گفتگو با سهیل اسحاقی، نوجوان قاری قرآن، خوش‌نویس و هنرمند تک‌خوان نماهنگ‌های شهید سلیمانی
  • کد مطالب: ۱۳۹۸۷۵
  • /
  • ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۲

گفتگو با سهیل اسحاقی، نوجوان قاری قرآن، خوش‌نویس و هنرمند تک‌خوان نماهنگ‌های شهید سلیمانی

سهیل اسحاقی، قاری قرآن، خوش‌نویس و هنرمندی است که قطعاتی را در قالب نماهنگ برای بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تک‌خوانی کرده است.

شبنم کرمی - پیامبر مکرم خدا، حضرت محمد (ص)، می‌فرماید: صوت خوش زیور قرآن است. هم‌چنین تأکید می‌کند: قرآن را با صداى خوش بخوانید، زیرا صداى زیبا بر زیبایى آن مى‌افزاید.

سهیل اسحاقی قاری قرآن، خوش‌نویس و هنرمندی در زمینه تک‌خوانی است که فعالیت خود در زمینه‌ی قرائت قرآن را از هشت‌سالگی در مؤسسه‌ی قرآنی صادقیه آغاز کرده است.

او اکنون ۱۶ سال دارد و قطعاتی را در قالب نماهنگ برای بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تک‌خوانی کرده است.

سهیل در مدرسه‌ی علوم و معارف شهید مطهری درس می‌خواند و همیشه قرآن را برای خود راه‌گشا می‌داند و از اینکه دیگران از تلاوتش لذت می‌برند خوشحال و امیدوار است عمل‌کننده‌ی خوبی برای قرآن باشد.

با وی گفتگویی کرده‌ایم که می‌خوانید.

 

چه‌گونه به قرآن و هنر علاقه‌مند شدی؟

مشوقم برای قرائت قرآن برادرم بود. پس از آن، با‌تشویق استادان قرآن پیشرفت کردم. اکنون زیر‌نظر استاد سید جواد سادات‌فاطمی هفته‌ای یک‌ بار برای ارائه‌ی قرائت، در مسجد حوض لقمان حضور می‌یابم و خودم هم روزی نیم ساعت تمرین می‌کنم.

فعالیت هنری‌ام را هم از ۱۰ سالگی در کلاس چهارم با تشویق معلم عزیزم، آقای مرادیان، در رشته‌ی خوش‌نویسی و با حضور در انجمن خوش‌نویسان زیر نظر استاد درانی آغاز کردم و ادامه دادم.

اکنون مدرک عالی نستعلیق در چلیپا و کتابت دارم و برای شرکت در آزمون ممتاز تمرین می‌کنم. خط تحریری را هم خودم در منزل کار می‌کنم.

 

تاکنون چه موفقیت‌هایی در این زمینه‌ها کسب کرده‌ای؟

در زمینه‌ی قرآن، نخستین‌بار در کلاس چهارم رتبه‌ی اول ناحیه را به‌ دست آوردم و پس از آن تقریبا موفق شدم هر سال رتبه‌ی اول ناحیه را کسب کنم. پارسال هم رتبه‌ی عالی استانی در رشته‌ی ترتیل قرآن را به‌ دست آوردم.

در مسابقات خوش‌نویسی نیز رتبه‌ی اول ناحیه در پایه‌ی هفتم و رتبه‌های اول ناحیه و سوم استان را در پایه‌ی هشتم کسب کردم.

 

از کی و چه‌گونه از استعداد خود در زمینه‌ی هنری تک‌خوانی آگاه شدی؟

مربی سرودم، آقای عالمیان، از من تست گرفت و در مسابقات رشته‌ی تک‌خوانی رتبه‌ی اول ناحیه سپس رتبه‌ی اول استان را به‌ دست آوردم و تعدادی از آثارم تاکنون از تلویزیون پخش شده‌اند.

پس از آن نیز این افتخار را داشتم که تعدادی نماهنگ برای شهید قاسم سلیمانی بخوانم. از آن میان، اثر «سواران آسمان» سال پیش به‌ مناسبت هفته‌ی بسیج از سوی سیمای ملی پخش شده است.

 

درباره‌ی انتخاب موضوع شهید سلیمانی در آثار هنری خود توضیح بده.

من ارادت بسیاری به حاج‌ قاسم سلیمانی دارم. این بزرگوار همیشه برای من یک قهرمان بوده است و هست. خوشحالم که در حد توانم توانستم کاری برای قهرمانم انجام دهم هرچند کاری کوچک و ناچیز بود.

 

از سایر علاقه‌مندی‌هایت بگو.

در رشته‌های ورزشی پینگ‌پنگ و والیبال فعالم اما رشته‌ی مورد علاقه‌ام فوتسال است که به‌ صورت حرفه‌ای آن را دنبال می‌کنم. در درس‌های قرآن و عربی موفق هستم و همیشه جزو بهترین دانش‌آموزان مدرسه بوده‌ام.

قصدم ادامه تحصیل در رشته‌ی علوم‌ انسانی است. دلم می‌خواهد در آینده یک قاری خوب، یک خوش‌نویس عالی و یک معلم فوق‌العاده شوم.

 

چه موضوعاتی تو را شاد یا غمگین می‌کنند؟

خوشحالی و رضایت پدر و مادرم مرا خیلی خوشحال می‌کند. پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی هم که به‌ دست می‌آورم سبب خوشحالی من هستند و برعکس، اگر نتوانم طبق برنامه پیش بروم، ناراحت می‌شوم. در چنین شرایطی، برای خوشحالی دوباره، با مادرم صحبت می‌کنم و از او راهنمایی می‌خواهم.

خوش‌نویسی هم به من آرامش می‌دهد و حرکت قلم‌نی روی کاغذ گلاسه و نوای آن‌ را دوست دارم. به‌ نظرم خوش‌نویسی با موسیقی و ادبیات در ارتباط نزدیک است زیرا معمولا از اشعار شعرای بزرگ در همه‌ی آن‌ها بهره می‌بریم.

مهم‌ترین دلیل موفقیت‌های خود را مربوط به چه می‌دانی؟

داشتن صدای خوب یا خط زیبا ممکن است سبب شروع یک کار هنری باشد اما به‌ نظرم مهم‌ترین عامل موفقیت انسان، اراده، پشتکار و تلاش است.

هرچند موفقیتم را مدیون حمایت پدر و مادر و برادرم هستم که همیشه به من در همه‌ی این زمینه‌ها کمک و مرا تشویق کرده‌اند، هم‌چنین معلمان و استادانی که راهنمایی و پشتیبانی آن‌ها مرا در این مسیر هدایت کرده است. از همه‌ی آنان سپاسگزارم.

به دوستانم هم توصیه می‌کنم از لحظات زندگی بیشترین بهره را ببرند و وقتشان را بیهوده صرف نکنند. با توجه به استعدادی که دارند، رشته‌ی خود را انتخاب و برای موفقیت در آن تلاش کنند.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.