سرخط خبرها

آغاز آموختن

  • کد خبر: ۵۶۸۲
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
آغاز آموختن
با نواخته‌شدن زنگ مدرسه، فصل یادگیری به طور رسمی شروع شد
ریحانه حشمتی
 
سال‌های سال هم که بگذرد، باز فضای حیاط مدرسه در روز اول مهر همانی است که از بچگی یادمان بود، انبوهی از مادران و تعداد محدودی پدر که فرزندشان را همراهی کرده‌اند. هنوز چهره مادران نگران است و هنوز جدا شدن از فرزند کار ساده‌ای نیست. اگرچه هرکدام با تلفن همراهی در دست لحظه‌های ابتدایی مدرسه را ثبت می‌کنند و بچه‌های امروزی هم آن‌قدر مستقل و آموخته هستند که بدانند مدرسه چیست و آموزگار کیست، اما باز هم مدرسه رفتن یک دل‌شوره عجیب همیشگی، اما لذت‌بخش دارد. تابستان امسال هم با سرگرمی و بدون سرگرمی و به هر روی گذشت و دانش‌آموزان راهی خانه دوم خود شدند. حال‌و‌هوای این روز‌ها و آخرین خبر‌های شروع مدرسه را با هم مرور می‌کنیم.

برگزاری جشن شکوفه‌ها در حرم
بخشی از مراسم آغاز سال تحصیلی و جشن شکوفه‌ها به شکل نمادین در حرم مطهر رضوی آغاز شد. بیش از ۶۰۰ دانش‌آموز پایه اول ابتدایی و نوآموز پیش‌دبستانی مشهد مقدس به نمایندگی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس‌اولی سراسر کشور سال تحصیلی خود را در حرم رضوی آغاز کردند.
در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ یک میلیون و ۲۹۰ هزار دانش‌آموز در استان خراسان رضوی مشغول به تحصیل شدند که از میان آن‌ها بیش از ۱۴۰ هزار دانش‌آموز در پایه اول ابتدایی تحصیل خواهند کرد.
در سال تحصیلی گذشته نزدیک به ۱۳۲ هزار دانش‌آموز کلاس اول در استان خراسان رضوی تحصیل کردند که در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ این آمار به ۱۴۰ هزار دانش‌آموز رسیده است و بیش از ۷۰۰۰ دانش‌آموز پایه اول به جمعیت دانش‌آموزی استان اضافه شده است.
 
آغاز آموختن

روز اول، به‌یادماندنی، خوشایند و متفاوت
دبستان بهاردانش، در خیابان امام‌رضا، از آن مدارسی است که امسال هم مانند هرسال جشن شکوفه‌ها دارد. افسانه طوسی، مدیری با سابقه بیست‌وهفت‌ساله است که به گفته خودش به جز سال اول استخدام، همه سال‌های خدمتش مدیر مقطع ابتدایی بوده است. وی می‌گوید: از حدود ۷ یا ۸ سال پیش که جشن شکوفه‌ها در مدارس برگزار شده کمک بزرگی به علاقه‌مندی دانش‌آموزان به فضای مدرسه کرده است. مشکل دانش‌آموزان کلاس اولی اضطراب و نگرانی است که برپایی جشن و آمدن به مدرسه در روز قبل از شلوغ شدن فضا بسیار مؤثر است.
طوسی درباره نحوه رفتار با دانش‌آموزان کلاس‌اولی این را اضافه می‌کند که در روز ۳۱ شهریور بچه‌های کلاس اولی به مدرسه می‌آیند تا در فضایی صمیمی با معلمان و اولیای مدرسه آشنا شوند و کلاس‌ها را ببینند. ما در این روز بچه‌ها را در مدرسه می‌گردانیم و آن‌ها را با همه بخش‌ها آشنا می‌کنیم، هدیه می‌دهیم و از آن‌ها پذیرایی می‌کنیم، همچنین قوانین مدرسه را به آن‌ها یادآوری می‌کنیم، به شکلی که روز اول برای آن‌ها به‌یادماندنی، متفاوت و خوشایند باشد.
وی هنوز هم مشکل بیشتر کودکان کلاس‌اولی را وابستگی بیش از حد به پدر و مادر می‌داند و تأکید می‌کند: به همین دلیل همواره به پدر و مادر‌ها توصیه می‌کنیم کمی زودتر از شروع سال تحصیلی شرایط را برای فرزندان خود فراهم کنند، به‌نحوی‌که آن‌ها این شکل دوری از خانواده و آشنایی با محیط جدید اجتماعی را به‌تدریج آموزش ببینند. البته حضور در کلاس‌های پیش‌دبستانی کمک زیادی به این مسئله کرده است. در سال‌های اخیر که پیش‌دبستانی اجباری شده است، کمتر با چنین مشکلاتی در مدرسه روبه‌رو هستیم و در بین تمام دانش‌آموزان تنها تعداد انگشت‌شماری در روز‌های اول مدرسه بی‌قراری و بی‌تابی می‌کنند.

افزایش جمعیت دانش‌آموزان و کلاس‌های شلوغ
زهره نصیری‌نیا، مدیردبستان شهید جواهری ۱، در خیابان امام خمینی‌(ره) سال آخر خدمتش را می‌گذارند. وی می‌گوید: در همه سال‌های کاری در دبستان مشغول خدمت بودم، زیرا دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی صمیمیت و آرامش بیشتری دارند و حضور در کنار آن‌ها آرامش‌بخش است.
وی با اشاره به اینکه جمعیت دانش‌آموزان کلاس‌اولی امسال هم مانند سال گذشته افزایش دارد، می‌افزاید: ما امسال در مدرسه ۳ پایه اول، یعنی تعداد ۱۰۵ دانش‌آموز دختر داریم که در هر کلاس ۳۵ دانش‌آموز حضور دارند.
نصیری‌نیا درباره کیفیت و شیوه آموزش در شرایط کنونی می‌گوید: در سال‌های اخیر سیستم آموزشی از کتاب‌ها گرفته تا شیوه‌های تدریس و حتی برخورد با خود بچه‌ها آسان‌تر شده است. نسل جدیدی که هر سال وارد مدرسه می‌شوند پذیرش بیشتری دارند و کارکردن با آن‌ها بهتر است.
این مدیر باسابقه با اشاره به تفاوت مدارس دولتی و غیرانتفاعی می‌گوید: کار در مدارس دولتی به دلیل زیاد بودن تعداد دانش‌آموزان در هرکلاس سخت‌تر است. افزایش جمعیت بچه‌ها باعث شده است برخلاف میل باطنی مدیران در هر کلاس ۳۵ یا ۴۰ نفر دانش‌آموز حضور داشته باشند و معلم فرصت بسیار کمتری برای هردانش‌آموز داشته باشد. این موارد کیفیت آموزش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
وی اضافه می‌کند: در مدارس غیرانتفاعی که کلاس‌ها خلوت‌تر است، معلم با دقت و آرامش بیشتری می‌تواند تدریس کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->