به گزارش شهرآرانیوز، در واقع نیمی از موفقیت انقلاب مرهون زنان است. به همین دلیل در عرصه انتخابات بیش از دیگران مورد توجه نامزدهای انتخاباتی قرار میگیرند به گونهای که بخش مهمی از وعدههای نامزدهای انتخاباتی مربوط به مسائل زنان در جامعه است.
انتخابات نیز به عنوان مهمترین مولفه نظام مردم سالاری دینی مبتنی بر اراده مردم، حق مساوی تصمیم گیری و دخالت در امور جمعی بدور از جنسیت زدگی را در جامعه شکل میدهد.
ضرورت مشارکت در انتخابات به عنوان یک وظیفه سیاسی و اجتماعی هر فرد دارای سن قانونی در ایران اسلامی و دیگر حضور در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده، دو موضوعی است که نقش زنان در انتخابات را پررنگ میکند.
در عرصه انتخابات زنانی در جامعه موفقتر خواهند بود که علاوه بر داشتن تحلیلهای سیاسی به روز، اطلاعات خود در این زمینه را نیز تقویت کنند. علاج جبران اشتباهات گذشته توجه ویژه به جایگاه مادری و نقش زنان است، زیرا اگر زنان هویت خود را بیابند، جامعه از اساس اصلاح میشود.
زنان نقش اساسی در خانه دارند و اگر گفتمان سیاسی از بُعد دینی و نه حزبی از ابتدا در خانه مطرح شود، کودک با کنشگری در مباحث سیاسیِ جامعه آشنا شود، شخص به خوبی در آینده متوجه رسالت سیاسی خود میشود و در وجود او و سپس به صورت جمعی این مسوولیت در جامعه نهادینه میشود.
در مورد کنشگری سیاسی اجتماعی انتخابات شورای مدارس به عنوان مصداق بسیار خوبی است چرا که کودکان از همان ابتدا با اهمیت و روند انتخابات در مقیاس کوچکتر آشنا میشوند.
در کنار همه اینها شناخت قوانین و شناساندن قوانین به فرزندان در خانه، مدارس و یا حتی دانشگاه میتواند در شناخت نماینده اصلح کمک کند، چون به راحتی از طریق وعدههای نامزدها میتوان فهمید که چه کسی میتواند و شایستگی دارد و چه کسی با فریب به دنبال قدرت است.
یک تحلیلگر مسائل سیاسی با تشریح نقش و جایگاه زنان در انتخابات و همچنین تاثیر مشارکت آنها در پیشرفت و موفقیت کشور اظهار داشت: زنان از نظر اسلام نقش حساسی در بنای جامعه اسلامی دارند و اسلام زن را تا حدی ارتقاء میدهد که او بتواند مقام انسانی خود را در جامعه بازیابد، از حد شی بودن بیرون بیاید و متناسب با چنین رشدی میتواند در ساختمان حکومت اسلامی مسئولیتهایی را به عهده بگیرید.
محمدجواد بیات عنوان کرد: در کتاب کلمات قصار، پندها و حکمتها، ص ۲۱۰ به نقل از امام خمینی (ره) آمده است: در نظام اسلامی، زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد؛ حق تحصیل، حق کار، حق مالکیت، حق رأی دادن و حق رأی گرفتن. ازنظر حقوق انسانی، تفاوتی بین زن و مرد نیست، زیرا هر دو انساناند و زن حق دخالت در سرنوشت خویش را همچون مرد دارد.
وی ادامه داد: امام خمینی (ره) درباره آزادی زنان در اسلام فرمودند: اسلام به زنان آزادی داده است. اسلام با آزادی زنان نهتنها موافق است، بلکه خود پایهگذار آزادی زن در تمام ابعادی وجودی زن است. زن مانند مرد آزاد است که سرنوشت و فعالیتهای خود را انتخاب کند. تشیع نهتنها زنان را از صحنه زندگی اجتماعی طرد نمیکند بلکه آنان را در جامعه، در جایگاه رفیع انسانی خود قرار میدهد. آنچه اسلام با آن مخالف است و آن را حرام میداند فساد است، چه از طرف زن باشد و چه از طرف مرد، فرقی نمیکند.
بیات مطرح کرد: برخلاف نظریه فمینیسم و ادعای حقوق بشر غربی، اسلام خواسته است که زن و مرد حیثیت انسانیشان محفوظ باشد. اگر زنهای انسانساز از ملتها گرفته بشوند ملتها به شکست و انحطاط خواهند رسید.
وی بابیان اینکه ملتی که بانوانش در صف مقدم برای پیشبرد مقاصد اسلامی هست آسیب نخواهد دید توضیح داد: باوجود تبلیغات سوء دشمنان انقلاب اسلامی، چه افتخاری بالاتر از اینکه زنان بزرگوار ما در مقابل رژیم ستمکار سابق پس از سرکوبی آن، در مقابل ابرقدرتها و وابستگان آنان، در صف اول ایستاده و مقاومتی از خود نشان دادند که در هیچ عصری چنین مقاومتی و چنین شجاعتی از مردان ثبتنشده است.