گفت‌وگو با هلیا و النا کامران‌نیا، قهرمانان دوقلوی شطرنج
  • کد مطالب: ۱۴۹۵۷۸
  • /
  • ۰۸ اسفند‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۰

گفت‌وگو با هلیا و النا کامران‌نیا، قهرمانان دوقلوی شطرنج

هلیا و النا کامران‌نیا، خواهران دوقلوی قهرمانی هستند که ۱۳ سال دارند و در مدرسه‌ی امیدوار درس می‌خوانند.

شبنم کرمی - ورزش راه‌های مختلفی دارد. گاهی برای استحکام استخوان‌ها و عضلات کاربرد دارد. برخی اوقات هم از آن برای تقویت سلول‌های مغز و هوش بهره می‌برند.

هلیا و النا کامران‌نیا خواهران دوقلوی قهرمانی هستند که ۱۳ سال دارند و در مدرسه‌ی امیدوار درس می‌خوانند. آن‌ها ورزش را از هشت‌سالگی و با رشته‌ی شطرنج آغاز کرده‌اند.

باور دارند این ورزش هوش، دقت و تمرکزشان را در مسائل مختلف به‌ویژه ریاضی افزایش داده است. گفت‌وگوی ما با هلیا و النا را در ادامه می‌خوانید.

 

پیروزی‌های درخشان دو خواهر

هلیا می‌گوید: «نخستین تجربه‌ی پیروزی‌ام کسب مقام دوم تیمی مدارس و سوم انفرادی آموزش و پرورش استان در سال ۱۳۹۵ بود.

پس از آن، سال ۹۷ مقام‌های اول و دوم استان در آموزش و پرورش و دو مقام اول مسابقات استان، سال ۹۸ مقام دوم مسابقات استان، مقام دوم سریع دختران مشهد و مقام دوم بانوان مشهد، سال ۹۹ مقام اول مسابقات استان و سال ۱۴۰۰ مقام اول مسابقات استان،

مقام دوم ناحیه در آموزش و پرورش، نفر چهارم مسابقه‌ی بانوان مشهد و مقام اول بانوان رپید بیرجند را به دست آوردم.»

النا نیز در ادامه می‌گوید: «نخستین موفقیتم کسب مقام اول در سال ۱۳۹۶ استان بود. سپس تاکنون مهم‌ترین مقام‌هایم از این قرار است: رتبه‌ی دوم استان در ۱۳۹۶، مقام چهارم مشهد در ۱۳۹۷، مقام اول مقطع ابتدایی، مقام دوم تیمی در مسابقات کشوری رامسر، مقام سوم مشهد،

مقام اول آزاد بانوان مشهد در ۱۳۹۸، مقام چهارم طرقبه‌شاندیز، مقام اول بانوان در مسابقات جام شاهوار شاهرود، مقام سوم بانوان جام خیام نیشابور، مقام اول بانوان در مسابقه‌ی طرقبه‌شاندیز، مقام اول دختران و مقام دوم بانوان در مسابقات سریع ریتد جام عید سعید فطر،

مقام دوم مسابقات ۱۳۹۹، مقام اول آموزش و پرورش سال ۱۴۰۰، مقام دوم استان، سوم مسابقات قهرمانی بانوان سریع مشهد و مقام دوم نوجوانان رپید بیرجند.»


دقت، صبر و تمرکز

این دو خواهر توانمند درباره‌ی فواید این ورزش می‌گویند سبب افزایش دقت، صبر و تمرکز می‌شود و جای پیشرفت زیادی دارد.

آن‌ها جز ورزش به آموختن زبان و نقّاشی علاقه‌مند هستند و می‌گویند برای پیشرفت در شطرنج باید زمان زیادی صرف کنند اما در درس‌هایشان هم بسیار موفق هستند.

هلیا و النا در دوران قرنطینه به‌ صورت آنلاین و با کمک نرم‌افزارهای اسکایپ و لیچس با یکدیگر تمرین می‌کنند.آن‌ها می‌خواهند در آینده در شطرنج قهرمان و در زندگی افرادی موفق باشند.

به دوستان خود نیز توصیه می‌کنند به رشته و کاری که به آن علاقه دارند بپردازند و از فرصت‌ها و وقت خود به‌خوبی استفاده کنند.

این خواهران دوقلو پدر و مادر، استادشان آقای سعید پیرملکی و همراهی‌های باشگاه شطرنج ایران را عامل موفقیت خود می‌دانند و از این بابت از ایشان سپاسگزارند.

 

پشیمان نیستیم

در ادامه، هلیا می‌گوید: « اگر من و خواهرم بتوانیم در مقابل یک شطرنج‌باز مطرح بازی کنیم قطعا پولگار خواهد بود زیرا همواره قوی‌ترین بازی‌کن زن در سراسر دوران شطرنج بانوان است.»

او ادامه می‌دهد: «هنگام بازی دست‌کم بیست حرکت را بررسی و در ذهنم تصویرسازی می‌کنم.»

النا هم دراین‌باره می‌گوید: «از بیست تا سی حرکت را در ذهنم می‌سازم.»

هلیا می‌گوید: «اگر وارد شطرنج نمی‌شدم، موسیقی را انتخاب می‌کردم امّا هرگز از انتخاب شطرنج پشیمان نیستم.»

النا اضافه می‌کند: «من هم رشته‌ی نقاشی را انتخاب می‌کردم اما از انتخاب شطرنج خوشحالم و امیدوارم با پشتکار و سخت‌کوشی زیاد، بتوانیم از مرز برترین‌های شطرنج دنیا عبور کنیم.»

 

قهرمان زندگی‌ من

هلیا می‌گوید: «وقتی در مسابقه‌ای رقیب یا حریف تمرینی یکدیگر می‌شویم و روبه‌روی هم قرار می‌گیریم، حس جالبی است و در مواقعی که خواهرم شانس مقام دارد، من با افتخار به نفع او کنار می‌کشم.

خواهرم همیشه قهرمان زندگی‌ام است و همیشه به وجودش افتخار می‌کنم. قهرمانی النا سبب سربلندی من است.»

النا هم دراین‌باره ادامه می‌دهد: «به شرایط بستگی دارد. اگر با باخت یا مساوی یا برد، طرف مقابل قهرمان شود، قطعا به نفع طرفی که امکان کسب مقام دارد بازی می‌کنم.

از نظر من، هیچ‌وقت هیچ مقامی جای محبّت و عشق خواهرانه را نمی‌گیرد و قهرمانی ما برای یکدیگر سبب افتخار است.»

آن‌ها تأکید می‌کنند همیشه به یکدیگر افتخار کرده‌اند و رقابت هرگز باعث ایجاد فاصله بین آن‌ها نشده است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.