گفت وگو با سینا باغیشنی، نوجوان هنرمند خوش‌نویس
  • کد مطالب: ۱۳۴۳۴۹
  • /
  • ۲۲ آبان‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۴

گفت وگو با سینا باغیشنی، نوجوان هنرمند خوش‌نویس

سینا باغیشنی ۱۴ سال دارد و در مدرسه پژوهندگان درس می‌خواند. او عضو انجمن خوش‌نویسان ایران است.

شبنم کرمی - دستخط با یادگیری نخستین واژه‌های الفبا شکل می‌گیرد و خوش‌نویسی، هنر خیال‌انگیز نوشتن حروف است.

سینا باغیشنی ۱۴ سال دارد و در مدرسه پژوهندگان درس می‌خواند. او عضو انجمن خوش‌نویسان ایران است و تاکنون برای خط زیبایش در چند مسابقه صاحب عنوان برتر ناحیه شده است.

با سینا گفت وگویی کرده‌ایم که می‌خوانید.


گام نخست

خوش‌نویسی را از هفت‌سالگی با خط تحریری آغاز کردم و اکنون دوره‌های خط نستعلیق با قلم‌نی را می‌گذرانم.

علاقه من به خوش‌نویسی و نقاشی زمانی مشخص شد که با دیدن تابلو‌های خاله‌ام -که استاد نقاشی و خوش‌نویسی است- اظهارنظر و تلاش می‌کردم مانند آن‌ها نقاشی بکشم یا بنویسم.

خاله‌ام که شاهد این ذوق و علاقه من در زمینه‌های هنری بود، مرا تشویق کرد و با کمک او استعدادم در این زمینه شکوفا شد.


گام‌های طلایی

کلاس دوم، انشایی نوشتم که معلمم با دیدن خطم شگفت‌زده شد و دفترم را به مدیر مدرسه نشان داد. من به‌عنوان خوش‌خط‌ترین دانش‌آموز مدرسه انتخاب شدم.

پس از آن، نخستین موفقیتم در سال ۹۴ بود که در مسابقات خوش‌نویسی مدرسه نفر اول شدم. سپس سال ۹۶ رتبه دوم و سال ۹۷ رتبه‌های اول و دوم ناحیه را در این رشته هنری کسب کردم.

پس از کسب این رتبه‌ها، به همراه پدر، مادر و پدربزرگم به اردوگاهی دعوت شدیم و جوایزی دریافت کردم که برایم بسیار ارزشمند و انگیزه‌بخش بود.

کار‌هایی که مانع رشد و پیشرفتم در درس و هنر شود مرا ناراحت می‌کند و وقتی ناراحت می‌شوم، تلاش می‌کنم با ورزش و تمرین هنر، آرامشم را برگردانم.

همه انسان‌ها طالب زیبایی هستند و آن را دوست دارند. به نظرم، خوش‌نویسی و نقاشی نوعی زیبایی‌آفرینی هستند و ذائقه افراد را تحریک می‌کنند.

خط زیبا مرا به نوشتن بیشتر تشویق می‌کند. به همین دلیل، آثار نویسندگان و شاعران را بیشتر مطالعه می‌کنم تا برای تمرین کردن، مطالبی داشته باشم که پرمعنا باشند.

رشته خوش‌نویسی به من کمک کرد درک بهتری از شعر‌ها و شاعر‌ان داشته باشم و هم‌چنین بر پیشرفت تحصیلی‌ام تأثیر زیادی داشته است.

وقتی هم اطرافیان، هنرم را می‌بینند شگفت‌زده می‌شوند و با ذوق خاصی از خطم تعریف می‌کنند که سبب شادی و انگیزه بیشتر من در نوشتن می‌شود.


سطح «خوش»

نقاشی را هم از سال ۱۳۹۶ آغاز کردم. تکنیکم شامل مدادرنگی، گواش، آبرنگ و طراحی است و تاکنون موفق به کشیدن چهار تابلو شده‌ام.

سال ۱۳۹۷ هم در مسابقات نقاشی در ناحیه، مقام دوم را کسب کردم و قصد دارم در آینده یک آموزشگاه هنری راه‌اندازی کنم.

از سال ۱۳۹۹ عضو انجمن خوش‌نویسان در سطح «خوش» هستم و در جشنواره‌های مختلف این انجمن شرکت کرده‌ام.

با استاد فرشچیان از نزدیک ملاقات و در محضر استادان بزرگی مانند استاد محمدتقی ابراهیم‌نیا (از شاگردان استاد حسن امیرخانی) و استاد غلامی‌نیا شاگردی کرده‌ام.

اکنون هم خط نستعلیق و هم کتابت ریز را تمرین می‌کنم. تمرین در این رشته علاوه بر اینکه باید مستمر باشد، بستگی زیادی به حال هنرمند دارد؛ بنابراین گاهی یک ساعت و گاهی چند ساعت در روز تمرین می‌کنم.


استعداد و علاقه من

سال‌های ۹۳ و ۹۸ در رشته ژیمناستیک، مقام دوم ناحیه را کسب کردم و به مرحله استانی راه یافتم، اما به دلیل شیوع کرونا نتوانستم در مسابقات استانی شرکت کنم.

در رشته‌های هنری علاوه بر خط و نقاشی، به نواختن دوتار و سه‌تار هم علاقه دارم و امیدوارم بتوانم در این زمینه نیز به موفقیت برسم.

در درس نیز جزو دانش‌آموزان خوب هستم و با برنامه‌ریزی درست، به بیشتر کارهایم می‌رسم.

در رشته‌های هنری، کلاس حضوری تأثیر بسزایی در یادگیری هنرجو دارد، اما متأسفانه دوران قرنطینه فرصت استفاده از محضر استاد را از ما گرفت.

با این حال، تصمیم دارم تا مرحله فوق ممتاز به خوش‌نویسی ادامه دهم و در زمینه‌هایی که استعداد و علاقه دارم، آموزش ببینم و پیشرفت کنم.


به رسم قدردانی

به دوستانم سفارش می‌کنم از تجربه کردن کار‌های مثبتی که فکر می‌کنند در آن‌ها استعداد و علاقه دارند نترسند.

ضمن قدردانی از پدر و مادرم که امکانات آموزشی و یادگیری را برایم فراهم کردند، پیشرفت در زمینه هنر را مدیون آموزش‌ها و حمایت‌های خاله عزیزم هستم.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.