خزعلی: نگاه تشریفاتی و ویترینی به زنها باید برداشته شود نخستین مجموعه «گیم‌نت» بانوان در مشهد راه‌اندازی شد دعوت بانوان نخبه کشور از مردم برای مشارکت در انتخابات اظهارات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در حوزه زنان و خانواده (بخش چهارم) پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | آیا می‌توانم بعد از فوت همسرم، مستمری پدر بازنشسته‌ام را برای خودم فعال کنم؟ نامه‌نگاری‌ها برای فرزند دزدیده‌شده حسین قبادی، مباشر املاک آستان‌قدس‌رضوی، در ۸۰ سال پیش | دختری که هرگز پیدا نشد مادر باش و کارآفرین شو توانمندسازی زنان سرپرست‌خانوار در دولت شهید رئیسی + جزئیات راز تقویت مهارت گفتگو در مناجات عرفه تولید محصولات مشابه خارجی توسط زنان شهرک صنعتی چناران «دانش‌ورزی حاصلخیز» در کتاب‌فروشی‌ها | روایت حضور زنان در عرصه فناوری چلّه‌نشینی بانوان زائر و مجاور در حرم امام‌رضا(ع) برای ظهور منجی عالم از اعطای بسته اعتباری به زوج‌های جوان تا موضع‌گیری درباره حجاب؛ اظهارات نامزد‌های انتخابات در حوزه زنان و خانواده (بخش سوم) خانم‌ها این برق‌لب‌ها را نخرند پنج فایده شگفت انگیز روغن نارگیل برای سلامت مو زنان در برابر خشونت به کجا پناه می‌برند؟ درگذشت بانوی زائر ایرانی در مکه اظهارات کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در حوزه زنان و خانواده (بخش دوم) هوای مادری و دخترانه‌های دومین رویداد هم‌آفرینی دعوت در مشهد آخرین امضای شهید جمهور برای زنان خبر خوش برای روستاییان متولد دهه ۶۰
سرخط خبرها
معادل یک سوم تولدهای سال گذشته سقط شدند!

معادل یک سوم تولدهای سال گذشته سقط شدند!

  • کد خبر: ۲۳۳۰۲۵
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
سالانه حدود ۵۰۰ هزار مورد سقط غیرقانونی جنین در ایران انجام می‌شود که گاه منجر به ناباروری دائمی، عوارض شدید روانی و حتی مرگ مادر می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، سالانه ۳۵۰ تا ۵۳۰ هزار مورد سقط جنین در ایران انجام می‌شود. از این تعداد تنها ۱۰ تا ۱۲هزار مورد با مجوزِ پزشکی قانونی انجام می‌شود. بقیه سقط‌ها غیرقانونی و اصطلاحا زیرزمینی انجام می‌شوند.

حتی برخی سقط‌ها در خانه صورت می‌گیرد! ماه گذشته بود که رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس، آماری از سقط جنین در خانه اعلام کرد و گفت: ۸۵ درصد از سقط‌های جنین در داخل خانه‌ها و توسط خود پدرومادر‌ها و با استفاده از دارو‌های غیرمجاز اتفاق می‌افتد.

بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال کشور، در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تولد در کشور ثبت شد که با احتساب ۵۰۰ هزار مورد سقط غیرقانونی، عملا حدود یک‌سوم تولد‌های کشور در پدیده سقط از دست رفت.

پژوهش‌های حوزه جمعیت نشان می‌دهد که تنها ۳ تا ۷ درصد سقط‌های غیرقانونی ناشی از روابط خارج از عرف و خانواده است و بالای ۹۰ درصد سقط‌ها مربوط به بعد از ازدواج است و این جای نگرانی دارد.

عوارض تمام‌نشدنی سقط جنین

سقط جنین غیرقانونی، گذشته از عوارض و آسیب‌های متعدد جسمی و روانی که می‌تواند کل زندگی زنان را تا پایان عمر تحت تاثیر قرار دهد، بار مالی سنگینی هم دارد. طبق گزارش‌های غیررسمی موجود که برخی رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند، هزینه هر سقط غیرقانونی از ۱۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بر اساس ماه بارداری تعیین می‌شود و معمولا این هزینه‌ها برای استفاده از قرص و شیاف و آمپول ارزان‌تر و برای جراحی‌های سقط چندین برابر می‌شود. اما یکی از معضلات جدی این است که سقط‌های غیرقانونی از سوی ماماها، جراحان عمومی و... صورت می‌گیرد و می‌تواند جان مادران را به خطر بیندازد.

دکتر اعظم سادات موسوی، جراح و متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص انکولوژی (سرطان) زنان به همشهری‌آنلاین می‌گوید: هر سقط جنینی که اتفاق می‌افتد، به شدت به سلامت زن آسیب می‌زند. اگر سقط در ماه‌های اول بارداری رخ دهد، ممکن است عوارض ناخوشایندی مثل خون‌ریزی‌های زیاد، سوراخ شدن رحم و عفونت‌های متعاقب سقط را به همراه داشته باشد و حتی گاهی منجر به ناباروری همیشگی زن می‌شود.

