رسانه‌های فلسطینی: تنها ایران می‌تواند در چند دقیقه معادله را عوض کند سلوان مومیکا، فرد عامل اهانت به قرآن در نروژ کشته شد (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید
سرخط خبرها

واکنش‌ها به حمله آمریکا به مقر حشدالشعبی + تصاویر

  • کد خبر: ۱۳۲۷۳
  • ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
واکنش‌ها به حمله آمریکا به مقر حشدالشعبی + تصاویر
شماری از جریان‌های و شخصیت‌های سیاسی در عراق با صدور بیانیه‌هایی، حمله جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های حشد شعبی در استان الانبار را محکوم کرده و از دولت و پارلمان این کشور خواستند موضعی جدی در برابر تداوم چنین تجاوزهایی اتخاذ کنند.
به گزارش شهرآرانیوز و به نقل از السومریه‌نیوز، «گردان‌های حزب‌الله» عراق، که یکی از مواضع آن شب گذشته هدف حملات جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت، در بیانیه‌ای در واکنش به این بمباران اعلام کرد: «نیرو‌های نظامی و امنیتی و نیز پایگاه‌های مردمی و ملی باید با بیرون راندن دشمن آمریکایی، صفحه جدیدی از صفحات عزت و غرور را ثبت کنند.»

گردان‌های حزب‌الله عراق افزود: «کلاغ‌های شر آمریکایی تجاوزی خصمانه‌ای مرتکب شدند و فرزندان ما را که مدافع مرز‌های غربی کشورمان بودند، هدف قرار دادند.»

این گردان‌ها تأکید کرد: «تجاوز آمریکا، بی‌اعتنایی و تحقیر حاکمیت عراق و شرافت ملی آن است.»

ائتلاف «الفتح» نیز بیانیه‌ای در واکنش به حمله آمریکا به مواضع حشد شعبی صادر و در آن تأکید کرده است: «حمله آمریکا به نیرو‌های امنیتی عراقی در تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ نیرو‌های حشد شعبی، نقض حاکمیت ملی و عزت مردم عراق است.»

ائتلاف الفتح افزود: «این اقدام مجرمانه و گستاخانه، واکنش تمام مردم عراق را می‌طلبد تا با هرگونه اقدامی که حاکمیت و عزت آن‌ها را نقض می‌کند مخالفت کنند.»

ائتلاف الفتح همچنین از فراکسیون‌های سیاسی در پارلمان و شخصیت‌های سیاسی عراق خواسته است تا تصمیمی فوری برای اخراج تمامی نیرو‌های خارجی از خاک این کشور اتخاذ کنند.

دفتر سیاسی حزب اسلامی «الدعوه» نیز در بیانیه‌ای، «تجاوز آمریکا به مقر‌های حشد شعبی را محکوم» و تأکید کرد که الحشد الشعبی نیروی نظامی عراقی و بخشی از نیرو‌های مسلح است.

حزب الدعوه تصریح کرد: حمله نیرو‌های آمریکایی به نیرو‌های عراقی نقض حاکمیت عراق محسوب می‌شود.

در بیانیه حزب الدعوه آمده است: «ما مخالف این هستیم که عراق میدانی برای تسویه حساب‌ها با ایران شود.»

«عصائب اهل الحق» نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما تجاوز وحشیانه آمریکا به مواضع تیپ ۴۵ حشد شعبی در غرب الانبار، که به شهادت شماری از مجاهدان مستقر در مرز‌های سوریه منجر شد، را به شدت محکوم می‌کنیم.»

عصائب اهل الحق در این بیانیه، از نیرو‌های سیاسی خواست متحد شوند و اختلافات را کنار گذاشته و از بحران‌ها عبور کنند.

عصائب اهل الحق با تأکید بر این‌که «حضور نظامی آمریکا باری بر دوش دولت عراق شده است»، افزود: «تداوم تجاوز‌های آمریکا به حاکمیت ملی عراق اقتضا می‌کند که باید شجاعانه و با صلابت مقابل این اقدامات کنترل‌نشده‌ای که بربریت دولت آمریکا و بی‌اعتنایی آن به امنیت ملت‌ها و تلاشش برای بی‌ثبات کردن کشور‌های امن را مورد تأکید قرار می‌دهد، ایستاد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این تجاوز‌ها ادامه تجاوز‌های پیشین دشمن اسرائیلی علیه مقر‌های گروه‌های حشد شعبی است و گواه بر آن است که دشمن جبهه‌ای واحد است.»

جنبش «الاراده» نیز در بیانیه‌ای، حمله آمریکا به پایگاه‌های حشد را محکوم و خاطرنشان کرد که این بمباران با توافقنامه‌های امنیتی امضا شده میان دو طرف در تناقض است.

در همین حال، «قاسم مصلح» فرمانده نیرو‌های عملیات حشد شعبی در استان الانبار، طی گفت‌وگویی تلویزیونی، متذکر شد: «هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی از بمباران مواضع حشد شعبی، بر هم ریختن معادلات و مقاومت بسیج مردمی عراق بوده است.»

مصلح یادآور شد: در حمله هوایی آمریکا و رژیم صهیونیستی مقر تیپ ۴۵ شهرستان القائم واقع در استان الانبار و تیپ ۴۶  واقع در مرز‌های غربی عراق هدف قرار گرفت.

