گفت‌وگو با محمدجواد شیرزاده، قاری نوجوان قرآن به مناسبت عید مبعث
  • کد مطالب: ۱۴۹۸۴۷
  • /
  • ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۴

گفت‌وگو با محمدجواد شیرزاده، قاری نوجوان قرآن به مناسبت عید مبعث

«إقرأ باسم ربّک الذی خلق» (بخوان به‌ نام پروردگارت که آفرید) و با همین فرمان پروردگار خطاب به محمّد امین(ص)، آن حضرت به پیامبری مبعوث شد و این عید بزرگ مقدمه‌ی برچیده شدن بت‌پرستی شد.

شبنم کرمی - «إقرأ باسم ربّک الذی خلق» (بخوان به‌ نام پروردگارت که آفرید) و با همین فرمان پروردگار خطاب به محمد امین(ص)، آن حضرت به پیامبری مبعوث شد و این عید بزرگ مقدمه‌ی برچیده شدن بت‌پرستی شد.

می‌دانیم که قرآن معجزه‌ی بزرگ پیامبر اسلام(ص) است. محمدجواد شیرزاده پانزده‌ساله و دانش‌آموز مدرسه‌ی خلیج‌فارس است. او از چهارسالگی با حضور در جلسات خانوادگی قرآن به همراه پدرش، با قرآن آشنا می‌شود و با تشویق اطرافیان و رغبت خودش، به یادگیری مهارت‌های قرآنی رو می‌آورد.

محمدجواد علاوه بر دستیابی به بسیاری از برکات انس با قرآن، مقام‌های ارزشمندی در رشته‌های اذان و قرآن نیز کسب کرده است. با او گفت‌وگویی کردیم که می‌خوانید.

 

آغازی برای انس با قرآن

سال ۱۳۹۱ به همراه پدر و مادرم به کربلا مشرف شدیم. آن زمان شش سال داشتم. با اینکه کمی خجالتی بودم، با اصرار مادرم نزد رئیس روحانی کاروان (حاج‌آقا یادگاری) رفتم و دعای فرج را در اتوبوس بلند خواندم. همه‌ی اعضای کاروان تشویقم کردند.

تا پایان آن سفر، هر وقت به حرم مشرف می‌شدیم، من دعا و قرآن می‌خواندم. به این ترتیب، پس از آن سفر هم با تشویق آقای یادگاری با قوت بیشتری اذان و قرائت قرآن را ادامه دادم.

تمرین قرائت قرآن را در مؤسّسه‌ی خاتم‌الأنبیا آغاز کردم و خیلی زود با قرآن انس گرفتم.

 

تفکر در معانی

در کودکی توجه چندانی به معانی نداشتم اما با فراگیری درس عربی، تا اندازه‌ای ترجمه‌ی عبارت‌های قرآنی را یاد گرفتم. هنگام تلاوت، نگاهی هم به معانی آن می‌اندازم و به آن‌ها فکر می‌کنم.

از وقتی به تمرین و تلاوت کتاب خدا می‌پردازم، علاقه‌ی بسیاری به قرآن پیدا کرده‌ام که توصیف‌شدنی نیست. به‌جرئت می‌توانم بگویم هرچه دارم از آثار و برکات قرآن است. ‌در کنار قرائت قرآن، به ورزش فوتسال هم علاقه‌مند هستم.

 

موفقیت از ناحیه تا کشور

پس از مدتی در مسابقات قرآنی شرکت کردم و در پایه‌ی ششم ابتدایی در رشته‌های اذان و قرائت قرآن رتبه‌ی اول اذان ناحیه‌ی۶ مشهد، سپس رتبه‌ی دوم رشته‌ی قرائت ناحیه‌ی۳ مشهد در پایه‌ی هفتم و سال پیش رتبه‌ی اول ناحیه‌ی۳ مشهد در رشته‌ی قرائت و رتبه‌ی عالی استان در رشته‌ی قرائت را کسب کردم.

به‌تازگی نیز گروه هفت‌نفره‌ی هم‌خوانی ما با عنوان «منتظران موعود» از دارالقرآن یحیی‌بن‌زید حائز رتبه سوم در کشور شده است.

 

حال خوش مبعث

تلاوت قرآن زمان خاصی ندارد. هر وقتی از روز و شب بتوانم قرآن می‌خوانم اما از آنجا که حضرت محمد(ص) در روز عید مبعث به پیامبری انتخاب شده است، این روز خاص را بسیار دوست دارم. جزو روزهایی است که در آن، بیشتر قرآن می‌خوانم.

 

دوستان قرآنی

برای نزدیک شدن به خداوند راه‌های فراوانی وجود دارد. یکی از این راه‌ها تلاوت قرآن است. به همین دلیل، از دوستانم می‌خواهم روزانه دست‌کم ۱۰ دقیقه قرآن بخوانند.

با همین نگاه، بین دوستانم خواندن قرآن را ترویج، و تلاش می‌کنم طریقه‌ی صحیح خواندن آن را تا جایی که می‌دانم به آن‌ها آموزش دهم.

 

قدردانم

این روزها در حال تمرین و یادگیری بیشتر قرآن هستم و قصد دارم در آینده یک قاری سرآمد در سطح بین‌المللی شوم. در درس‌هایم نیز بسیار موفق هستم. این پیروزی را از عنایت ویژه‌ی خداوند و برکت قرآن می‌دانم.

اکنون از شاگردان جلسه‌ی شهید عاصمی زیر نظر استاد خلوصی هستم و ایشان، استاد علیرضا بیژنی و در رأس همه پدر و مادر عزیزم را از مشوق‌های اصلی خود در این راه نورانی می‌دانم.

از سوی دیگر، تشکیل گروه هم‌خوانی کار بسیار دشواری بود که استاد بازودار با ایجاد فضایی سرشار از نشاط، صمیمیت و همدلی، این مسئولیت را پذیرفت. به لطف خدا و تلاش اعضای گروه، همان‌طور که پیش‌تر گفتم، شاهد موفقیت‌های روزافزون این گروه هستیم. از این بابت هم سپاسگزاری می‌کنم.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.