گفت‌وگو با آرش حیدری، یک کتاب‌خوان برتر
  • کد مطالب: ۱۳۷۱۳۲
  • /
  • ۰۷ آذر‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۳

گفت‌وگو با آرش حیدری، یک کتاب‌خوان برتر

برخی محققان عقیده دارند کتاب‌خواندن به اندازه غذاخوردن اهمیت دارد.

شبنم کرمی- بعضی از محققان عقیده دارند کتاب‌خواندن به اندازه غذاخوردن اهمیت دارد، بنابراین واجب است که کتاب‌خواندن را در برنامه‌ی روزانه خود قرار دهیم.

البته همه‌ی انسان‌ها مجبور نیستند تمامِ کتاب‌های دنیا را بخوانند بلکه هر فردی باید کتاب‌هایی را انتخاب کند که دوست دارد.

برای این کار می‌توانید خلاصه‌ی پشتِ جلد هر کتاب را نگاه کنید یا مقدمه یا سخن نویسنده‌ی آن را بخوانید.

آرش حیدری ۱۵ سال دارد و کلاس دهم ریاضی فیزیک مدرسه شهید مهدی حکمت است. او یکی از علاقه مندان کتابخوانی است، تا آنجا که توانسته است به مرحله کشوری مسابقه کتابخوانی راه پیدا کند.

گفت‌وگوی ما با آرش را بخوانید.

 

از کی کتاب‌خوان شدی؟

علاقه‌ام به مطالعه از کودکی و با کتاب‌های کودکان حتی کتاب‌هایی که برای رنگ‌آمیزی می‌گرفتم آغاز شد و با خواندن داستان‌های علمی و رمان‌ها ادامه یافت.

از آن زمان برای مطالعه بیشتر به دنبال رمان‌های معروف هستم اما به اینکه چه کتابی مناسب سن من هست نیز توجه دارم.

 

مطالعه چه موفقیت‌هایی را برایت به‌دنبال داشته است؟

کلاس پنجم که بودم در مسابقات «واک‌مث» مقام اول استان را کسب کردم و به مرحله کشوری راه یافتم. موضوع این مسابقات، محاسبات ذهنی عملیات جمع اعداد یک و دو رقمی بود.

سال پیش هم معلم پرورشی‌مان باتوجه به میزان علاقه برخی بچه‌ها به مطالعه، چند نفر از جمله مرا برای مسابقه کتابخوانی انتخاب کرد، کتاب (سیمرغ پدربزرگ من بود) را برای این مسابقه امتحان دادیم و من در ناحیه، نفر اول شدم.

سپس کتاب (این وبلاگ واگذار می‌شود) را در سطح استانی امتحان دادیم که در این مرحله نیز مقام برتر را کسب کردم و برای حضور در مسابقات کشوری معرفی شدم که امیدوارم در این سطح هم بتوانم موفق شوم.

 

چگونه می‌شود یک کتاب‌خوان شد؟

به‌نظرم بهترین هدیه‌ای که می‌شود گرفت و یا به کسی داد کتاب است. مطالعه‌ی کتاب‌های مختلف، اطلاعات عمومی را زیاد می‌کند و سبب گسترش دایره لغات و بهبود فن بیان می‌شود.

به همین دلایل من روزانه حداقل یک ساعت کتاب می‌خوانم، کتاب‌هایی که می‌خوانم را یا از طریق معرفی دوستان و بزرگ‌ترها انتخاب می‌کنم یا با حضور در نمایشگاه کتاب و گشت در کتاب‌فروشی‌ها برمی‌گزینم.

معمولا بهترین زمان مطالعه برای من پس از استراحت ظهر و در اوقات فراغت به‌ویژه در محلی که بتوانم تمرکز کنم است.

به دوستانم نیز پیشنهاد می‌کنم با توجه به تجربه افراد اهل مطالعه یک کتاب را انتخاب کنند و برای شروع، حداقل یک صفحه از آن را بخوانند تا به این ترتیب جذب کتاب‌خوانی شده و به مطالعه علاقه‌مند شوند.

البته هر کتابی مناسب سن و زمان خاص خودش است که باید این موضوع مهم را در زمان انتخاب کتاب و مطالعه درنظر بگیریم.

اما عقیده دارم درهر حال همه‌ی بچه‌ها باید مطالعه را در برنامه روزانه خود قرار دهند و با خواندن کتاب‌های بیشتر به معلومات خود اضافه کنند و ورزش را هم در کنار آن جدی بگیرند.

 

گفت‌وگو با آرش حیدری، یک کتاب‌خوان برتر

 

بهترین کتاب‌هایی که تاکنون خوانده‌ای؟

بهترین و ماندگارترین کتاب‌هایی که تاکنون خوانده‌ام و در ذهنم باقی مانده‌اند شاهنامه فردوسی و «این وبلاگ واگذار می‌شود» بوده است، شاهنامه از بزرگ‌ترین آثار ادبیات فارسی است که فرهنگ پهلوانی، خوبی و نیکی و پند و اندرز را از آن دریافته‌ام.

 

بجز مطالعه چه علایقی و برای آینده چه برنامه‌ای داری؟

ورزش‌های والیبال و شنا را خیلی دوست دارم و با بازی کردن والیبال خوشحال می‌شوم و شکست در این ورزش غمگینم می‌کند که البته تلاش می‌کنم خیلی زود ناراحتیم را فراموش کنم.

خیلی دوست دارم در آینده کارآفرینی کنم و بتوانم در راه تولید و اختراع کاری انجام دهم.

باتوجه به اینکه امسال یک کلاس دهمی هستم به‌نظرم با درس‌های چالش‌برانگیزی مواجه شده‌ام و همه تلاشم را می‌کنم که در این درس‌ها بهترین باشم و از این راه بتوانم آینده روشنی را برای خودم و کشورم رقم بزنم.

در پایان هم از همه کسانی که در مسیر موفقیت‌هایم به من کمک کرده‌اند، به‌ویژه خانم گلشاهی عزیز و آقای اسحاقی معلم پرورشی دبیرستان شهید حبرانی و پدر و مادر عزیزم تشکر و قدردانی می‌کنم.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.