«فالح الخزعلی» عضو ائتلاف پارلمانی الفتح نیز در واکنش به حمله هوایی آمریکا به پایگاه‌های حشد شعبی، تاکید کرد که نظامیان آمریکایی با بمباران مقر‌های حشد شعبی به جنگی آشکار با عراق وارد شدند.

الخزعلی در پیامی در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: «نیرو‌های آمریکایی به جنگی آشکار با عراق ورود کردند و ارتش احمق آمریکا از پیامد‌های اشغالگری خود در عراق درس عبرت نگرفته است.»

الخزعلی افزود: «حمله هوایی آمریکا به حشد شعبی بی اعتنایی به اصل حاکمیت ملی عراق است.»

«حسن الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان نیز تأکید کرد که تداوم حملات آمریکا به پایگاه‌های حشد طرحی آشکار و هدفمند برای تضعیف نیرو‌های قهرمان عراقی است

الکعبی از روسای قوای سه‌گانه در عراق خواست با جدیت در برابر تداوم حملات تجاوزکارانه آمریکا بایستند.

«عمار الحکیم» رئیس جریان «الحکمه» نیز به حملات آمریکا به مواضع حشد شعبی در شهر القائم واکنش نشان داده و ایالات متحده را مسئول نقض حاکمیت ملی عراق و نقض توافقنامه‌های امنیتی منعقد شده با طرف عراقی دانست.

عمار الحکیم در بیانیه‌ای تأکید کرد: «بمباران تاسیسات نظامی در عراق توسط آمریکا نقض آشکار و واضح حاکمیت عراق بوده و بر خلاف توافقنامه‌های امنیتی منعقد شده میان دو کشور است.»

رئیس جریان الحکمه خواستار موضع‌گیری قاطع در برابر حملات آمریکا به تاسیسات نظامی عراقی شد و تأکید کرد که ایالات متحده با این بمباران حاکمیت عراق را نقض می‌کند.

حکیم گفت: «قرار بود که طبق این توافقنامه، نیرو‌های ائتلاف از دولت عراق در انجام ماموریتش یعنی حمایت از عراقی‌ها و خارجی‌های مقیم، حمایت کند.»

وی در ادامه گفت: «ضمن این‌که ما این حمله را محکوم می‌کنیم، از دولت و مجلس نمایندگان می‌خواهیم موضعی جدی در برابر این تجاوز و نقض حاکمیت عراق اتخاذ کنند.»

«برهم صالح» رئیس‌جمهوری عراق یکشنبه شب در واکنش به حمله جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های حشد شعبی در شهر «القائم» استان الانبار (غرب عراق) اعلام کرد، بمباران یکی از مواضع حشد شعبی توسط آمریکا بر خلاف توافقات با آمریکا بوده و برای عراق مضر است.

صالح با تأکید بر این‌که «این بمباران غیرقابل قبول است»، «تجاوز آمریکا» را محکوم و خاطرنشان کرد که این حمله «نقض حاکمیت عراق» تلقی می‌شود.

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق نیز در واکنش به این بمباران آمریکا، به «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا پیام داد که به مواضع حشد شعبی را به شدت رد می‌کند.

عبدالمهدی تأکید کرده است: «ما قبلا نیز مخالفت‌مان با هر اقدام یک‌طرفه علیه نیرو‌های ائتلاف یا هر نیروی دیگری داخل عراق را تأکید کرده‌ایم. ما بمباران مواضع حشد شعبی را نقض حاکمیت عراق و تنشی خطرناک تلقی می‌کنیم که امنیت عراق و منطقه را تهدید می‌کند.»

جعفر حسینی سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق نیز در گفتگو با المنار لبنان گفته است که آمار قربانیان تجاوز آمریکا به مراکز حشد شعبی به ۲۴ شهید و بیش از ۵۰ زخمی رسیده است.
 
حزب‌الله لبنان: آمریکا با حمله خود نشان داد دشمن عراق و عراقی‌هاست

حزب‌الله لبنان به نقل از ایسنا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما تجاوز وحشیانه آمریکا به مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق را محکوم می‌کنیم. این حمله تجاوزی آشکار به حاکمیت ملی، امنیت و ثبات عراق و مردم آن به ویژه حشد شعبی است که ید طولایی در رویارویی با تروریسم، شکست آن و تعقیب و پیگیری باقیمانده‌های داعش دارند.

حزب‌الله لبنان در بیانیه خود همچنین آورده است: این حمله تاکید مجددی بر این است که دولت آمریکا به دنبال ضربه زدن به عناصر قدرت ملت عراق است که قادرند با داعش و گروه‌های افراط‌گر و جنایتکاری بجنگند؛ گروه‌هایی که در بیشتر موارد دولت آمریکا حامی آنهاست.

در ادامه این بیانیه آمده است: این حمله نشان می‌دهد که آمریکا دشمن عراق و منافع شهروندان عراقی و دشمن آزادی، حاکمیت واقعی و آینده امن آنهاست. کسانی که تصمیم به تجاوز گرفتند به زودی به حماقت‌شان درباره این تصمیم، نتایج و پیامدهای آن پی خواهند برد.

وزارت دفاع آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که نیروهایش حملاتی را به پنج موضع وابسته به گردان‌های حزب‌الله عراق در خاک عراق و سوریه انجام داده‌اند.

 
منبع: تسنیم 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->