نکاتی درباره اولین دعوت به میهمانی با حال خدا برای روزه‌اولی‌ها
  • کد مطالب: ۱۰۴۸۲۱
  • /
  • ۲۴ فروردين‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۴

نکاتی درباره اولین دعوت به میهمانی با حال خدا برای روزه‌اولی‌ها

خیلی از شما بچه‌ها، امسال برای نخستین‌بار روزه‌داری کامل ماه مبارک رمضان را تجربه می‌کنید.

شبنم کرمی- خیلی از شما بچه‌ها، امسال برای نخستین‌بار روزه‌داری کامل ماه مبارک رمضان را تجربه می‌کنید.

پرهیز از خوردن و آشامیدن در روزهای طولانی و تا حدودی گرم، کمی دشوار به‌نظر می‌رسد اما رفتن به میهمانی، آن هم میهمانی‌ای که خدای مهربان میزبانش باشد لذتی باورنکردنی دارد که به‌یقین چند ساعت نخوردن خوراکی و نوشیدنی، ارزش چشیدن این لذت را دارد.

روزه اولی‌ها، به‌ویژه دخترک های ‎‌ 9سالۀ ما که کوچک‌تر از آقاپسرهای روزه‌اولی هستند باید بدانند که با روزه گرفتن مانند مامان و بابا و سایر بزرگ‌ترها، از امسال بزرگ‌تر شده‌اند و خدا و بندگانش از آن‌ها توقع دارند سنجیده‌تر، شایسته‌تر و فهمیده‌تر فکر و رفتار کنند.

همه ما می‌دانیم که روزه گرفتن فقط در پرهیز از خوردن و آشامیدن خلاصه نمی‌شود، بلکه روزه‌دارها بسیاری از کارها را باید و یا نباید انجام دهند.

بجز خوردن و آشامیدن، بعضی کارهای دیگری مانند رساندن دود و غبار به گلو یا فرو بردن تمامی سر زیر آب، روزه را باطل می‌کند که حتما بزرگ‌ترها به شما گفته‌اند.

اما کارهای دیگری مانند دروغ گفتن، غیبت کردن، آزار دیگران و حیوانات، تهمت زدن و رفتارهای ناپسندی مانند این‌ها حرام بوده و یک روزه‌دار باید از همه این بدی‌ها دوری و پرهیز کرده و با محبت و کمک کردن به دیگران و انجام کارهای خوب و عبادت، ثواب روزه خود را کامل کند.

بین خودمان بماند؛ روزه‌اولی‌ها نزد بزرگ‌ترها هم خیلی عزیز و خاص هستند، گاهی مامان‌ها هنگام افطاری و سحری به دختران و پسران روزه‌اولی خود خوراکی‌های بیشتر و خوشمزه‌تری می‌دهند و باباها بیشتر نازشان را می‌خرند.

زیرا روزه گرفتن دروازه‌ای تازه به دنیایی نو است و گامی مهم برای رسیدن به بزرگسالی و رشد عقلی و رفتاری ما آدم‌هاست.

کسی که روزه می‌گیرد تا حدودی متوجه می‌شود نبودن آب و غذا که نعمت‌های بزرگ و ارزشمند خداوند مهربان هستند تا چه اندازه می‌تواند سبب آزار و سختی برای انسان‌ها شود یا خواب به‌وقت و منظم چقدر لذت‎بخش است، بنابراین قدر و ارزش این نعمت‌ها را بیشتر می‌فهمد.

روزه‌داران باید بر رفتار و گفتار خود بیشتر دقت می‌کنند تا دل کسی را نیازارند و آسیبی به دیگران نرسانند.

پس روزه‌اولی‌های عزیز یادتان باشد که امسال شما عضو لشگری از بندگان خاص خدای مهربان شده‌اید؛ این بندگی را قدر بدانید و حال و هوای روزداری خود را در همه روزهای سال، فراموش نکنید.   

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.