامت بعضی‌ها از خداوند می‌خواهند که آنها را به دنیا برگرداند تا اعمالش را اصلاح کند. خواسته‌ای که اجابت نمی‌شود. خیلی خطرناک است، اما انگار بعضی از ما فعلاً یادمان رفته که این مسائل هم وجود دارد.

این بانوی مجاهد پس از پیروزی انقلاب از جمله کسانی بود که اساسنامه تشکیلات سپاه را نوشت و سپاه غرب کشور را تشکیل داد و خود، فرماندهی سپاه همدان را که مرکزیت سپاه غرب کشور بود، برعهده گرفت. در عملیات شکست حصر سنندج و آزادسازی پاوه و شکست کودتای پایگاه هوایی همدان حضور داشت و چندین بار از سوء قصد منافقین جان سالم به در برد.

در همین رابطه سرتیپ دوم پاسدار حاج رضا میرزایی نویسنده کتاب «کتاب حماسه‌های نامداران گمنام» و از جانبازان ۷۰ درصد همدانی روایت می‌کند: بنده توفیق این را داشتم که از همان ابتدای حضور خانم باغ به ایران و تشکیل سپاه همدان ایشان را از نزدیک بشناسم. او خانمی مقاوم بود که توانست مسئولیت مهمی مانند فرماندهی یکی از سپاه‌ها زا در غرب کشور بر عهده بگیرد.

دو ماه از تشکیل سپاه همدان گذشته بود که خانم دباغ فرماندهی آن را بر عهده گرفت. او در همان ایام پرالتهاب که کومله دموکرات در غرب کشور اقدام به جنایت می‌کردند فرماندهی را بر عهده داشت.

همواره مانتوی بلند به تن می‌کرد، راننده شخصی نداشت و روی دوشش یک اسلحه کلاشنیکف می‌انداخت. در عین ناباوری حتی توانسته بود به جمع ضدانقلاب نفوذ کند و پس از جلب اعتماد آنها و تحلیل و بررسی نقاط ضعف، موقعیت‌ها و دیدگاه‌هایشان بپردازد. اطلاعاتی که ایشان کسب می‌کردند بسیار با ارزش بود. به گونه‌ای که می‌شد با آن عملیاتی طراحی کرد. خانم دباغ تا کنون اولین و آخرین بانویی است که فرماندهی را در سپاه بر عهده داشته است.

پس از خانم دباغ، سردار سعید (حمید) طائفه نوروز فرماندهی سپاه همدان را عهده دار شد و خانم دباغ نیز در جایگاه نماینده استان همدان و تهران سه دوره فعالیت کرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.