موسوی ادامه می‌دهد: عوارض جسمی و روحی - روانی سقط در سه‌ماهه دوم بارداری به مراتب بیشتر و شدیدتر و گاهی جبران‌ناپذیر است. عوارض جسمی آن شامل صدمه دیدن دستگاه تناسلی زن مثل خون‌ریزی زیاد، پاره شدن رحم، عفونت لوله‌های رحمی و عفونت لگن است که گاهی منجر به انسداد لوله‌ها و چسبندگی‌های لگنی می‌شود و می‌تواند منجر به ناباروری همیشگی زن شود. از عوارض و آسیب‌های روحی سقط هم یکی این است که این موضوع تا ابد در ذهن زن می‌ماند که موجب از بین رفتن یک موجود زنده شد که می‌توانست به دنیا بیاید و زندگی کند. گاهی این خودخوری منجر به افسردگی زن می‌شود که در بعضی‌ها کوتاه‌مدت و در برخی بلندمدت است.

چرا جنین خود را سقط می‌کنند؟

سقط جنین دلیل مشخص و واضحی دارد؛ بارداری ناخواسته. موسوی در این باره می‌گوید: بارداری ناخواسته دلایل متعددی دارد؛ یا شرایط اقتصادی و اجتماعی برای بارداری وجود ندارد، یا روش‌های مطمئن جلوگیری از بارداری که بشود بارداری را برنامه‌ریزی‌شده انجام داد به حد کافی در دسترس زن نیست، یا اینکه زن و شوهر فکر می‌کنند هنوز وقتش نیست. مورد آخر فرهنگی است و با فرهنگ‌سازی باید آن را اصلاح کرد. اگر زنان بدانند و توجیه شوند که سقط، فرآیندی است که هم آسیب‌های جسمی زیادی دارد و هم صدمات روحی، شاید میزان سقط‌ها به مرور کمتر شود.

بار مالی سقط

موسوی با بیان این که سقط جنین غیرقانونی، بار مالی زیادی هم دارد، عنوان می‌کند: باند‌های زیادی در این زمینه در کشور وجود دارند که به طور زیرزمینی، زنانی را که تصمیم به سقط جنین گرفته‌اند، هدایت می‌کنند. هرچند سقط‌ها توسط متخصص - ماما یا جراح عمومی - انجام می‌شود، اما چون این کار در شرایط ناسالمی صورت می‌گیرد، می‌تواند عوارض متعددی برای زن داشته باشد. ما مواردی از سقط‌های غیر قانونی را داریم که منجر به شوک عفونی و حتی منجر به مرگ زن می‌شود. البته آماری از تعداد مرگ‌ها نداریم، اما این مورد اتفاق می‌افتد و واقعیت دارد.

به گفته رئیس پیشین انجمن زنان متخصص زنان و زایمان، سقط‌های غیرقانونی مبلغ مشخصی ندارند. چون زیرزمینی انجام می‌شوند، بستگی به فردی دارد که این کار را انجام می‌دهد. اما در پرونده‌های پزشکی قانونی، رقم‌هایی که برای سقط درج شده، متغیر و متفاوت است.

موسوی به موضوع مهم دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از دلایل افزایش آمار سقط در کشور، در دسترس بودن دارو‌های آن است. باند‌های قاچاق دارو هم در کشور فعالند و یک سری سقط‌ها تنها با مصرف دارو رخ می‌دهد.

به گفته این متخصص زنان، گاهی سقط‌های غیرقانونی منجر به درمان‌های درازمدت برای کنترل عوارضِ ناشی از آن می‌شود. عوارض جسمی و روانیِ سقط غیرقابل انکار و اجتناب است. اگر از منظر دینی هم نگاه کنیم، این کار گناهی نابخشودنی است و اصلا دیه دارد.

بهترین توصیه به زوج‌ها

باید پذیرفت که آمار سقط جنین در کشور بالا است. این واقعیتی است که خود وزارت بهداشت بار‌ها درباره آن هشدار داده و مجلس قوانینی برای جلوگیری از آن وضع کرده است. اما تجربه ثابت کرده که با اجبار و تهدید و دستورالعمل نمی‌توان مانع تصمیم خانواده‌ها شد.

دکتر موسوی در این خصوص تاکید می‌کند: بهترین توصیه به زوج‌ها برای این که به مرحله سقط نرسند، این است که اگر فعلا بچه نمی‌خواهند، در روابط زناشویی خود، یک روش مطمئن ضد بارداری داشته باشند و وقتی هم تصمیم به بارداری گرفتند، سعی کنند در شرایطی کاملا ایمن اتفاق بیفتد.

این پزشک متخصص زنان ادامه می‌دهد: برخی زوج‌ها هم می‌گویند ما شرایط بچه‌دار شدن نداریم، اما در خیلی از موارد، این شرایط واقعی نیست و می‌شود موانع را از سر راه برداشت و با سقط به بارداری پایان نداد.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.